Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Best fremgangsmåten for 301 redirect

KIA

Medlem
Jeg planlegger å deaktivere/slette noen sider under en katalog. For eksempel katalog/side1, katalog/side2, osv. Sidene er godt indeksert av Google, og hovedkatalogen er rangert på søkeordet bra i søkeresultatet fra Google. Sidene skal slettes, så kommer nye sider inn under den samme katalogen. Jeg tenker meg å legge 301 redirect på sidene, som skal slettes, til den hoved katalogen, slik at brukere føres til hovedkatalogen hvis de klikker på søkeresultatet.

Lurer på om denne fremgangsmåten kommer til å påvirke på den aktuell google rangeringen til hovedkatalogen?
 

T SL

Active Member
Hvis du 301 redirecter vil de etterhvert droppe fra søkeresultatene. Det beste for side 2,3,4 osv er å bruke rel=canonical tilbake til hovedsiden/kategorien. Da vil brukere ha mulighet til å se resten av sidene.
 

KIA

Medlem
Hvis du 301 redirecter vil de etterhvert droppe fra søkeresultatene. Det beste for side 2,3,4 osv er å bruke rel=canonical tilbake til hovedsiden/kategorien. Da vil brukere ha mulighet til å se resten av sidene.
Jeg kjenner rel=canonical slik at dette sier til søkemoter hvilken URL-en skal tas hensyn hvis det fins flere URL-er til den samme siden. Så jeg er ikke sikker hvorfor/hvordan rel=canonical skal brukes til dette, hvis sidene 1, 2, 3, osv skal slettes. De gamle sidene kommer til å bli slettet, mens de eksisterer fremdeles i Googles Cache. Så tenker at Google kommer til å straffe hovedkatalogen, hvis undersidene ikke lenger eksistere, og det fins ikke noen 301 redirect, og 404 error på alle sidene.

Hørte at 404 error page ikke har dårlig påvirkning på SEO. Men jeg er litt usikker.
 
Topp