Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bounce-rate

I_ndex

Member
Jeg tror det handler mye om hvem målgruppe du prøver å markedsføre nettsiden din mot. Hadde du delt nettsiden din på et forum om Final Fantasy, ville du nok hatt en langt lavere bounce-rate på trafikken fra det forumet, enn på Webforumet. I likhet med å annonsere på Adwords kan du for eksempel målrette deg inn på nøkkelord som er relevante og svare med en annonse som er tilpasset og relevant i forhold til søkeordet (segmentet). Hadde du derimot målrettet deg inn på søkeord som var urelevante for siden din, for eksempel "Kredittkort" ville du nok ha fått en høy fluktfrekvens.

Så i sin helhet tror jeg det handler mye om hvor du markedsfører nettsiden din, fluktfrekvens varierer alltid fra side til side og hvilke nettsteder du henter trafikk fra. Hadde du hatt en Facebook-side som du inviterte alle vennene dine til ville du nok fått en del likes fra folk som primært ikke kommer til å lese stoffet du publiserer, men kun ta en titt. Hadde du derimot sanket kvalifiserte likes fra personer som er genuint interessert i stoffet på nettsiden, så ville nok fluktfrekvensen gått ned.
 

Morph

Svart belte i snoking
Enig, det kommer veldig an på. Når det er sagt, er det ikke nødvendigvis negativt med høy bounce rate. Det kan også bety at trafikken du får, kommer til riktig artikkel med en gang.

Jeg ser at nettsiden din er et magasin, og her vil jeg tro at du ønsker flere sidevisninger per bruker aller helst. Hvis jeg skal gå ut fra magefølelsen og litt "fingern i været"-utspill vil jeg si at du skal være veldig fornøyd med en bouncerate på 40-tallet. Får du mye søkemotortrafikk kan det være at dette er noe høyere (ref at brukeren kan ha kommet riktig/fått svar på sitt spørsmål uten flere sidevisninger) eller irrelevant trafikk, som I_ndex sier.
 

alterego

Medlem
Vil også legge til at høy fluktfrekvens ikke nødvendigvis er negativt. Fluktfrekvens er bare 1 av flere parametere du bør analysere for å få innsikt, samt at parameterne må sees i sammenheng med hva du ønsker å oppnå og hva som er naturlig å kunne oppnå.

Høy fluktfrekvens kan f.eks. bety at den besøkende fant det han var ute etter og hadde dermed ikke behov for å gå videre på din nettside.

Har selv flere nettsider og fluktfrekvensen spriker mellom 4% og 80% (totalt for hvert nettsted), uten at det trenger å bety at noe er galt med noen av dem.

Har du en nettbutikk er målet gjerne å få flest mulige til å gjennomføre kjøpet og da er det selvsagt veldig negativt med høy fluktfrekvens, som i praksis vil si at du går glipp av inntekter fordi noe "glipper" på veien mot konverteringen.

Har du en nettside med faktainformasjon, kan det derimot være positivt med høy fluktfrekvens.

Ønsker du å beholde de besøkende på din nettside (unngå flukt), har du imidlertid en rekke virkemidler. F.eks. kan en artikkel deles opp over flere sider, du kan bruke internlenker for å "hjelpe" dem til videre innsikt med relatert informasjon med mer.

Vil også nevne at design kan ha mye å si for fluktfrekvensen. Designet må passe både målgruppen og plattformen de bruker. Vil f.eks. tro at http://www.arngren.net/ sliter med høy fluktfrekvens, bl.a. fordi designet skriker 90-tallet og dessuten ikke er tilpasset mobil/nettbrett.
 

timepoint

Medlem
Hei.

Som tidligere sagt. Bouncerate varierer. Jeg ville sett på hvordan Bounce du har på forsiden! Hvis ingen klikker inn på saker og videoer, så er det ikke helt bra..
Sider som Wikipedia kan ha skyhøy fluktrate, men det betyr ikke at Wikipedia suger!.

Bruker du wordpress kan noen kule extensions fra http://www.insite.io/ sikkert bidra til å huke inn leserne lenger.

Jeg ville lagt inn en Facebook Page Plugin i Sidebaren din. Da får du raskt flere interesserte til å like siden - i dag er den litt gjemt på toppen.
 

Krister Ross

New Member
Når det gjelder bounce rate /fluktfrekvens /ensidesbesøk/ transittstoppfrekvens, beryktet barn har mange navn?

Anyways. Ved å spørre hva slags bounce er bra og hva slags bounce er dårlig, er som å spørre hvor lang er en kvist. For det kommer helt an på. Som det også er nevnt i tråden her, kan det være positivt.

Men ja, bounce kan i tilfeller være positivt hvis en besøkende er ute etter kontaktinformasjon for å ringe eller sende epost, finne åpningstider osv. Som regel vil brukerne da komme til underliggende sider, som for eksempel kontakt-siden. Eller siden for åpningstider.

Det man derimot også bør være klar over, er dette med sidetyper.
Noen sider er navigasjonssider. Typiske sider som forside, internsøkside, kategorisider osv, er navigasjonssider som har til hensikt å sende brukeren videre. Da ønsker du ikke høy fluktfrekvens. Heller ikke veldig lang lesetid. Du skal drive brukeren videre dit de skal.

Derimot på innholdssider, som inneholder spesifikk informasjon, kan det være tilfelle at bouncen er positiv. Når det er sagt, så ville jeg alltid prøvd å engasjere brukerne ytterligere. En ting er å tilby enkel informasjon, men gjerne prøve å få dem tilbake, eller gjøre noe annet av verdi. Hva, kommer jo an på nettstedet ditt.

En annen ting. Har du bounce på 4% på aggregert nivå (altså totalt), så har du målefeil. Jeg har hatt hundrevis av kunder og analysert tusenvis av bounce rater. Hos en "frisk" side, vil det aldri forekomme 4%. Det er rett og slett umulig. Jeg kan garantere at det da er noe galt med målingen din.

Avinash Kaushik sier bra bounce er på 30-40. Akseptabel inntil 50, og alt over bør jobbes med.

Jeg er riktignok ikke fan av å sette benchmarks, ettersom en nettside aldri er lik en annen. Har du bounce på 30, så bra. Har du bounce på 90, så kan det hende det ikke er så bra. Alt kommer ned til konteksten som nøkkeltallet skal benyttes i.

Enkeltvise nøkkeltall, bør aldri stå som beslutningsgrunnlag.

Altså, 2300 besøk. Er det bra?
Det vet man ikke, før man har noe å relatere det til. Hadde du dagen før 4500 besøk, så er svaret nei. Hadde du 20, så er svaret noe annet.

Bruk alltid en kontekst, og bruk flere tall til å analysere fra.
 
Topp