Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Beste valg av pc for grafisk design?

NorthStar

New Member
Trenger sårt gode råd når det gjelder valg av ny pc for grafisk design.

Sitter i dag og jobber på en sliten 3 år gammel HP Workstation og skal i løpet av kort tid kjøpe ny pc. Programmer jeg jobber med er CorelDrax, Corel Painter, Photoshop og Illustrator. En gang i blandt blir det også litt videoredigering. Ser for meg at det kan bli mer av dette i fremtiden, så maskinen må takle det godt.

Har sett litt på nye HP Workstation Z1, men ut fra det jeg har sett så må man jo ut med rundt 30.000,- skal man ha en med litt respektable specs. Har også vært inne på tanken å kjøpe en Komplett Workstation fra komplett.no og velge ut noen saftige komponenter.

Hva tror dere? Kjøpe en dyr ferdig sak eller "bygge selv" via komplett? Hvilke andre alternativer finnes?
 

A.M

New Member
Prossessor: Vil anbefale deg en i7-3770K til prossessor som har Hyper-Threading. Med Hyper-Threading vil du se opp til 30% boost i forskjellige video/bilde programmer som f.eks photoshop. Du kan spare 300 kr på å gå for 2600K som er forrige generasjone men litt mindre ytelse. Se her AnandTech - Bench - CPU

Som skjermkort et av disse som støtter gpu-akselerasjon for å kunne utnytte fordelene i Adobe Photoshop® Extended

GeForce GTX 285 (Windows and Mac OS)
GeForce GTX 470 (Windows)
GeForce GTX 570 (Windows)
GeForce GTX 580 (Windows)
Quadro FX 3700M (Windows)
Quadro FX 3800 (Windows)
Quadro FX 3800M (Windows)
Quadro FX 4800 (Windows and Mac OS)
Quadro FX 5800 (Windows)
Quadro 2000 (Windows)
Quadro 2000D (Windows)
Quadro 2000M (Windows)
Quadro 3000M (Windows)
Quadro 4000 (Windows and Mac OS)
Quadro 4000M (Windows)
Quadro 5000 (Windows)
Quadro 5000M (Windows)
Quadro 5010M (Windows)
Quadro 6000 (Windows)
Quadro CX (Windows)


GTX serien er som kjent laget for å spilles på mens Quadro er kjent som et skjermkort som bruker tid på detaljer i bilder, 3d, video osv.
 

hvaer

Medlem
Hva tror dere? Kjøpe en dyr ferdig sak eller "bygge selv" via komplett? Hvilke andre alternativer finnes?

Jeg tror veien å gå er å bygge helt selv. Altså, ikke bygge hos komplett, men hjemme i din egen stue.

Fordeler:
- Du har full kontroll på hva som er inni maskinen
- Du lærer mye om hvordan en datamaskin er bygd opp, noe som vil hjelpe deg til senere kjøp
- Det er veldig lett, ved tvil så bruker man youtube for instruksjoner.

Ulemper:
- Skulle noe skje, så må du ha nok kunnskap til å feilsøke selv ettersom det er garanti på enkeltkomponenter og ikke på maskinen i sin helhet. Dette gjør det dog lettere, når du skjønner hva det er, for du kan bestille ny del fort som fy hvis du ikke har tid til å vente på at en reklamasjon skal gå gjennom. Det er langt billigere, enn hvis man blir uten pc i 2-3 uker.

Selv ville jeg ha valgt multicom, hvis noen skulle bygge en slik maskin som du forespeiler , og tatt utgangspunkt i denne maskinen. Men med en god 27" og ett quadro 4000 kort, så blir prisen her også nærme 30 laken. Forskjellen er dog at du får mye heftigere maskin enn den HP'en hvor du betaler 10 k for merke og design.
 

NorthStar

New Member
Tusen takk for nyttig info A.M og hvaer :):):)

hvaer: hvilken 27" skjerm ville du anbefalt meg å kjøpe?
 
Sist redigert:

Dag Frogner

Supermedlem
Hadde jeg vært deg, så ville jeg vurdert å betalt Komplett en liten slump for å bygge maskinen for deg (om det er der du skal handle). Jeg har hatt maks uflaks med min maskin og har byttet tre SSD-disker og ett skjermkort på 1 1/2 år.

