Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bilder med mye tekst og coppermine

Jeg har scannet et gammelt rutehefte og vil legge dette ut på et coppermine galleri.
Problemet er at før jeg kan legge de ut må jeg resize alle bildene. Coppermine klarer nemlig ikke og legge til bildene. Får opp feilmelding om for mye minnebruk.

Dette har skjedd før da også ved scanning av sider med bare tekst. Er det noen av dere som vet om en løsning? For det er kjedelig og legge ut bilder med så liten tekst at folk må bruke lupe for å lese det som står der.
 

picxx

Well-Known Member
En løsning kan være å øke minnet på din hostingkonto, men ligger du på en delt server vil nok host i de fleste tilfeller gå inn og forandre dette igjen, om du ikke har klargjort dette på forhånd.
En annen mulighet er jo å gjøre om filene til .pdf. Litt mere arbeid for deg, men da vil du ihvertfall få lastet opp ruteheftet slik at det blir leselig for folk.
 

Nutz

Med lem
Egentlig ikke noe i en rein resize-prosess som tilsier at bilder med tekst krever mer arbeids-minne å forminske enn vanlige bilder.
Fargedybde(antall bits per punkt) og størrelse er det som jeg vet er vesentlig her.
Kan tenke meg også at hvilken type komprimering som gjør at det er så "uforutsigbart" med tanke på minnebruk for å behandle bildet, mulig det blir valgt en annen(kraftigere) type komprimering av scanner-programmet når et "fargebilde" hovedsakelig består av sort hvitt.
 

picxx

Well-Known Member
Tar jeg ikke helt feil er det vel i hovedsak hvor stort bildet er (i antall pixler) som bestemmer minnebruken for bildet. Nå har jeg tatt en titt på den siden det er snakk om og det ligger noen usannsynlig svære bilder av noen postkort på samme side.
Kan jeg gjette på at det er disse som bruker opp minnet, og du bare får error uansett hva du forsøker å laste inn nå?
Tør jeg også gjette på at du ligger på en billig-billig host, f.eks. one.com?
 

Nutz

Med lem
Ja, det er noe fryktelig store bilder der.
Men har man først fått bildene opp, så gir de ikke lenger problemer vil jeg anta, -bortsett fra ulidelig lang nedlastning for bruker.

Vil påstå at fargedybde (i antall bits per pixel) er vel så kritisk som "fysisk størrelse".
Ikke umulig at de tabellene vises best når man scanner i 256 gråtoner, eller "mono" når de er så gigantiske..
 

picxx

Well-Known Member
Men har man først fått bildene opp, så gir de ikke lenger problemer vil jeg anta, -bortsett fra ulidelig lang nedlastning for bruker.

Coppermine er basert på noe gamle greier som ble bygd som ett fotoalbum for phpbb2 forumet, så hvert eneste bilde rendres dynamisk for hver gang det hentes opp (cache er no' dritt), likevel burde det seff ikke kreve minne om det ikke er i bruk.
Problemet oppstår likevel om minnebruken er satt til en daglig grense... eller noe slikt...kanskje?
Nå er ikke jeg veldig teknisk anlagt, men tror nok hele problemet sikkert kan spores tilbake til at dette er en host med rare innstillinger.
 

Nutz

Med lem
Ikke umulig Picxx, men ser det er lagret miniatyrbilder der i forskjellige størrelser.

Men vi må ikke glemme at det er et stort pluss når bildene er så detaljerte og store i denne sammenhengen, de skal jo ha en slags "historisk verdi", da er det "synd" å forkrøple og redusere dem til noe puslete web-greier bare fordi man skal spare på trafikken. :)
 
Problemet oppstår kun når jeg skal legge til bilder med mye tekst. Det er et eller annet med coppermine som gjør at ting skjærer seg.

Det jeg gjør er at jeg laster opp bildene via ftp. Så har coppermine en batch add funksjon. Har jeg 10 scanninger på 10 mb hver går de bra. Har jeg 10 scanninger av boksider etc går ting ad dundas.
 

zapotek

Medlem
Coppermine er basert på noe gamle greier som ble bygd som ett fotoalbum for phpbb2 forumet, så hvert eneste bilde rendres dynamisk for hver gang det hentes opp (cache er no' dritt), likevel burde det seff ikke kreve minne om det ikke er i bruk.

Kun dynamisk første gangen du legger inn bildet. Coppermine lager da 2 versjoner til av bildet, et thumbnail og et tilpasset skjermbildet. I alt blir det liggende 3 versjoner av bildet på serveren.

Tror det er en eller annen plass i kontrollpanelet du kan endre maks filstørrelse til over 2 MB (som jeg tror er standardinnstillingen).
 

Nutz

Med lem
Prøv å gjør dette på din egen PC.
Installer Coppermine, provoser systemet med dine problembilder for å se hvilke evt. feilmeldinger som oppstår dersom du ikke har tilgang til detaljerte feilmeldinger i fra webhotellet ditt.
Lettere da å sjekke egen logg.

Legg inn WAMPERVER dersom du ikke har dette fra før. (dersom du bruker Windows da) :)
 
Topp