Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Automatiske wordpressoppdateringer

zapotek

Medlem
Aldri vært borti crash med det, men som kontrollfreak er jeg ikke spesielt glad i fenomenet ;)
 

thomasstr

Medlem
Har aldri vært borti noe kræsj med WP under oppdatering.
Nå vet jeg ikke hvordan det er med plugins i WP. Er det slik at de har bakoverkompabilitet?
Om dette er tilfelle for temaet og plugins, skal det ikke være noe problem. Og om det er en slags cache/CDN plugin installert så må du huske å cleare cachen.
 

thomasstr

Medlem
Nei, hvis Wordpress kutter ut en funksjon som brukes av en plugin så virker den ikke lenger.

Ja, da får du automatisk en feil i koden igjen om du bruker av de innebygde funksjonene.

Du kan jo også slå av automatisk oppgradering av core i wp-config.php
define( 'WP_AUTO_UPDATE_CORE', false );
 

zapotek

Medlem
Hva gjør man da?

Slutter å bruke pluginet, finner et annet plugin som ligner (med styret det innebærer) eller ruller tilbake til forrige Wordpressversjon hvor pluginet fortsatt fungerer. Altså pest, kolera eller røde hunder :(
 

thomasstr

Medlem
Slutter å bruke pluginet, finner et annet plugin som ligner (med styret det innebærer) eller ruller tilbake til forrige Wordpressversjon hvor pluginet fortsatt fungerer. Altså pest, kolera eller røde hunder :(

For alle leverer webhosting bør ha en form for backup, slik kunden kan selv rulle tilbake fra en valgt dato.
Slik har vi det hos oss.
 

thomasstr

Medlem
Å rulle tilbake er ikke noen god løsning. Ok, for testing, men ikke permanent. Man må løse problemet slik at Wordpress kan oppdateres.

Har man mulighet for å rulle tilbake både webside og database, ser jeg ingen problem med dette.
Har selv gjort dette ved flere anledninger, og har ikke hatt problemer med det.
 
Sist redigert:

thomasstr

Medlem
Ruller man tilbake får man ikke de siste wordpressoppdateringene. Det dreier seg om sikkerhet.

Det er helt rett. Men om det var en funksjon som ble borte f.eks. i denne nye oppdateringen av WP, så hadde man hatt sjangs til å rulle tilbake til gammel versjon i production, for så å gjøre endringene i development, og "stage" produksjonsmiljøet.

Med dette slipper man i allefall nedetid (mindre nedetid i forhold til om du skulle fikse feilen i production).
 
Topp