Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Betale skatt og MVA av tjenester og produkter solgt på nettet?

Scandic1

Medlem
Er det lovlig å selge produkter og tjenester på nettet som en individ? Altså jeg mener dette i forhold til momsen ? Når jeg selger en sykkel på finn.no og disse pengene mottar jeg kontant ... må jeg ikke betale skatt? Eller om jeg setter en annonse at jeg vasker biler for 100kr (eksempler er alle disse) må jeg ikke da fakturere kundene hvis jeg tilbyr en tjeneste eller et produkt?

Hva sier loven da? Er det noen grenser? Er det finn.no som må passe på at disse som tilbyr produkter og tjenester ikke blir solgt svart?
 

Prince

Medlem
Hva med man importere men varen går direkte fra utlandet til kunden i Norge, mao man ikke rører varen, er da mva når man fakturerer kunden ?
 

spikre

peterhamre.no
Ramin:
- Kun firmaer kan fakturere
- Er du MVA-registrert skal du betale moms av alt salg.
- Hvis ikke du er MVA-registrert er det <b>strengt ulovlig</b> å fakturere med moms.
- Om du dropshipper eller selger selv er helt uvesentlig mht. salget. Det er bare din distribusjonskanal, og har ingenting å si i forhold til regnskapet.

For meg virker det som om du er en privatperson som driver litt privatsalg via finn.no. Om dette stemmer, og salget ditt er egnet for overskudd, er det ulovlig det du driver med. Du bør registrere et enkelt ENK. Det er lite kostbart, og du får alt på det tørre.
 

Scandic1

Medlem
Så la oss at jeg legger ut en annonse på finn der hvor jeg sier at personlig jeg skal lage logo til nettsiden din for 100kr. Dagen etter skal jeg lage en banner til en annen osv osv. alt dette tilbys via nettet. Jeg har ikke ENK, AS, ASA, NUF eller you name it og da lurer jeg på om jeg som individ er pliktig til å overføre mva til staten fra denne inntjeningen? Er dette fullt lovlig? Har det noe å si om jeg når 50.000 grensa når jeg er en individ som selger tjenester ... eller må man da opprette et selskap?
 

Scandic1

Medlem
For meg virker det som om du er en privatperson som driver litt privatsalg via finn.no. Om dette stemmer, og salget ditt er egnet for overskudd, er det ulovlig det du driver med. Du bør registrere et enkelt ENK. Det er lite kostbart, og du får alt på det tørre.

Hvis den var rettet mot meg, så driver jeg ikke med dette i det hele tatt. Jeg bare lurte på hvordan reglene er når det gjelder den slags salg. Blir den betraktet som personlig og da betyr det automatisk at man ikke trenger å tenkte på mva, fakturaer osv. så lenge man ikke når 50k grensa eller .. ? Lurer bare ...
 

Dre_C

Medlem
Så la oss at jeg legger ut en annonse på finn der hvor jeg sier at personlig jeg skal lage logo til nettsiden din for 100kr. Dagen etter skal jeg lage en banner til en annen osv osv. alt dette tilbys via nettet. Jeg har ikke ENK, AS, ASA, NUF eller you name it og da lurer jeg på om jeg som individ er pliktig til å overføre mva til staten fra denne inntjeningen? Er dette fullt lovlig? Har det noe å si om jeg når 50.000 grensa når jeg er en individ som selger tjenester ... eller må man da opprette et selskap?

Alle inntekter er skattepliktige. Hvis du selger varer eller tjenester for over 50k er du også mva pliktig.

Det er gratis å registrere et enkeltmannsforetak.
 

zapotek

Medlem
Selger du varer må du være med i Foretaksregisteret. Driver du f.eks. med salg av tjenester holder det med Enhetsregisteret.
 

spikre

peterhamre.no
Det er om du skal registrere det i foretaksregistret...

Du må registrere deg i foretaksregistret om du driver med salg av varer og tjenester.

Ramin: Om du har tenkt til å selge varer og tjenester, uansett om det er over nett eller ikke, skal du skrive overskuddet i selvangivelsen. Som jeg skrev tidligere MÅ du registrere et firma om du har omsetning som tilsier at dette er egnet for overskudd. (selger du for over 10.000,- vil de fleste mene det er på tiden å registrere et selskap). Det koster i overkant av 2000,- å registrere et selskap, i tillegg til at du må ha en regnskapsfører (evt. gjøre regnskapet selv).

HUSK!
- For at du i det hele tatt skal begynne å tenke på MVA må du registrere selskap, og selge for over 50.000,-. Når du kan dokumentere 50.000,- skal disse bilagene sendes til Brønnøysund. Snakk med regnskapsføreren din om dette.
 

Scandic1

Medlem
Hele diskusjonen gikk feil vei føler jeg ...

Jeg som startet denne threaden her lurte på (og fortsatt lurer p) om det egentlig er lovlig å selge tjenester (eller fysiskte produkter) på finn.no? Så gjentar jeg eksemplet ... la oss si at jeg synger en sang foran kameraet og selger videoen for 500 kr. Er disse tjenestene lovlige og ikke skattepliktige frem til jeg når 50k grensa og da må jeg opprette ENK?? Hva med en person som for eksempel selger varer han eier fra før via finn.no? Gjelder det samme for denne personen også eller hvordan er det der?

Hvilke regler gjelder i slike tilfeller ?
 

Keanu

Geek
Ut fra det jeg har erfart, skal du betale mva om det går over fra "hobby" til "virksomhet". Siden dette er en forholdsvis flytende grense, og man juridisk sett må ha en faktisk grense, er denne satt til 50 000 kr.

Begge eksemplene ovenfor høres ut som hobbyvirksomhet, og det er så greit at man betaler om man kommer over 50k-grensa.

Når det gjelder skatt, så er det litt annerledes. I praksis skal man skatte fra alle inntekter, men jeg tror nok de ser gjennom fingrene på det som kan sees på som hobbyvirksomhet. Eksempel på hobbyvirksomhet som er allmennt akseptert som skattefritt er hobbystrikking, en bikube som man selger noen kilo honning av i året eller en kasse epler til naboen. Det skulle sikkert vært skattet av, men det blir sett på som hobbyvirksomhet.
Så fort det blir sett på som næringsvirksomhet (og definitivt om det innebærer 50 000 kr i året) så skal det skattes. Grensene er litt uklare, skatteetaten skriver det slik:
Skatteetaten - Skatteregler for netthandel

Så er det også en forskjell mellom varehandel med fysiske varer og tjenester. Enkeltmannsselskap som har mer enn fem ansatte eller selger innkjøpte varer må registrere seg i foretaksregisteret.
 

Scandic1

Medlem
Den artikkelen der forklarer en god del ... men denne er fortsatt en "grå" sone.

De avslutter med stil må jeg innrømme :D

Ved tvilstilfeller er det skattekontoret som avgjør om en virksomhet skal anses som næringsvirksomhet eller hobby. Ta kontakt med ditt lokale skattekontor for konkret vurdering av din aktivitet.
 
Topp