Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Betale for brukergeneret innhold

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Kom over denne på Kampanje i dag: - Mediene bør betale brukerne - Medier - Kampanje.com

Hva tror dere om dette? Selv er jeg selvfølgelig sterk i mot dette. Er det en ting jeg er fryktelig lei av er det når bransjer klager fordi dem blir mer ubrukelige i fremtiden. Jeg har vanskelig å tro at journalister vil forsvinne i fremtiden, for det vil alltids trenge noen som kan tilby stoff av bedre kvalitet enn Ola Nordmenn, men at det kan bli vanskeligere og sterkere konkurranse for journalister skal man ikke se bort ifra.

Jeg jobber selv med en nettside som vil bli brukergenerert og ville selvfølgelig aldri betalt for alle innlegg. Vi jobber selvfølgelig med en poengsystem som vil gi noe igjen til de brukere som produsere innhold av god kvalitet, enten det er i form av publisitet eller premier, men at dem skal begynne å sette fastpriser blir for dumt. En annen ting er jo at brukergeneret innhold ofte kan værel lønt for brukerene også da det i mange tilfeller kan bidra til en bedre flytt i informasjonen.

PS: Wikipedia hadde iallefall gått til helvete om noe slikt ble innført og påtvunget dem også, så det hadde kanskje vært en fordel av det!
 

peterandrej

pensjonert moderator
Brukergenerert innhold i norske nettaviser kan vel best betegnes som en vits. Ta min bloggpost der jeg anmelder de ulike nettavisene (Stor test av Norske Nettaviser | Bloggdesigns.no) så ser du at nettaviser flest "prøver" å tilrettelegge for brukerinput - men egentlig virker det som de ikke helt vil slippe brukerne til likevel.

Det skjønner jeg godt fordi amatører ikke skriver like godt som journalister. Her finnes det selvsagt gråsoner. Jeg skriver for eksempel, uten å være blærete, ganske mye bedre enn samtlige journalister i Altaposten. Men, journalister skal være bedre enn amatørene. Har også sammenheng med at proffene kjenner litt bedre til kildekritikk, etiske regler, osv. Ta Vær-varsom-plakaten som et eksempel. Hvor mange bloggere kjenner til den?

Jeg har akkurat startet å skrive spillanmeldelser for gameroobie (holder på å skrive en anmeldelse av ATV Fury offroad 4 for tiden), og "lønna" er at jeg får beholde spillet. Mer viktig er det at jeg får skrivetrening i å skrive "seriøst" og bygger opp litt egen portefølje. Har jo ambisjoner om å starte med litt freelancejournalistikk, så da må jeg ha noe å vise til.

Slik "lønn" er langt viktigere for meg pr idag enn to hundrelapper. Jeg tror mange har det sånn. At penga er underordnet. Det er andre motiver som betyr mer.

Og sånn vil det nok være en stund til tror jeg.
 
PS: Wikipedia hadde iallefall gått til helvete om noe slikt ble innført og påtvunget dem også, så det hadde kanskje vært en fordel av det!

Hva i all verden har du imot Wikipedia? Synes konseptet er fantastisk jeg men...

http://www.kampanje.com/medier/article252235.ece skrev:
EUs kultur og utdanningskomité er bekymret for den økte bruken av brukerskapt innhold i mediene. Komiteen frykter at profitthungrige eiere skal si opp betalte medarbeidere og isteden basere seg på gratisstoff fra lesere og brukere.

Tviler veldig sterkt for å si det sånn... Skal man betale alle deltakere som skriver innlegg i et debattforum:)
 

Tonny Kluften

Administrator
Skal EU bestemme at brukere skal betales eller hva??
Jeg er imot å betale brukere simpelten fordi da blir det flere liksomjournalister og innholdet på sidene blir dårligere. Ordentlige journalister skriver bedre og mere objektivt. Disse liksomjournalistene er som oftest ute etter å få sagt sin mening og til og med prøve å overbevise andre.
Nei til penger til amatørene.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hehe. Hvis dette blir vedtatt med tilbakevirkende kraft.. så har du et problem Kenneth.. Jeg har jo skrevet over 460 poster på WF.. Skal vi si 10 kr pr post?

Jeg sender deg kontonummeret mitt på PM. 2 ukers betalingsfrist fra dagens dato.

Dette til orientering.
 
Topp