Betale småsummer til privatpersoner

En tråd i 'Økonomi, regnskap og administrasjon' startet av Kenneth Dreyer, 28 Aug 2008.

1. Kenneth Dreyer Well-Known Member

Hei,

Om man skal kjøpe bloggposter osv på diverse blogger som er drevet av folk som ikke er egne foretak osv, hvordan kan da et firma betale dem? Det er jo selvfølgelig uaktuelt at jeg skal ansette dem da det for det meste vil gjelde småoppdrag.

Hvordan gjøres dette riktig fra min side?

2. sKrud

sKrud Meget sliten student

Kan du ikke bare sett opp en felles post for bloggreklame da? Så tar du det litt harelabb å betaler dem gjennom paypal eller wire..(?) Får jo være måte på hvor strenge man skal være..

3. Helge

Helge Profesjonell Googlesøker

du betaler de bare, kan f.eks skrives opp som gave eller noe i den duren. En person (uten EF) har lovt til å motta 2000,- i året pr bedrift uten å måtte forklare hvor de pengene kommer fra og uten å være ansatt.

4. Kenneth Dreyer Well-Known Member

Jeg kunne egentlig tenke meg å gjøre det mest mulig enkelt og lovlig fra min side. Så jeg kan man andre ord bare betale det direkte til deres konto og føre det opp som utgift fra min side? Jeg tviler på at det vil overstige 2000 i året.

5. peterandrej pensjonert moderator

Er beløpet økt? Jeg mener det var under 1000,- i året? Jeg gjorde en snekkerjobb (bygget en veranda og fikset på en låve) for en mann som idag er sorenskriver, og han ga meg lønn under 1000,- fordi han sa at man kan motta lønn under 1000,- hvert år uten å betale skatt eller innrapportere dette.

Men hvis beløpet er økt så.. er jo noen år siden dette..

6. orjan Medlem

Dette blir vel på sett og vis det samme som når medier betaler frilansere som ikke har eget selskap, hvis jeg forstår deg rett.
    Da er vel grensen, som noen sier her, 2.000 skattefritt per år (var betydelig lavere før).

I regnskapet ditt kan du vise til at utgiftene er betaling til frilansere.

7. Kenneth Dreyer Well-Known Member

Jeg har hørt 1000 før jeg også, ikke 2000. Noe sted beløpet 2000 kan bekreftes? kan jo være at det er unntak for freelansere. Bildesatser osv er jo ofte høyere enn det og avisene kjøper jo stadig vekk bilderettigheter av privatpersoner. Regner med det blir omtrent det samme.

8. Helge

Helge Profesjonell Googlesøker

kan ikke bekrefte det, men trodde det var grensen på "gave".

9. orjan Medlem

Det ser ut som grensa er 1000 kroner - Kilde fra 2007, Aftenposten

Det er vikitg å huske på at dette er skattefrie kroner, ergo ingen andre kostander knyttet til dette beløpet for deg.

10. Bjørnar Gründer

Dersom jeg ikke bommer veldig stygt, mener jeg at det er 1000,- fra bedrifter, mens det er 2000 fra organisasjoner (i mitt tilfelle var jeg instruktør for et korps (!) )

11. Yngve Larsen

Yngve Larsen E-commerce ekspert

Du trenger et bilag for regnskapet, be den som selger deg tjenesten sende en mail med en standardtekst. Privatpersoner kan selge tjenester eller varer(F.eks sin brukte laptop til 20 000,-) til deg.

F.eks:

Faktura fra Ola Normann

Tjeneste : Bloggpost
    Pris : 100 NOK

Beløpet bes overført til xxx xxx xxx xx innen xx.xx.xx

12. Pål Medlem

hva med moms på en slik faktura? det hele er momsfritt?

13. Kassimaja

Kassimaja Geocacher

Du skal kun betale MVA til firma som er registrert i MVA registeret. Siden privatpersoner ikke kan stå i MVA registeret, slipper du å betale det.

Del denne siden