Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Blogspot vs eget domene

Anette

Medlem
Heisann! :)

(Jeg er ny her, så tilgi meg om dette har vært tatt opp tidligere... jeg har søkt på forumet, men fant ikke svar.)

Jeg har i dag en blogg på blogspot, og vurderer - som så mange andre - å skifte til eget domene. Til dere som har gjort det samme; er det lett å gå over fra blogspot til eget domene?

Og så lurer jeg på hvorfor dere synes det er så negativt å bruke blogspot?

Selv har jeg egentlig mest positive erfaringer, men er litt nervøs for at de plutselig skal stenge meg ute av en eller annen grunn - har hørt vandrehistorier om det.. ;) Og er usikker på reglene i forhold til reklame og sånt. Har forstått det slik at man ikke kan ha reklame som ligner på google adsense i allefall...

Håper noen kan gi litt svar til en nybegynner! :)
 

zapotek

Medlem
Blogspot drivers av google, og de oppfordrer faktisk til å bruke adsense (som også er google).

Du kan tjene masse på en blogspot blogg, mange som gjør det. Ulempen er at du må trikse litt med bloggen for å få den skikkelig søkemotoroptimalisert (feks så vises titlene som standard: Bloggens navn: innleggstittel.).

Så lenge du ikke gjør noe ulovlig innpå der sletter de den ikke.
 
Sist redigert:

Helge

Profesjonell Googlesøker
Det skal ikke være noe problem å gå over fra blogspot til eget domene.
Skal finnes eksporteringsmuligheter som du så senere kan importere til f.eks wordpress.

Du har også mye mer muligheter om du går for et webhotell med eget domene. Du kan endre mye mer slik du vil ha det, slik at bloggen blir "mer deg".

Om du bestemmer deg for å kjøpe webhotell med domene så bare spør på forumet om du trenger hjelp til noe ;)
 
Har ikke blogspot fått sånn der en funksjon der du kan flytte sida di direkte over på nytt domene da, mon tro? Bare å skaffe seg domene, så kan man flytte sida direkte over dit?
 

Anette

Medlem
Takk for svar alle sammen! :)

Ja, jeg ser at de har en funksjon som gjør at man kan la mitt eget domenenavn peke til bloggen min. Men da vil jeg vel fremdeles være "underlagt" blogspots regler, ikke sant?

Har hatt litt problemer mer å kartlegge hva som er lov når det gjelder reklamering... men så lenge det er lov med egne sponsorer, tradedouble o.l. så er det egentlig greit for meg å bruke blogspot.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Med et eget domene eier du alt selv.

Hos Blogspot "leier" du med de ulemper det kan føre med seg.

Blir litt som om du vil eie eller leie leilighet. Du pusser jo ikke opp en leid leilighet for mye penger.....
På samme måte ville jeg vel gått for eget domene før jeg legger mye ressurser ned i det :)
 

onlyme

New Member
Har jo sett eksempler på sider som blir till suksesser, før de flyttes over på eget domene.

Har du ambisjoner om å lage gode steder er eget domene det beste. Skal du bare ha en privat blogg som venner og andre bruker er vel blogspot helt greit
 

Anette

Medlem
Jeg har sett at enkelte lager eget domene, men fortsetter å bruke blogspot verktøyet. Skjønner ikke helt hensikten med det?

Hvis jeg feks går over til eget domene og bruker wordpress (eller et annet program), vil jeg kunne få overført alle tidligere poster? Begynner å bli en del... Det vil vel sikkert ha relevans iforhold til søkemotorene osv.
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Det skal være en egen funksjon i wordpress der du kan importere postene dine fra blogspot (Blogger).

Om den ikke fungerer så finnes det en litt mer tungvint metode:

1. Lag den en gratis wordpress.com blogg
2. importer fra blogger/blogspot der
3. eksporter wordpressbloggen til en .xml fil
4. importer .xml filen til din egen wordpress blogg (på eget domene)
5. Finito!
 

picxx

Well-Known Member
Jeg har sett at enkelte lager eget domene, men fortsetter å bruke blogspot verktøyet. Skjønner ikke helt hensikten med det?

Det er vel for enkelhetens skyld, eller at folk rett og slett er late.
Om man bare redirecter et domene til sin blogspot blogg slipper man jo den delen som går på hosting, oppsett av egen plattform etc. så det er nok bare bekvemmelighetshensyn det går på vil jeg tro :)
 
Topp