Siden maskinen min har "spist" opp tre harddisker, kan man jo begynne å lure om det er noe alvorlig galt et sted, men den har vært inne hos Komplett uten at de finner noe galt i jobben jeg gjorde da jeg monterte.

Om jeg hadde kjøpt en ferdig maskin eller latt de bygge den for meg (du kan fortsatt velge komponenter selv) ville jeg fått ny maskin da den 3. harddisken røyk, men siden jeg bygget selv, får jeg "bare" nye enkeltkomponenter.

Jeg har aldri hatt noe slikt tull tidligere og har bygget mange maskiner opp igjennom og også anbefalt det til andre, men nå som jeg har hatt såpass mye problemer, må jeg si at jeg angrer litt på at jeg ikke brukte litt ekstra på å la de bygge den for meg.

Du kan alltids skru den opp om du lurer på hvordan den er satt sammen. ;)

Det er jo også sånn at om du bygger selv, men gjør noe galt, som i verste fall ødelegger en komponent (enten under bygging eller senere), vil du naturligvis måtte punge ut for nye deler, mens du med ferdigbygget maskin er dekket av garanti/reklamasjonsrett.
 

Lindblom

Medlem
Vil også anbefale å finne deler selv, men betale for eksempel komplett til å bygge den for deg. En ting er at da slipper du å gjøre jobben selv, men du har også garanti dersom noe skjer.
Når det er sagt; Min gamle første selv-bygde pc på 4 år går som bare det. Her designes det dag og natt uten "topp-komponenter".
Sikler litt på en slik en; Alienware Aurora Desktop –alles over de verpletterende gaming-pc | Dell Nederland
Nam!
 

hvaer

Medlem
Tusen takk for nyttig info A.M og hvaer :):):)

hvaer: hvilken 27" skjerm ville du anbefalt meg å kjøpe?

Jeg ville sterkt vurdert Eizo FlexScan SX2762WF. Rimeligere alternativer kan være Samsung S27B970D som sannsynligvis er den beste skjermen for bilderedigering i prissegmentet under 10.000 kroner. Dell Ultrasharp U2711 eller Fujitsu P27T-6 IPS.

Hvis man er seriøs, så er nok den Eizoskjermen det beste man kan få, hvis man ikke legger på 10-15 laken til. Men for de aller fleste, så vil Dellskjermen holde lenge. Husk også å kjøpe en kalirbrator for skjermen, slik at du enkelt kan kalibrere om du føler fargene er noe feil. Samsungen har dog ut av boksen svært gode farger, men dette kan endre seg etter noe tids bruk.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Ok. Relevansen er at det typisk er gamere som kjøper alienware (som kanskje også presentasjonen/omtalen av både den maskinen der og alienware generelt gir et hint om...) og det er typisk gamerkids som skal ha maskiner med innvendige lys og liknende dilldall.

Men forøvrig - jo, den maskinen der egner seg bedre til spill enn til grafisk jobbing.

Egentlig ville jeg ha anbefalt en MacPro, men jeg forstår det på deg som at du foretrekker windows, og med win 7 har jo det endelig begynt å bli levelig (i tillegg er jo MacPro-serien håpløst utdatert for tida... grenseløst irriterende det der), så da ville jeg nok anbefale noe ala disse to:

Komplett.no eller Komplett.no, men sleng med en ekstra SSD, så du har en til swap/scratchdisk (jo større filer du jobber med jo mer fordel vil du ha av dette - derimot trenger den ikke å være spesielt stor) og en til programmer/os, også en vanlig "snurredisk" til lagringsplass.

Legg merke til at de har en helt annen type skjermkort enn gamerpc'er har, og at den ene også bruker Xeon E5-cpu (altså de samme som alle hadde forventet at MacPro'ene skulle bli oppdatert med nå nylig) i stedet for core i7. Generelt er Xeon en mye dyrere serie enn de vanlige desktop-cpu'ene, men så er de også mye bedre egna til denne typen belastning.
 
Topp