Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bilag uten moms?

Chris M

Medlem
Lånte ut en betydelig sum til et firma fra mitt eget firma for to år siden. Dette firmaet ble lagt ned. Og slike tap på lån får man ikke tapsføre slik man får fradrag. Derfor står posten uendret i mitt regnskap.

Vedkommende som drev firmaet har nå startet et nytt firma og det går som det suser. Han har dårlig samvittighet og ønsker å betale, men via det nye firmaet sitt. Men han trenger et bilag. Og jeg kan ikke sende en vanlig faktura, ettersom det da kommer moms i tillegg. Er det noen måte at han kan betale dette på og få ført det på en rett måte i sitt eget regnskap, samtidig som jeg ikke må sende en faktura på summen + moms?
 

Arne Devold

New Member
Ser dette spørsmålet har blitt stående ubesvart. Du finner neppe regelverk som løser dette spørsmålet direkte, så her må en resonnere litt. Jeg forsøker meg på et svar her, så får andre kloke hoder kommentere om de har innspill. Du sier ikke noe om selskapsform, antar at det er snakk om aksjeselskap, med enk følger kravet personen videre selv om han oppretter ny virksomhet. Så lenge det er et AS som er lagt ned og du har hatt et reellt tap på fordring får du likevel ikke skattefradrag så lenge det kun er snakk om utlån og passiv kapitalavkastning som formål. Siden selskapet er avviklet er det ikke noen andre selskaper som kan legge ut for gjelden. Kravet ditt er tapt og du må tapsføre fordringen i din balanse. Om så likevel skyldner av samvittighetsårsaker ønsker å gjøre opp blir det en overføring uten motytelse, uten skattefradrag og behandles som en gave. Det er ikke merverdiavgift på gaver, så tenker ikke det er noe tema. Skulle dere likevel være fristet til å utstede en faktura er det jo meningen at det skal ligge en reell leveranse bak. Staten taper ikke noe penger med utstedelse av faktura, det blir skattepliktig inntekt i det ene firmaet og fradragsberettiget kostnad i det andre. Merverdiavgift på fakturaen blir også nullsum for staten så lenge begge selskaper er mva registrerte. Men faktura er altså strengt tatt ikke riktige måten siden det ikke ligger reell leveranse bak. Så tenker konklusjonen her får bli at det utstedes et bilag på en gaveoverføring (en overføring av penger uten at det har skjedd et salg eller en motytelse). Låntaker har uansett ikke krav eller rett på noe fradragsberettiget bilag, det hele startet med et lån og han vil tilbakebetale en gjeld for et avviklet selskap, med andre ord påtar han seg et ansvar for et krav som ikke er selskapets egen gjeld. Nedbetaling av gjeld er ikke fradragsberettiget.
 
Topp