Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bilgodtgjørelse i DA-selskap

Jon_V

New Member
Hei, jeg har et par spørsmål om bilgodtgjørelse i et DA-selskap.

1) For opparbeidet bilgodtgjørelse 2016 er det ikke foretatt noen utbetalinger. Nå er jeg ganske grønn på dette, men må bilgodtgjørelsen utbetales til hver deltaker slik at overskuddet fra 2016 reflekterer denne? Det er jo en utgift for selskapet selv om det ikke har vært en kostnad enda. Skal dette beskattes?

Hvilke kontoer skal benyttes til debet og kredit her?

2) Det er utbetalt deltakere del av overskudd i 2016, kan deler av denne summen her omgjøres til å være bilgodtgjørelse? Det vil redusere beskatning på deltakere, men jeg er usikker på om dette er korrekt da utbetaling er gjort før all bilgodtgjørelse er opptjent.

Vil gjerne ha det inn med teskje :)
 

Steve Cash

Medlem
1. Ja, kjøregodtgjørelse skal utbetales, konto debet 7100 (eller i nærheten, litt avhengig av regnskapssystem) kredit bank.
Hvis du skal avsette kostnaden i 2016 kan du bruke kredit 2961.
Kjøregodtgjørelse er fradragsberettiget for selskapet, om det er skattepliktig for mottaker kommer an på mottakeres skatteposisjon, bl.a. om han har firmabil eller privatbil, hvor mye kjøregodtgjørelse han får i løpet av året.

2. Nei, egentlig ikke, særlig ikke etter at de nye reglene om beskatning av lån fra selskap som utbytte/utdeling kom. Dessuten skal kjøregodtgjørelse dokumenteres med nøyaktig liste over dato, avstand, formål osv. Hvis denne lages i ettertid kan det ha formodningen mot seg at den er reell.
 
Topp