Kjapp og trygg hosting for Wordpress

BackupKeeper - tar backup av nettsiden din

DavidS

Medlem
Jeg har utviklet en backupapplikasjon som tar systematisk backup av enten FTP-serveren, databasen eller begge deler, og lagrer data på en sikker måte.
Systemet er bygget med PHP, og trenger følgende for å fungere:
  • PHP 5.3 (tidligere versjoner støttes også)
  • Zip (se PHP: Zip - Manual for mer informasjon)
  • Crontab for automatisk backup (systemet fungerer fint uten)
  • MySQL (lagrer innstillinger)

I tillegg til selve systemet, leveres det også med et administrasjonspanel som lar deg styre alle innstillinger, og oppførselen på systemet. Du har muligheter som:
  • ta backup manuelt
  • sette opp automatisk backup (velge klokkeslett, og time/dag/uke/måned)
  • sette stier til området på serveren du vil ta backup av, hvilke mapper du ikke ønsker å ta backup av etc.
  • laste ned / slette backups
  • få e-post hver gang det blir tatt backup
  • stille systemet tilbake (du velger en backup-fil, og klikker én knapp)

Systemet kan installeres hvor som helst, så lenge det er på samme server som det skal taes backup av.
Siste stabile versjon er 1.2, men 1.3 er under utvikling. Alle som kjøper systemet vil betale en éngangsavgift, og vil så få mulighet om å oppgradere til nyere versjoner gratis. Jeg kommer også til å tilby gratis support, som installering av systemet og vedlikehold.
Om du, din bedrift eller andre du kjenner kunne hatt nytte av dette systemet, kan dere kontakte meg via PM eller på epost post@davidsteinsland.net for videre informasjon.
Foreløpig pris ligger på 2500 kroner. For installering på flere enn én side, kommer det et tillegg på 500 kroner (uansett hvor mange sider).

Funksjoner som er planlagt å komme i fremtiden:
  • mulighet å installere systemet på en ekstern server, for så å ta backup av en annen
  • legge backup-filer på en ekstern server
  • API (slik du kan kontrollere oppførselen til systemet selv)

 

Jan W.

Medlem
Er det bedriftsmarkedet du vil henvende deg til? 2500,- er noe i overkant av det en vanlig blogger har mulighet til å spytte inn i backup-apps.

Når det gjelder linux servere er det veldig lett å sette opp backup som cronscript. Mulig jeg ikke har lest godt nok (altfor fint vær til web i dag), men kan man installere dette på en shared host uten ssh?

Selv kjører jeg backup via cron på mine servere/vps'er og det koster meg ikke en krone. Har også satt opp systemet til å sende alle .sql filene til en hotmail-konto jeg har til det formålet. Da har jeg et datert arkiv med backups i innboksen, plass skal det være nok av også.

Fortell gjerne litt mer om hvem som er målgruppen for dette.
 

DavidS

Medlem
Hei,

Flott med tilbakemelding! Det er sant at prisen kanskje for noen er litt stiv, men jeg er fleksibel, så håper det ikke skal stå på det :) Jeg prøver bare å ha et "levebrød" ved siden av studiene mine.

@Robert: Nei, dette har jeg ikke gjort ennå, men benytter meg av mysqldump-programmet, som bør tåle dette. Kan imidlertid fått testet dette. Har testet FTP-backup på noen medium-store sider (100-200 mb), og det gikk fint.

@Jan W.: Jeg har testet systemet på webhotellet mitt som ligger på Subsys (shared), og der funker alt fint. Nå vet jeg at flere hoster ikke tilbyr cronjobs automatisk, men noen av dem lar seg overtale. Det er imidlertid ikke krise om denne funksjonaliteten ikke er tilstede, selv om du mister muligheten for automatisk backup.

Målgruppen ligger hos de fleste, egentlig. Jeg har solgt systemet tidligere til en annen konsulent som trengte det til en kunde, og har planer om å selge det til en annen konsulent som skal tilby dette videre til sine.

