Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Backup av sider/innlegg i wordpress

Bjørn

Domenespekulant
Tenkt tilfelle: Ønsker å ta en backup av alle innlegg og sider jeg har skrevet i en WP blogg (all tekst og bilder).

1) Hvordan tar jeg enklest backup av ALLE innlegg/sider, men samtidig slik at jeg kan overskrive kun EN av sidene som ikke virker, med en backup av siden slik den var før den fatale endringen? Stemmer det at alle sider/innlegg ligger vel kun i WP_post i DB?

2) F.eks. hvis noe feil er kommet på siden "kontakt" og ønsker å overskrive denne siden med en backup, og ikke andre sider (som har nyere innhold enn backupen). Er det mulig, eller må alle sider/innlegg overskrides samtidig?

3) Regner med at jeg må ta en backup av HELE mysql databasen? Fant et innstikk "wp database backup" som tar kopi av hele databasen jeg bruker i WordPress. Den lagrer filen som "navn.sql.gz". Er det denne ene filen jeg må logge meg inn på phpadmin i DB og "importere" til databasen jeg har opprettet for bloggen?

Muligens dårlig forklart, men håper noen skjønner spørsmålene mine ;-)
 

peterandrej

pensjonert moderator
1) Hvordan tar jeg enklest backup av ALLE innlegg/sider, men samtidig slik at jeg kan overskrive kun EN av sidene som ikke virker, med en backup av siden slik den var før den fatale endringen? Stemmer det at alle sider/innlegg ligger vel kun i WP_post i DB?

Du bør ta backup av hele databasen, og ikke bare enkelttabeller. Det gjør det vanvittig mye enklere å gjenopprette ting. Men skjønner vel ikke helt hvordan du skal kunne få "feil" på en enkelt post, som du så må endre via en backup? Hvis det er en "feil" som går på at bloggen er hacket f.eks vil det jo ikke hjelpe om du bare gjenoppretter én enkelt post. Og hvis du vil gjenopprette eldre versjoner av poster, så lagrer jo wp disse allerede (med mindre du har fjernet funksjonen). Du finner sikkert en laaaaaaang liste med "post revisions" nederst i hver enkelt wp-post, hvis du ser etter.

2) F.eks. hvis noe feil er kommet på siden "kontakt" og ønsker å overskrive denne siden med en backup, og ikke andre sider (som har nyere innhold enn backupen). Er det mulig, eller må alle sider/innlegg overskrides samtidig?

Neida, du kan åpne databasetabellen du har backup av i en teksteditor, finne linjen med feil, kopiere denne og sette denne inn i databasen. Men se heller svaret over, ang post revisions - som er en veldig grei metode.

For en kunde gjenopprettet jeg en side de hadde k***** til. Kunne gjenopprette siden flere år tilbake, faktisk. Så den post revision-funksjonen er veldig fin.

3) Regner med at jeg må ta en backup av HELE mysql databasen? Fant et innstikk "wp database backup" som tar kopi av hele databasen jeg bruker i WordPress. Den lagrer filen som "navn.sql.gz". Er det denne ene filen jeg må logge meg inn på phpadmin i DB og "importere" til databasen jeg har opprettet for bloggen?

Vær forsiktig med de der plug-inene. Har hatt flere kunder som har brukt slike plug-ins som settes til å ta en backup av databasen én gang i døgnet, etc. Noen ganger løper disse plug-inene helt løpsk, og kjører prosesser så enorme at hele serveren kan gå ned. Jeg har hatt flere kunder som har fått sine sider stengt av webhotellleverandøren pga akkurat slike plug-ins.
 
Topp