Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bokføring av remitteringsbilag for inkassosak

Anabell

New Member
Hei, jeg er enkeltpersonforetak og bokfører bilagene mine selv. Nå har jeg et remitteringsbilag fra inkassobyrå foran meg hvor jeg sliter med å finne ut av riktig bilagsføring. Jeg håper noen kan hjelpe meg!

Eksempel:
Kunden skyldte meg NOK 374,-

Andel av hovedstol til inkassobyrå ble 18,70,-
Renter 2,63,-
Utenr. 320,-

Dermed ble provisjonen for inkassobyrået = 341,33 (brutto = 426,67)
Provisjon mva er = 85,34

Skylder/kunde har betalt 696,63 til inkassobyrået, hvorav 341,- går til å dekke inkassobyrået's provisjon/salær. Mva/kreditorgebyr på 85,34 trekkes også fra denne summen. Rest som overføres min konto er 269,96,-.

Reskontro til kunden i regnskapsprogrammet mitt viser fortsatt utestående NOK 374,-. Hvordan skal jeg nå bokføre at kunden har betalt, men at hovedstolandel (18,70,-) og mva. ble behold/motregnet av inkassobyrået? Overført beløp matcher jo ikke utestående beløp.

Veldig takknemlig for hjelp. Orker ikke å sitte ennå en lang kveld med dette... :)
 

Steve Cash

Medlem
Dette er litt uklart. Du sier at inkassobyrået har trukket deg for kr. 2,63 i renter? Det burde jo være omvendt, det er du som skal ha rentegodtgjørelse?

At du er trukket for mva er mer naturlig, din kunde skal betale inkassogebyr, men du må betale mva av det, som du får igjen ved eget mva-oppgjør, gitt at du er registrert, og at dette er fordring i avgiftspliktig næring.
I alle må du føre
1. kredit kunde kr. 374
2. debet honorar, f.eks konto 6790 kr 426,34, eventuelt med kode for fradrag mva
3. kredit hoorasr, konto 6790 kr 341, uten kode for mva
4. Rentekostnad kr 2,63 debet. Snodig???
5. Rest debet kr 16,07, som jeg ikke fikk tak hva er.

Du skriver Utenr. 320, hva i all verden mente du med det?
 

Anabell

New Member
Hei, takk for at du tok deg tid til å svare!
Jeg vet ikke eksakt hva "Utenr." betyr, men det ser ut som om det er provisjon til inkassobyrået. Andelen av det kunden/skyldner har betalt (696,63) og som byrået beholder er:
- andel av hovedstol 18,70 (rest hovedstol blir da 355,30)
- mva 85,34 (som er moms/kreditorgebyr) for inkassosalæret = 341,33 (sum av 18,70 andel hovedstol + 2,63 renter + 320 provisjon).
- inkassosalær 341,33

Restbeløp overført til min konto er 269,96

Inkassobyrået har krav på rentene i.h.t. avtalen.
 

Steve Cash

Medlem
Nå kom jeg på det. Utenr. er forkortelse for "utenomrettslig gebyr", jeg tror i alle fall det ganske sikkert.
Vel, da kan du føre det omtrent som jeg anga over, resten blir selvfølgelig inn bank, det skrev jeg ikke.
Hmm, og så beregner de også mva av rentene de beholder? Snodig regnestykke, jeg har aldri sett noen beregne mva av renter. Jeg skjønner det fortsatt ikke fullt ut, men hvis du fører differansen som gebyr så tror jeg ikke det blir grovt feil, ettersom beløpene er ganske små. Skulle jeg ha greit å føre dette helt korrekt måtte jeg sett hele bilaget, men legg ikke ut det her, det inneholder jo følsomme opplysninger.

Fortsatt snodig at du skal betale renter av en fordring inkassobyrået krever inn. Renter av hva, av utlegg de har? I så fall skulle det jo være skyldner som skulle betale det. Men kr 2,63 er jo ikke så mye å bry seg om.
 
Topp