Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bestilling av kun domene navn

Hupsey

Medlem
Jeg ønsker å registrere et .no domain for å bruke på en amerikansk server.
Grunnen til at jeg vil ha en amerikansk server er at de har bedre støtte og support for wpmu en jeg har funnet i norge.
Hos den amerikanske webhosten kan jeg ikke registrere .no domain.
jeg ønsker også å ha to domain, et langt domain som inneholder hele navnet, og et som er en forkortelse og det med forkortelse skal redirecte til det domainet som inneholder hele navnet.
Slik som eksempelvis:VIA Travel redirecter
Jeg har ikke så mye greie på dette med navnetjenster og DNS, tidligere har jeg bare bestillt doenenavn og webhotell hos samme levrandør...
Det jeg lurer på er hvordan man går frem for å få et slikt opsett som jeg beskriver..
bestiller jeg et domainavn hos domeneshop og parkerer det, for så så opprette et webhotel på den amerikanske serveren der jeg registrer meg med .no domainet.?

er det noen som har gode erfaring med domnenavns levrandører?
vil en serverplassering i USA fungere mye tregere en en i Norge?
 
Dette er iallefall ikke noe problem på Domeneshop -- du registrerer domenenavnet ditt der, og underveis i registreringen får du spørsmål om hvilke tjenester du ønsker. Der velger du videresending til egen server (husker ikke nøyaktig hva alternativet heter), og så setter du opp videresendingen i DNS-innstillinger WWW-forwarding. Det kan hende at du også må få fikset noen innstillinger på serveren du sender *til* (det måtte iallefall jeg på det domenet jeg har videresendt fra Domeneshop til Subsys), men de har forhåpentligvis support som kan sånt.

Domeneshop er bra og billig. Jeg kjøper sånt enten hos Domeneshop eller Subsys, men på bare domene er Domeneshop klart billigere. Og kvaliteten der er det absolutt ingenting å si på.

Det er ingen virkelig merkbar forskjell på dette med serverplassering.
 

Hupsey

Medlem
flott:)
takk for svar..
en htaccess. redirect virker som den sikreste måten redirecte på..(ser for meg at det er bedre å kontrollere dette selv en å bruke en ekstra tjeneste..)
Jeg må finne meg noen gode tutorials på dette og sette meg inn i hvordan jeg skal gjøre det..
Du kan bestille domene hos en norsk registrar og sette inn webhotellets navneserver i kontrollpanelet hos registraren.
Uff, jeg er pirkete nå, jeg lurer på litt mer...
Betyr det at his jeg bestiller .no domenet hos foreksempel Uniweb, så er det i kontrollpanelet på deres side jeg ordner dette, og ikke hos webhosten?
Er dette på grunn av at man er nødt til bruke norsk registrar?
hadde egentlig ønsket at alt kunne blitt ordnet fra webhosten uten en ekstra involvert part..
 
Ja, du må stille inn dette i kontrollpanelet til domeneregistraren. Ganske rimelig, egentlig, ellers kunne vel jeg ha gått inn i mitt webhotellpanel og skrevet «vg.no» der. Domenenavnet er helt nødt til å få vite hvor det skal sende de besøkende.

Ønsker man mer enn en enkelt leverandør kan tilby, er man helt nødt til å involvere ekstra parter.
 

Geir E.

Medlem
Husk 301 redirect.

Litt offtopic, men siden du brukte VIA Travel som eksempel.

Dette er et konge-eksempel på en dårlig URL for en startside: viatravel.no/portal/page/portal/viatravel_no/Forside

lol
 

Hupsey

Medlem
Jeg har flyttet domenene fra domeneshop til web10 tidligere uten noen navnepeking eller ekstratjenester. gikk bare inn på domeneshop og valgte flytting av domain og fikke autoriseringskode(eller noe slikt) som jeg sendte til web10. etter dette var gjort var domenet permanent hos web 10...men siden det er et .no domene til amerikansk host rekner jeg med at det ikke er mulig på samme måten..Har forøvrig registrert hos uniweb nå.
 
Sist redigert av en moderator:

Hupsey

Medlem
ok..
Jeg formulete meg nokk dårlig i åpningsinnleget..
Det beste er vel å flytte hele det nye domenet til webhosten.
Mener å huske at domeneshop krevde en låsningstid på 60 dager før man fikk flytte, er dette standard hos alle?
 

peterandrej

pensjonert moderator
ok..
Jeg formulete meg nokk dårlig i åpningsinnleget..
Det beste er vel å flytte hele det nye domenet til webhosten.

Det beste er å bare samle alle domenene du har hos én leverandør - som f.eks Domeneshop. Domeneshop er innmari bra på akkurat dette.

Kjøp domenene dine hos domeneshop, og så går du ut og shopper hosting. Når du har funnet en brukbar host spør du bare om hvor du skal peke domenet, og så angir du bare disse opplysningene i domeneshops brukerpanel.

Hvis hosten din så er ubrukelig etter en stund, kan du enkelt peke domenet mot en annen host.

Det er lett å bytte servere. Det er tungvint å sende domener hit og dit. Så hold domenene dine hos én leverandør og så kan du shoppe hosting villig vekk ellers.
 
Topp