Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bilder med ukjent opphav

Bjørn

Domenespekulant
Har lyst å lage en humorside med masse humorbilder. Mange av bildene har ukjent opphav og går igjen på flere nettsider. Hvis jeg bruker noen av disse, holder det da med å skrive "ukjent opphav"? Skulle det være noe problem å implementere logoen fra websiden min på bildene, ser flere nettsteder har gjort dette på slike bilder, men hva sier egentlig "loven"?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Loven sier jo selvfølgelig at det ikke er lov. Det er jo alltids noen som eier bildene.
Ikke at jeg oppfordrer til noe, men så lenge det er bilder du ser OVERALT, så er det vel små sjanser for at noen kommer å jakter dem ned. Kan kanskje være lurt å ha en knapp på engelsk, som gjør at eventuelle eiere lett kan kontakte deg.

Er det snakk om et lite humorbilde som finnes overalt, så er det små sjanser for at en fotograf fra USA som tok bildet for 10 år siden, gidder å gå til rettsak mot en nordmann. Som oftest får du i verstefall en epost om at du må fjerne det (derfor en tydelig knapp med kontaktinfo).
 

Tonny Kluften

Administrator
Det er ikke noe hjelp i å skrive "ukjent opphav". Hvis noen eier bildet er det ditt ansvar å få tillatelse til å bruke det. Strengt tatt må man regne med at nettsiden man tar bildet fra eier rettigheten på det.
Det stemmer selvsagt ikke i mange tilfeller så da er det opp til deg. Du kommer neppe til å få noe søksmål mot deg så lenge bildet er av utenlandsk opphav.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det er faktisk en liten fordel å være nordmann i en slik sak.

Se for deg at du finner en peru'er som bruker et bilde du har tatt. Det er ikke noe spesielt med bildet, men av prinsipp vil du ha det vekk fra nettsiden hans. Eh, hva i alle dager gjør da? Kan du nummeret til noe advokat eller politi (eller whatever man ringer) i Peru? Kan du i det heletatt landskoden til Peru? Og i peru snakker dem ikke engelsk (nei, faktisk nesten ikke i det heletatt..), så klarer du snakke spansk eller hva dem nå snakker der borte?

Slik vil dem tenke om Norge også. USA folk vet jo knapt hvor det ligger. Når jeg var i USA i vinter ble jeg spurt om Norge var en by i Sverige.

Den mest realistiske smellen du går på er når Scanpix eller noen av de andre store bildeselskapene her i Norge har kjøpt rettigheter på bildet. Jeg husker ikke hvilket bilde det var, men det var av den typen du så overalt og som hadde vært på internett i årevis. Jeg klarte å publisere den på en engelsk blogg jeg hadde, og fikk plutselig en mail fra scanpix om at jeg dem ville ha adressen min for å sende en skyhøy faktura. Var ikke annet å gjøre enn å gå på kne, fjerne bildet og dra opp en latterlig historie om at jeg var en lutfattig student som ikke hadde nåla i veggen. Det hjalp.

Uansett, det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse.
 

picxx

Well-Known Member
Se for deg at du finner en peru'er som bruker et bilde du har tatt. Det er ikke noe spesielt med bildet, men av prinsipp vil du ha det vekk fra nettsiden hans. Eh, hva i alle dager gjør da? Kan du nummeret til noe advokat eller politi (eller whatever man ringer) i Peru? Kan du i det heletatt landskoden til Peru? Og i peru snakker dem ikke engelsk (nei, faktisk nesten ikke i det heletatt..), så klarer du snakke spansk eller hva dem nå snakker der borte?


Hadde nok alltids greidd å fått fra meg en email til hosten han hadde brukt ;)
 

Tonny Kluften

Administrator
Det er faktisk en liten fordel å være nordmann i en slik sak.

Se for deg at du finner en peru'er som bruker et bilde du har tatt. Det er ikke noe spesielt med bildet, men av prinsipp vil du ha det vekk fra nettsiden hans. Eh, hva i alle dager gjør da? Kan du nummeret til noe advokat eller politi (eller whatever man ringer) i Peru? Kan du i det heletatt landskoden til Peru? Og i peru snakker dem ikke engelsk (nei, faktisk nesten ikke i det heletatt..), så klarer du snakke spansk eller hva dem nå snakker der borte?

Du har helt rett. Jeg har et par dårlige, men USA TM`ede domener. Den amerikanske ieren av trademarket sendte meg en beskjed om å gi domenene til ham. Jeg ba han kontakte sin norske advokat som så kunne kontakte meg. Har ikke hørt noe siden såklart.
 
Topp