Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bruke bilder?

Liandrian

Medlem
Jeg registrerer produkter nå inn i Woocommerce og har den tunge veien igjen med å legge inn alt av detaljer.

Et litt generelt spørsmål;
Hvordan er åndsverksloven angående å bruke et bilde som ligger ute i den store vide weben som viser akkurat dette produktet du skal selge men ligger på en annen side?


Kan hende det ligger en tråd allerede her,men jeg forsøkte å finne den.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Har du tatt bildet har du opphavsrett, og har du ikke signert bort bruksretten har du lov å bruke bildet som du vil.
Har du ikke tatt bildet selv må du spørre om tillatelse til den som tok bildet.

I praksis er mange/de fleste produsenter interessert i at bildet havner på mest mulig plasser. Det er ikke sikker at den andre butikken som har bildet har tatt det selv; hvis de har så er de nok interessert at bildet ikke havner mest mulig plasser (konkurranse).

Google image search har en mulighet for å kun vise bilder som er publisert med en viss lisens; det kan du bruke for å sjekke om du har lov å bruke bildet uten å måtte spørre. Det er god praksis å dokumentere det i såfall (siden den *virkelige* opphavsmannen er ikke nødvendig den som gir bort bildet); det er da greit å kunne bevise at du handlet i god tro.
 

Liandrian

Medlem
Det med å ta bildet selv , da skjønner jeg at man har opphavsrett.
Men hvis f.eks man skal legge ut bilde av en vaskemaskin av merket Miele.
Jeg googler Miele og vaskemaskinen jeg skal selge. Det finnes 50-100 forskjellige bilder av denne vaskemaskinen.

Mener du at man skal ta kontakt med den du bestemmer deg for og spørre om lov til å bruke bilde i kommersiell sammenheng?
 

DinArtNorge

New Member
Finne de rette, bilder av høy kvalitet for ditt nettsted er viktig. Kvaliteten på bildene kan påvirke hvordan de besøkende oppfatter ditt nettsted

Det er mange nettsted som arrangerer gratis og betalt bilder.

IM Free, Unsplash.com (Free) 500px.com (Gratis og betalt), GettyImages.com (betalt), Shutterstock.com (betalt)
 
Topp