Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Beste måte å linke Grupper på?

Stormen

Medlem
Hei gutta,

sjekk:
http://www.biip.no/default.aspx?section=grupper

Jeg driver altså Biip.no. Vi lanserte nylig Grupper, som tillater medlemmene å opprette grupper for ulike interesseområder - som f.eks TV-serien Prison Break.

Nå, når man har over 300.000 medlemmer som oppretter tusenvis av grupper om alt fra Paris Hilton til Prison Break, så burde dette kunne generere seriøs SE-trafikk - samtidig som innholdet jo er relevant for en som søker etter "Paris Hilton" i Google.

Spørsmålet blir da bare:
Hvordan tilgjengeliggjør og linker man opp dette innholdet, slik man oppnår best mulig søkemotor-plasseringer?

Nå har jeg linket opp hovedkategoriene innen Grupper på forsiden av Grupper (linken ovenfor), og derfra linker jeg ned i underkategoriene - og de mest populære gruppene i den aktuelle Hovedkategorien. Se f.eks. Hovedkategorien "Helse":
http://www.biip.no/default.aspx?section=grupper&page=kategori&c=1003&cn=Helse

Hovedsiden for Grupper har Pagerank 1, noe som jo - i kombinasjon med link-tekstene - teller ganske mye i forhold til hvor høy autoritet Google gir f.eks "Paris Hilton"-gruppa som er linket fra Hovedsiden... Men; er det en bedre måte å legge opp intern-linkingen på? Vi har jo over 5000 grupper nå, og hvis vi linker 5000 grupper fra Hovedsiden av Gruppene, så vil hver link få veldig lite Pagerank-juice...

Videre; burde vi primært jobbe med Pagerank på hovedsiden på Gruppene?

Det som er litt irriterende, er at Hovedsiden for Grupper er linket fra ALLE sidene på Biip.no; dvs. over 350.000 Unike sider (de fleste med PR0)... Allikevel har Hovedsiden for Grupper bare PR1 - mens f.eks Hovedsiden for Blogg (også tilgjengelig fra toppmenyen) har PR4...

Hvis noen har gode tips og tanker å dele i denne sammenhengen, så er jeg veldig takknemlig - og jeg deler gjerne all erfaring jeg måtte få med dette caset :)
 

Tonny Kluften

Administrator
PR gir ikke stort antall besøkende eller god ranking på google. Å skaffe deg høy PR gir deg ingen gratis ranking. PR0 sider utranker ofte PR 4 sider på Google. Høy PR er kun en indikasjon på at Google syns du har mange viktige innlinker. Blås i PR og fokuser på riktig linking.

Den verdifulle :rolleyes: gruppa stolt som nordmann ;D ranker som nummer 1 på stolt som nordmann.

Gruppa "skilte foreldre" ranker på ca. 5 plass. Ikke ille det heller.

Dette indikerer at SEO er riktig slik det er.
 
Sist redigert:

Stormen

Medlem
Jeg vet at høy PR ikke er noen garantist for mange besøkende; men en PR5-link med link-teksten "Stolt nordmann" teller mer enn en PR1-link med link-teksten "Stolt nordmann". Derfor mener jeg det er ganske viktig med høy PR på Gruppe-siden, hvor vi har mange slike dypgående linker.

Men hyggelig at du mener vi har gjort det riktig... Allikevel, søk etter "Burberry" på Google.no, og kun på "Norske sider": Da kommer Biip.no Gruppen "Burberry <3" på 9. plass, enda TITLE er "Burberry" og det er høy keyword-relevanse. Det forteller meg at vi enda har langt å gå. Jeg mener, en tråd på SOL forumet - med navn "Burberry skjerf | SOL" - kommer på 7. plass! Jeg mener at vi må gjøre noe fundamentalt galt, for å feile så sinnsykt. På Biip.no, så har vi over 350.000 unike sider som vi kan plassere en link til "Burberry <3"-gruppa på; vi må bare finne den beste måten å gjøre det på... Og det er altså her jeg ikke er helt sikker på hva som er den beste fremgangsmåten... :)

Hvis noen har tips og lignende, og hjelper meg med dette, så legger jeg gladelig ut f.eks antall hits på hvert ord per dag, hvilken økning vi har fått, hvilke grep vi gjorde osv... Min påstand er at alle tjener mest på å hjelpe hverandre - fremfor at alle sitter med 10% av sannheten.
 

Stormen

Medlem
sKrud, de er bare ca 1 måned gamle... 1,5 måned gamle kanskje. Så ja, har tro på at de skal stige høyere selv; vil bare legge alle forholdene til rette for det fra starten av :)

Nå har jeg f.eks dyplenket inn i de 8-10 hovedkategoriene (helse, personlig, sport, osv) i bunnen av alle de 350.000 indekserte Biip-sidene i Google... Sjekk selv på Biip.no; nederst på det lyseblå feltet, så dyplinker jeg rett inn i hovedkategoriene til gruppene. Dette såklart både for å gå gruppe-kategoriene indeksert ofte, men også for å gi de mest mulig autoritet hos Google.

Da blir veien til en gruppe på Biip.no "kun":
1. Forside > 2. Gruppekategori (f.eks "Sport") > 3. Vi som digger VIF
 

Tonny Kluften

Administrator
Veldig bra poeng sKrud. Og Stormen, ja, korteste vei til siden fra hovedsiden er best. Har du noen mulighet til å påvirke hva medlemmene skriver i gruppene? med regler el.lign. Du bør på en eller annen måte prøve å balansere hvor mange ganger nøkkelordet blir nevnt på siden, for mange er ikke bra, ikke for få heller selvfølgelig.
Hvis du kan få en eller annen person som er medlem i gruppa til å skrive en artikkel om nøkkelordet hadde det vært det beste. Hva med å premiere beste innlegg over 50 ord osv?
 
Topp