Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bildegalleri eller blogginnlegg for SEO?

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg jobber med en ny nettside for mine fototjenester og lurer litt på hvordan jeg skal legge den opp. På forsiden vil man komme til porteføljen min hvor jeg legger ut mange forskjellige bilder, også er tanken at man klikker seg inn på det bildet man liker for å se flere bilder fra samme serie. Det vil da åpnes et lightbox galleri hvor bildene vises.

Hvordan vil dette være kontra å heller linke bildene inn til en bloggpost mtp SEO? Jeg vet jo at de fleste kundene mine finner meg via Google og jeg vil nødig lage en ny side som gjør at jeg blir mindre synlig enn jeg er nå.

Bildene er tag`et med relevant nøkkelord, så den biten er grei, men jeg vil tro at Google får litt mer "mat" om jeg heller legger bildene i et blogginnlegg med litt tekst på også fremfor et galleri?

Eller?
 

Tony J

Alle skal få
Jeg jobber med en ny nettside for mine fototjenester og lurer litt på hvordan jeg skal legge den opp. På forsiden vil man komme til porteføljen min hvor jeg legger ut mange forskjellige bilder, også er tanken at man klikker seg inn på det bildet man liker for å se flere bilder fra samme serie. Det vil da åpnes et lightbox galleri hvor bildene vises.

Hvordan vil dette være kontra å heller linke bildene inn til en bloggpost mtp SEO? Jeg vet jo at de fleste kundene mine finner meg via Google og jeg vil nødig lage en ny side som gjør at jeg blir mindre synlig enn jeg er nå.

Bildene er tag`et med relevant nøkkelord, så den biten er grei, men jeg vil tro at Google får litt mer "mat" om jeg heller legger bildene i et blogginnlegg med litt tekst på også fremfor et galleri?

Eller?

Hva med en kombinasjon av dette? Alle bilder har en historie. Ha et galleri, når en besøkende trykker et av bildene så kommer han til et blogginnlegg om dette bildet (hvor, når, hvordan, hvorfor - bildet er tatt osv). Så kan du ha relevante bilder under dette igjen.

Tony
 

Dag Frogner

Supermedlem
Dette skjønte jeg ikke helt Tony.

På hovedsiden vil det være f.eks 20 forskjellige bilder. Om man klikker seg inn på ett bilde, er planen at man enten kommer til et galleri hvor man blar mellom bildene eller til et blogginnlegg.

Mener du at man skal komme til et galleri når man klikker på et bilde og så videre til en bloggpost om man klikker på bildet etter at galleriet har åpnet seg?
 

Ole Avranden

utvandret
Jeg jobber med en ny nettside for mine fototjenester og lurer litt på hvordan jeg skal legge den opp. På forsiden vil man komme til porteføljen min hvor jeg legger ut mange forskjellige bilder, også er tanken at man klikker seg inn på det bildet man liker for å se flere bilder fra samme serie. Det vil da åpnes et lightbox galleri hvor bildene vises.

Hvordan vil dette være kontra å heller linke bildene inn til en bloggpost mtp SEO? Jeg vet jo at de fleste kundene mine finner meg via Google og jeg vil nødig lage en ny side som gjør at jeg blir mindre synlig enn jeg er nå.

Bildene er tag`et med relevant nøkkelord, så den biten er grei, men jeg vil tro at Google får litt mer "mat" om jeg heller legger bildene i et blogginnlegg med litt tekst på også fremfor et galleri?

Eller?




Vil ikke brukeren finne det mer tungvindt/lite intuitivt å føres til en bloggpost i stedet for å åpne et galleri?

Når det kommer til SEO-biten, så kan vel det løses ved å legge inn tekst om bildene i galleriet. (Det vil gi en tekst-tung forside eller galleri-side, men mye tekst har aldri skadet...)
 

Tony J

Alle skal få
Dag: Hovedsiden er grei nok. Når en bruker trykker på et av bildene : her kjører du løsning for bloggpost OG galleri. Se for deg at siden er delt. Øverst er galleriet og nederst er bloggposten om bildet. Når en bruker trykker på et av bildene i galleriet så vil undersiden vise det bilde som er trykket på i større format og informasjon om DET bildet. Skjønner du nå?
 

Dag Frogner

Supermedlem
Har jobbet litt med dette og vil gjerne ha noen flere tilbakemeldinger. Ikke bare ha SEO i hodet, men også brukervennlighet.

Hvis dere tar en titt på siden så ser dere følgende:

1. Det første bildet åpner opp et galleri med store bilder. Her det ingen tekst og man har en pil på hver side som man kan trykke på for å vise forrige/neste bilde. For å komme til hovedsiden klikker man på X`en oppe til høyre eller logoen.

2. Det andre bildet åpner opp et lite lightbox galleri hvor man enten navigerer med pilene eller tastaturet.

3. Det tredje bildet åpner en vanlig side hvor det er et bildegalleri øverst og litt tekst lenger ned.

Så er det store spørsmålet:

Hva ville du foretrukket om du kom inn på en fotograf`s nettside?
 
Topp