@Yngve Larsen: Systemet lagrer alle backups, eller det antallet brukeren selv spesifiserer (for eksempel de 10 siste).

Det å ta backup av en database er i seg selv en enkel sak, som Jan W påpeker. Dette alternativet er dog ikke brukervennlig for folk flest, og støtter ikke FTP-backup.
 

Jan W.

Medlem
Funksjoner som er planlagt å komme i fremtiden:

* mulighet å installere systemet på en ekstern server, for så å ta backup av en annen

Dette er vel hele poenget med automatisert backup, er det vel? Enten det, eller export til extern disk.

Det å ta backup av en database er i seg selv en enkel sak, som Jan W påpeker. Dette alternativet er dog ikke brukervennlig for folk flest, og støtter ikke FTP-backup.
Gjør nok det, enten med .tar eller .zip, brukervennligheten kan nok diskuteres ;)

Synes dette virker som et flott program. Du kan jo alltids lage en light-versjon uten automatikk og ftp (..kun .sql) til en lavere pris, tror du skal vurdere det for å utvide "kundekretsen" litt.
Lykke til.
 
Sist redigert:

DavidS

Medlem
@Jan W.: Litt usikker på hva du sikter til, men det jeg mente med den funksjonen er at BackupKeeper ikke nødvendigvis trenger å være på samme server som nettsiden det skal taes backup av. Dette kan være lurt dersom du har fem ulike FTP-servere du ønsker å ta backup av, så har du én sentral "overvåkingsplass" hvor BackupKeeper er installert (og hvor backupene er plassert).

Med "Automatisert backup" mener jeg selve cronjobben som utføres hver time|dag|uke|måned; det vil si kontinuerlig backup uten at brukeren behøver gjøre noe.

Svarte jeg deg på spørsmålet ditt? :)

Edit:

@Jan W.: Light-versjonen du sikter til kan opprettes fort. Systemet er såpass greit at det skal ikke mye "tweaking" til (fra min side selvfølgelig) før det er i boks.
 
Sist redigert:

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Spørsmålet var - Er det mulig å kun ta backup av filer som er endret siden sist backup - eller siste døgn ? ;)

Ønsker ikke en backup på 20 GB hver dag ;)
 

tyr897

Medlem
Hva med å gjør dette om til en hosted app (SaaS)?

Bruker selv duplicity (inkrementel hvis du ser etter det, Yngve) mot S3.
Et godt web interface mot en slik løsning hadde vært mye mer attraktivt for meg enn zip filer og dill mine egne servere imellom.
 

DavidS

Medlem
@Yngve: Aha, skjønner. Per i dag blir alle filene tatt med i backupen -- uansett. Men kan legge inn mulighet for og kun ta backup av filer som har blitt endret på siden sist.

@tr897: Grunnen til at tjenesten ikke er hosted, er av samme årsak at det ikke er mulig å ta backup av en annen FTP-server. ;) Kort fortalt: jeg har ennå ikke begynt å se på muligheten, og har heller ikke sjekket om det er fullt mulig. Dette skal jeg få gjort.
 

Jan W.

Medlem
@tr897: Grunnen til at tjenesten ikke er hosted, er av samme årsak at det ikke er mulig å ta backup av en annen FTP-server. ;) Kort fortalt: jeg har ennå ikke begynt å se på muligheten, og har heller ikke sjekket om det er fullt mulig. Dette skal jeg få gjort.

Ta en kikk på man ssh og man dd så finner du nok det du trenger.
 

DavidS

Medlem
Vil det komme en versjon som kan legge backupen på en annen server? Noe av poenget med backup er vel å redde data i tilfelle serverkræsj.
Dette er noe at det jeg jobber med (har to valgmuligheter):
* Backup blir sendt til / lagres på en ekstern server
* eller hele Backupkeeper blir lagt på en annen server

Altså: enten ta backup av lokal server, og sende backup bort, eller ta backup av ekstern server og lagre backup lokalt. Litt dårlig forklart av meg, kanskje, men du forstår vel? ;-)
 
Topp