Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Avvikle AS og opprette ENK?

DagArne

Medlem
Har et AS jeg ble lurt til å være med å etablere for 4 år siden. Har siden prøvd å få inntekter ved salg på marken og festivaler, men ser at det er vanskelig å få noe økonomi i det. Sitter her med et udekket tap og gjeld til meg selv. som tapes hvis jeg legger ned. Vil et AS ha noe verdi i seg selv?

Tenker nå å begynne med bier å produsere og selge honning via vanlige salgskanaler.
Dette kan jeg vel forsåivdt bruke AS til, men har et småbruk jeg tenkte å overta og ha bikubene der der må jeg vel ha ENK?

Har også hatt en del utgifter på bil som jeg tenkte å dytte inn i ENK hvis mulig.

Hvordan er det med å ha ENK og jobb ved siden av? tenkte hvis jeg mister jobber blir det noe ekstra problemer jeg slipper ved å ha AS?
 

Steve Cash

Medlem
Bier er det best å drive med i enkeltpersonforetak ettersom det vanligvis gir rett til jordbruksfradrag, men det får en ikke i AS.

Et askjeselskap med framført underskudd kan ha verdi for en kjøper som kan utnytte underskuddet. Det er i prinsippet ikke noe problem å ha enkeltpersonforetak i tillegg til å være lønnsmotaker, såfremt ikke arbeidsgiver har noe mot det. Blir en arbeidsledig og mottar dagpenger vil samtidig innsats i enkeltpersonforetaket komme til fradrag, men gjelder i og for seg i eget AS også.
 
Topp