Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Backup av Wordpress-installasjoner

peterandrej

pensjonert moderator
Skal ta daglige backups av pr nå ca 40 unike wp-installasjoner, men lanserer straks en ny tjeneste som antagelig (iallfall det jeg håper på) vil øke antallet blogger betraktelig. Og alle blir hacket før eller siden, spesielt når man kjører publiseringssystemer som wp.

Så da kjører vi backups. Jeg vil ha 4 stk daglige pluss 1 stk månedlig.

  • StW leverer serverne. Managed dedikert. Så de tar daglig backup.
  • Jeg tar selv en backup av alle installasjonene, hver dag.
  • Og min backup overfører jeg så fra harddisken over til en ekstern harddisk. Så har jeg den dobbelt opp i tilfelle en harddisk går til helv***.
  • Den fjerde backupen skal bli overført fra harddisken på iMac'en (som gjør hele jobben egentlig) til min nyinnkjøpte Mac Pro. Jeg trekker rett og slett bare en firewirekabel mellom de to maskinen - eller evt mellom backupdisken på den eksterne harddisken.
  • Men for å være på den sikre siden lager jeg en FEMTE backup. Denne planlegger jeg å bare ta en gang i måneden eller noe, men poenget er at den skal oppbevares et annet sted enn de andre backupene. Altså tar jeg denne med hjem. Eller så leier jeg en bankboks.

Så er det store spørsmålet: Hvordan gjør jeg dette? Den første er jo grei. Den tar leverandøren av serveren seg av. Men den andre backupen krever jo litt mer. Så da er opplegget slik:

1. Jeg har bare WP-installasjoner. Strukturen på alle disse vil være identisk. Det er altså lett å finne ut hva jeg skal ta backup av og hva jeg ikke trenger å ta backup av. Jeg trenger faktisk bare å ta backup av databasen, pluss mappen wp-content. Men for enkelhets skyld tar jeg bare hele skiten.

2. Jeg bruker bare ftp-programmet Transmit for å ta backup av serveren. Den har en del fiffige funksjoner som lar meg synkronisere en server, dvs at jeg bare tar backup av filer som er endret fra dag til dag. Det sparer selvsagt enormt med tid fra dag til dag, men første gangen tar det litt tid. (Hvis du lurer på hvorfor jeg skriver denne posten, så venter jeg på at første backup skal bli ferdig nå faktisk..)

3. Databasen kan jeg ikke ta backup av via FTP, så da har jeg gjort det enkelt. Jeg installerer et db-backup-innstikk på alle wp-installasjonene, som enten lagrer en backup av databasen på serveren (som jeg da enkelt henter ned med FTP), eller så sendes backup'ene til meg på mail. Som da vil bli hentet ned på harddisken - som jeg så tar backup av. Men dette med databasen er jeg litt usikker på hvordan jeg skal gjøre. Må se hva som er enklest, tror jeg. Noen forslag til løsning på dette??

4. Når så hele serveren er nede på harddisken, starter jeg bare et backup-program som Carbon Copy Cloner, og backuper den delen av harddisken - man kan spesifisere kataloger, der backup'en ligger.

5. Backupen på den eksterne harddisken kopierer jeg så over til min mac pro - så har jeg en fjerde backup.

6. Og den femte backupen - som altså skal være fysisk et annet sted enn de andre backupene, blir rett og slett bare en ekstern harddisk. Jeg gidder ikke bære denne fram og tilbake hver dag - så da blir jeg å oppdatere den annen hver uke eller en gang i måneden eller når jeg gidder.

-----

Jeg planlegger å prøve å automatisere hele denne prosessen fra start til mål. Jeg vil ha det så enkelt at når jeg kommer på kontoret så klikker jeg "start" og så tygger iMac'en seg gjennom hele prosessen uten stopp. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg kan få dette til. Kanskje med automator? Noen som har forslag på dette?

Rent generelt, er det noen som har noen forslag/erfaringer med slike ting som jeg skisserer her? Takknemlig for evt råd og vink! Ryktepoeng gis selvsagt til alle som hjelper til med et fornuftig innlegg.
 

Bjørnar

Gründer
det eneste jeg tenker på, er å unngå overskriving av filer. tar du backup etter at en blogg er hacket - og ikke oppdager det med en gang, så skriver du da over de ikke-infiserte filene / dataene. vet ikke hvordan du har tenkt det løst ?

edit: og hva heter det innstikket du bruker til å ta backup av databasen til WP ? :)
 
Sist redigert:

mkander

Medlem
Med mysqldump + crontab kan du ta backup av alle databasene først til disken på serveren. Og så kan du laste det opp et sted med rsync f.eks. også kjørt fra crontab. Eller med samme løsning som du bruker for å ta backup av wp filer.

Finnes noen script som gjør det her... fant følgende som så lovende ut: Shell Script To Back Up All MySQL Databases, Each Table In An Individual File And Upload To Remote FTP | HowtoForge - Linux Howtos and Tutorials

Edit: Denne så også bra ut: AutoMySQLBackup | Get AutoMySQLBackup at SourceForge.net
 

peterandrej

pensjonert moderator
det eneste jeg tenker på, er å unngå overskriving av filer. tar du backup etter at en blogg er hacket - og ikke oppdager det med en gang, så skriver du da over de ikke-infiserte filene / dataene. vet ikke hvordan du har tenkt det løst ?

Nei si det. Den eneste måten å gjøre dette på er jo å teste sidene på forhånd, eller å ta fresh backups hver bidige dag. Hum. Fresh backups, altså å speile hele serveren - blir for tidkrevende å gjøre daglig. Testing av alle sidene gidder jeg neppe.

Nei, jeg vet faktisk ikke hvordan dette kan unngås. Noen forslag?

---

Man må huske at den backupen jeg gjør bare er noe som kommer i tillegg til den backupen StW tar hver dag. Og denne er visst segmentert i dager for mange uker bakover. Så sånn sett er man jo mer sikker i forbindelse med gjenoppretting i tilfelle hacking.
 

Fredrik

Medlem
Tenkte faktisk det samme her. Hvorfor ikke velge en løsning der du tar backup til en annen server og som da fysisk befinner seg et annet sted. Så kan du sikkert ta backup hver 14 dag eller noe til macen. Dersom du overskriver gammel backup med infiserte filer kan du være heldig å ha en eldre backup på din mac med ikke infiserte filer.

Litt nysgjerrig bare - hvor mye data er det i en slik backup (tenker da på 1 st WP blogg). Skjønner at det kan være alt mellom himmel og jord men sån ca?
 

Tonny Kluften

Administrator
Litt nysgjerrig bare - hvor mye data er det i en slik backup (tenker da på 1 st WP blogg). Skjønner at det kan være alt mellom himmel og jord men sån ca?

Det er ikke all verden. Kanskje 2-300 MB. Det er bilder som tar plass så har man masse bilder så øker størrelsen.

Syns den backup-politikken der er overkill, men, men...

Hvis du bruker ftp til å ta automatisk backup kan du skaffe deg en vanlig webhotellkonto på f.eks Hostgator og laste opp dit.
 
Topp