Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Betale småsummer til privatpersoner

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Om man skal kjøpe bloggposter osv på diverse blogger som er drevet av folk som ikke er egne foretak osv, hvordan kan da et firma betale dem? Det er jo selvfølgelig uaktuelt at jeg skal ansette dem da det for det meste vil gjelde småoppdrag.

Hvordan gjøres dette riktig fra min side?
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
du betaler de bare, kan f.eks skrives opp som gave eller noe i den duren. En person (uten EF) har lovt til å motta 2000,- i året pr bedrift uten å måtte forklare hvor de pengene kommer fra og uten å være ansatt.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg kunne egentlig tenke meg å gjøre det mest mulig enkelt og lovlig fra min side. Så jeg kan man andre ord bare betale det direkte til deres konto og føre det opp som utgift fra min side? Jeg tviler på at det vil overstige 2000 i året.
 

peterandrej

pensjonert moderator
du betaler de bare, kan f.eks skrives opp som gave eller noe i den duren. En person (uten EF) har lovt til å motta 2000,- i året pr bedrift uten å måtte forklare hvor de pengene kommer fra og uten å være ansatt.

Er beløpet økt? Jeg mener det var under 1000,- i året? Jeg gjorde en snekkerjobb (bygget en veranda og fikset på en låve) for en mann som idag er sorenskriver, og han ga meg lønn under 1000,- fordi han sa at man kan motta lønn under 1000,- hvert år uten å betale skatt eller innrapportere dette.

Men hvis beløpet er økt så.. er jo noen år siden dette..
 

orjan

Medlem
Dette blir vel på sett og vis det samme som når medier betaler frilansere som ikke har eget selskap, hvis jeg forstår deg rett.
Da er vel grensen, som noen sier her, 2.000 skattefritt per år (var betydelig lavere før).

I regnskapet ditt kan du vise til at utgiftene er betaling til frilansere.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg har hørt 1000 før jeg også, ikke 2000. Noe sted beløpet 2000 kan bekreftes? kan jo være at det er unntak for freelansere. Bildesatser osv er jo ofte høyere enn det og avisene kjøper jo stadig vekk bilderettigheter av privatpersoner. Regner med det blir omtrent det samme.
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
kan ikke bekrefte det, men trodde det var grensen på "gave".
 

Bjørnar

Gründer
Dersom jeg ikke bommer veldig stygt, mener jeg at det er 1000,- fra bedrifter, mens det er 2000 fra organisasjoner (i mitt tilfelle var jeg instruktør for et korps (!) )
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Du trenger et bilag for regnskapet, be den som selger deg tjenesten sende en mail med en standardtekst. Privatpersoner kan selge tjenester eller varer(F.eks sin brukte laptop til 20 000,-) til deg.

F.eks:

Faktura fra Ola Normann

Tjeneste : Bloggpost
Pris : 100 NOK

Beløpet bes overført til xxx xxx xxx xx innen xx.xx.xx
 

Kassimaja

Geocacher
Du skal kun betale MVA til firma som er registrert i MVA registeret. Siden privatpersoner ikke kan stå i MVA registeret, slipper du å betale det.
 
Topp