Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Beste måten å lære et nytt språk

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Jeg har lyst til å lære meg et nytt språk. Fransk står for øyeblikket øverst på listen. Når jeg søker rundt på nettet, så finner jeg selvfølgelig hundrevis av bøker, nettsider, videoer osv, som visstnok kan lære meg språket i en fei. Jeg tror derimot ikke på at alle er like gode til å lære bort, å vil derfor gjerne høre hva den beste metoden er for å lære et nytt språk, fra noen som kanskje har gjort det selv nylig?

Det er selvfølgelig ikke mulighet for meg å reise til Frankrike (iallefall ikke for noe lengre periode for å studere språk) og jeg har heller ikke tid til å gå tilbake på skolebenken. Hva slags andre alternativer har man?
 

picxx

Well-Known Member
Jeg har en grei ordning hvor jeg lærer bort engelsk og blir lært Thai.
Dette vil jo i utgangspunktet virke dårlig om du oppholder deg i et land hvor hovedspråket er engelsk.

Om både skole og lokallærdom er utelukket vil vel det beste være en privatlærer noen timer i uka om det ikke er for dyrt.
Å starte å lære seg et språk fra bøker og lydbøker er ett dårlig alternativ, da mange språk krever at man uttaler ordene riktig tonalt, noe som ikke alltid er like enkelt for oss nordmenn. Å bygge videre, eller oppfriske ett språk ved hjelp av bøker, video eller lydbøker virker derimot ganske bra, men vil ikke anbefale det som en start.
 

kongen

kongemedlem
Hør på en opplærings-cd på repeat mens du sover 9 netter på rad, deretter tar du deg "fri" i 3 dager, for så å lytte til cd'n når du er fullt våken.

Det kan høres idiotisk ut, men det er utrolig hvor mye du "plutselig" forstår den 13 dagen når du hører cd'n i våken tilstand...

Det er viktig at du gjør dette 9 netter på rad, hopper du over en dag midt inni, så må du starte på nytt igjen.

Etter dette kan du begynne å lære deg uttalen og krølle tungen riktig...

Denne teknikken kan brukes på stort sett alt du vil oppnå uten å bruke "viljestyrke" da du istedet "programmerer" hjernen... på nesten samme måte som hypnose da den "kritiske sans" er avslått i søvne...

Hvis du f.eks hater å jogge, og hører på en cd som sier "Jeg elsker å jogge" på repeat 9 netter på rad mens du sover så skal du få oppdage noe rart.
 

testdriver

Ha det bra..
Det er mange teknikker. En jeg har hørt folk ha best suksess med, er CD hvor du hører på en lærer og to elever, og du er den tredje eleven. Tror teknikken heter 'Michel Thomas'.

Teknikken er visst vanvittig bra for grunnleggende, men selvsagt, skal man mestre språket 100 prosent, må man gå litt dypere.

En annen teknikk er noe sånn som '15 minutes' (litt usikker på hva teknikken heter). Det er en liten bok som du kun skal lese i 15 minutter hver dag i X dager. Boken er designet for akkurat dette, og vektlegger viktigheten av repetisjon. Når du er ferdig skal du kunne klare deg greit i landet som turist - ikke noe særlig mer, tror jeg.

Det er nok veldig viktig å bruke teknikker som dette. De er morsomme og veldig pedagogiske. Å finne fram en feit Norsk-Fransk-bok og sette igang kan ikke helt sammenlignes. :)
 
Sist redigert:
Har du folk å øve sammen med har jeg stor suksess med NewAmigos // New Amici -- ikke bare er det en glimrende måte å lære språk på, det er også et engasjerende og underholdende brettspill. Og når det blir engasjerende og underholdende å pugge gloser, vil jeg hevde at man har kommet ganske langt. Ulempen er at disse spillene nå begynner å virke tilnærmet lik umulig å finne, mistenker at de har gått ut av produksjon.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Michel Thomas ser spennende ut. Søkte litt rundt på det og fant endel skryt om metoden, så skal teste ut den litt før jeg går videre til andre metoder.

Forventer selvfølgelig ikke å lære å snakke flytende hjemmefra, men håper på å kunne holde en samtale gående, lese en bok og se en film, for også avslutte med noen måneder i Frankrike :)
 

hansson

Langveisfarende
Jeg kan også anbefale Michel Thomas-kursene der du lytter til en lærer, to elever og en innfødt som snakker. På grunn av all repetisjonen går det litt trått, men det sitter som spikret etter første gjennomhøring. Jeg husker fremdeles detaljerte setninger fra kurset selv om det har gått lang tid siden. Det skriftlige får du ikke inn, men det er vel i første rekke snakke du skal. Hør på kurset når du sovner eller umiddelbart etter at du har våknet, så suger hjernen din til seg informasjonen mye lettere!
 
Topp