Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bokføring for lite ENK

Nordino

Medlem
Hei

Jeg har et lite ENK og skal forsøke meg på bokføring for første i gang. I fjor omsatte bedriften kun for 49.000 kr, så jeg var heldig og slapp dette. I år er imidlertid omsetningen noe høyere.

Jeg ønsker å lære meg dette slik at jeg kan spare på regnskapsførignsutgifter fremover, og vil derfor spørre business-ringrevene her inne om noen nybegynnertips eller lenker med informasjon om hvordan man setter i gang.

Jeg hadde ca 300 salg (samme vare, samme pris, forskjellige tidspunkt), og rundt 80 utgiftsbilag av forskjellige slag. Holder det om jeg:

a) Lager en enkel og forståelig oversikt i Excel med inntekter og utgifter
b) Legger ved 300 fakturaer i forbindelse med salgene
c) Legger ved månedlige bankutskrifter som beviser at fakturaene og inntektene hører sammen
d) Nummererer utgiftsbilagene og viser til bankutskrift for de jeg ikke har fysisk kvittering på
e) Legger inn riktig post tilhørende inntektene og utgiftene i en kolonne i Excel-dokumentet

Er det noe jeg har glemt?

Jeg lurer også på et par ting til...

1. Bedriften hadde rundt 250 salg i 2009 og fakturanummeret stoppet dermed på ca 250. Skal jeg fortsette fra 251+, eller skal jeg begynne på 1 igjen siden det er et nytt år?

2. Jeg gjorde et stort innkjøp av 50 drakter i oktober, men solgte bare rundt 10 av dem i 2010. Er det riktig at jeg da bare skal føre opp 20 % av innkjøpssummen som utgifter i 2010, og resten i år forutsatt at jeg selger alt? Hvordan bokfører jeg eventuelt dette?

3. Fristen for selvangivelsen for lønnstakere er 30. april, mens den for næringsdrivende er 31. mai. Selvangivelsen jeg fikk er for lønnstakere selv om jeg ikke har noen annen jobb en enkeltmannsforetaket mitt. Hva skal jeg gjøre?

Setter som vanlig STOR pris på svar!
 
Topp