Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bo i utlandet, lønn fra Norsk selskap

Kristians

Medlem
Hei,

Flytter mest sansynlig til London om et halvt år, men vil primært jobbe med norske kunder via mitt AS.

Hvordan blir dette med lønn og skatt? Har forsøkt å søke litt rundt, men ikke funnet noe…

Takk for hjelpen!
 

Miniforetak

Medlem
Jeg skrev om dette i Dine Penger i fjor. Husker ikke hvilket nummer. Komplisert område. Det har jo med både skatt og sosiale rettigheter å gjøre.

Selv arbeider jeg litt i Spania, og er i Norge og holder kurs, foredrag og mentortimer/rådgivning innimellom. Det er noe om at jobben du gjør for det norske selskapet i bostedslandet (i mitt tilfelle Spania) ikke skal utgjøre mer enn 25% av jobben din. Ny EU-forordning, visstnok.
 

Kristians

Medlem
I mitt tilfelle vil jeg jo jobbe så godt som 100% for mitt norske selskap. Skjønner at det er et komplisert. Kanskje en idé og forhøre seg med en regnskapsfører som har kompetanse om slikt og evt. få han til å stå for alt.
 

Miniforetak

Medlem
Det høres fornuftig ut. Det som er helt sikkert, er at det er en haug med regler og forordninger, som gjerne går på tvers av hverandre. Skal litt til for å få oversikten, hvis en vil drive etter regelverket.
 

Kristians

Medlem
Kan det være hensiktsmessig at jeg oppretter et britisk datterselskap av mitt norske AS? Som fakturerer mitt norske selskap og jeg får lønn fra det britiske selskapet.
 

hansson

Langveisfarende
Det som er viktig her er skatt og folketrygd-rettigheter. Du bør ringe skatteopplysningen og evt. få et skriftlig svar på det.

Du bør melde utflytting fra Norge, og har krav på noe som heter førsteårsregelen hvis det er en skatteavtale mellom landene, noe det sikkert er mellom England og Norge. Regelen gjør at du allerede fra samme år som vedtak om emigrasjon har krav på å slippe skattlegging i Norge. Dette ber du om å få via selvangivelsen, og legger med kontrakt med arbeidsgiver, lønns- og trekkoppgave, og kopi av vedtaket fra NAV om utflytting. Du skal altså skatte til det landet der du oppholder deg. AS-et må melde inn lønna du får utbetalt med riktig lønnskode, som her vil være 113 med landskode i tillegg.

Vær klar over at du mister alle rettigheter til folketrygd asap etter utflytting, men at du som oftest kan søke om frivillig medlemsskap siden du har tilknytning til norsk firma. Siden helsesystemet i England sikkert er ganske bra, er det trolig bedre å bli medlem der enn å betale ekstra dyrt for norsk folketrygd (prisen går opp i forhold til hva folk som er bosatt i Norge betaler). En annen mulighet er å søke etter international health insurance på Google og kjøpe privat helseforsikring.

Når det gjelder fakturering vil det bli billigere for firmaet i Norge, men du vil ikke kunne dokumentere noen lønnsutbetalinger til deg selv som person i England, og derfor vil sannsynligvis utflyttingsprosessen ta lengre tid, og du må da skatte til Norge de neste tre årene før du er ferdig med norsk skatt for godt.

Utflytting er ikke mulig hvis du har eiendom/hus i Norge.
 
Topp