Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Back-end teknologi

zipzapzet

New Member
Hei,

Lurer på om hvilke back-end teknologi brukes mest i Norge. PHP/MySQL, Ruby on Rails, Python/Django, Node.js/Express/Meteor/MongoDB....

Når det gjelder database, hvilket database system er mest brukt?

Takk for svar!
 

hansson

Langveisfarende
Vanskelig å si. Men Vg.no, landets største nettsted (muligens bortsett fra Altinn.no?) bruker PHP/MySQL. Så har du de andre store systemene som Altinn og co, og der er det nok snakk om mye Java og Oracle. MySQL er den nest mest utbredte open source-(relasjons)databasen i verden, etter SQLite som kommer sammen mange mobiltelefoner. Oracle leder nok markedet for kommersielle databaser, før Microsoft SQL Server. Tipper at dette også er tilfellet i Norge.
 

Camillafr

Medlem
Hansson har nok rett i det meste han sier her ja.
PHP/MySQL er nok i bruk av svært mange utviklingsbedrifter da WordPress er bygget på PHP.
C# .NET / Microsoft SQL Server er også benyttet av veldig mange.

RoR, Django, Node.js, MongoDB og lignende blir vel dessverre ikke benyttet av så mange som det burde.
Jeg er selv stor Django/Python fan, og anbefaler dette på det sterkeste. Når det kommer til DB så benytter jeg stort sett MySQL eller PostgreSQL.

Har tittet litt på MongoDB og annet NoSQL, men har ikke følt at dette har vært helt nødvendig på noen av mine sider.
 

Hashead

Member
Hansson har nok rett i det meste han sier her ja.
PHP/MySQL er nok i bruk av svært mange utviklingsbedrifter da WordPress er bygget på PHP.
C# .NET / Microsoft SQL Server er også benyttet av veldig mange.

RoR, Django, Node.js, MongoDB og lignende blir vel dessverre ikke benyttet av så mange som det burde.
Jeg er selv stor Django/Python fan, og anbefaler dette på det sterkeste. Når det kommer til DB så benytter jeg stort sett MySQL eller PostgreSQL.

Har tittet litt på MongoDB og annet NoSQL, men har ikke følt at dette har vært helt nødvendig på noen av mine sider.
Blir du ikke frustrert av Djangos manglende verktøy for frontenden? Form APIet til Django er i min mening i praksis ubrukelig. Ingen ajax støtte whatsoever. For meg er Django mest anvendelig til å lage ting som ikke trenger å presenteres for en sluttbruker, som et API. Så bygger jeg frontenden i et litt mer modent verktøy, som Drupal f.eks.

Og hvis man ser på deployment av norske sider, så vinner LAMP stacken overlegent.
 
Hashead:
Nei, det blir jeg ikke. Jeg har ennå ikke funnet en ting jeg ikke liker ved Django. Av alle språkene jeg har prøvd og jobbet med så er det Django som føles som det mest komplette og det jeg får bygget mest med på kortest mulig tid.

Er ikke Drupal et CMS?
 

Hashead

Member
Det er like mye et rammeverk som et CMS.
For all del, jeg liker Django selv, men kun til lavnivå apier.

Form APIet er nærmest ubrukelig, og er lysår bak Drupal sitt, så å bygge et godt grensesnitt er mye mer tidkrevende og tungvindt i Django.
 
Topp