Betal før den xx eller etter

En tråd i 'Økonomi, regnskap og administrasjon' startet av Fredrik, 14 Aug 2009.

1. Fredrik

Fredrik Medlem

Snakket med min far i telefon i går hvorpå han fortalte meg om en morsom sak. Han bor forøvrig i Sverige og driver et par selskaper. I det siste har han brukt en ny leverandør på enkelte produkter og de opererer med følgende fakturametode:

Betaler du før den xx dato så er prisen 100.- Betaler du derimot etter den datoen så blir prisen mye høyere. Med andre ord: Du får rabatt dersom du betaler raskt og i tide eller du får en straff for å betale senere (alt etter hvordan man ser på saken).

Jeg sliter litt med kunder som ikke gjør opp for seg i tide og er litt inne på tanken om å teste dette. Dersom kunde mottar et tilbud vil den høye prisen legges til grunn men at kunde kan oppnå en lavere pris ved å feks forskuddsbetale eller betale innen en bestemt dato.

Hva tror dere?

2. sta Medlem

Jeg har selv brukt denne metoden noen ganger og det fungerer utmerket. Det koster penger å ha penger utestående og jeg syntes det er greit å gi kunden et incitament for å betale raskt. Du bør dog fundere dette i en skrftelig avtale for å unngå misforståelser.

3. Tonny Kluften

Tonny Kluften Administrator

Ja, hvorfor ikke. Så lenge den høye prisen er den reelle prisen og den prisen man annonserer med.
    Hvis den lave prisen var den reelle ville den høye bli sett på som pris + gebyr, ikke så gunstig.
    Morsomt eksperiment.

4. zapotek

zapotek Medlem

Ja, fint om du holder oss oppdatert om hvordan eksperimentet fungerer om du gjennomfører det.

5. Fredrik

Fredrik Medlem

Jepp Tonny det er slik du sier jeg tenker å gjennomføre det. Selvfølgelig med skriftlig for å unngå missforståelser. Det er nemlig mange bedrifter som ønsker "pakkepris". Da vil de altså få fullpris er xx og pakkepris er lavere men forutsetter forskuddsbetaling.

Dette er noe jeg kun skal gjøre på litt større ordrer på over ca 10 000.- eller dersom noen spør om tilbud.

6. Bjørnar Gründer

jeg har gjort noe lignende dette på enkelte tilfeller av utvikling av scripts.

dersom utvikler leverer produktet til avtalt deadline, så er det avtalt pris. dersom han leverer 2 dag over tiden er det fratrekk på 50,- dagen - altså 100,-.

dersom han derimimot leverer FØR deadline, så er det 50,- i påslag pr dag.

fungerer _meget_ bra.

7. Tonny Kluften

Tonny Kluften Administrator

8. Pong

Pong Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)

"Dersom du betaler før forfall, kan du trekke fra 2%".
    Har sett det mange ganger - men for en eller annen grunn aldri brukt det selv. Noe for totalk-listen i morgen :)

9. Msites Ltd

Msites Ltd Livsnyter

Som Pong sier her er det ganske ofte brukt 2-3% fratrekk innen en kort frist.

F.eks er det mange av mine leverandører til møbelfabrikken som har 30 dagers bet.frist på faktura, men betaler jeg innen 8 dager kan jeg da trekke fra de 2-3%.
    En fin måte å øke dekningsbidraget på!

Del denne siden