Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bytte av webhotell gav fantastiske resultater!

Stoppet

Banned
Jeg har i det siste brukt litt tid på å gjøre meg kjent i mylderet av webhotell tilbydere. Her er det store variasjoner på både pris og kvalitet. Jeg har med forskjellige nettsider vært innom en del webhotell, og tror jeg nå har gjort mitt optimale valg.

Jeg har nå flyttet nettsidene Gratiskontrakt og Nyttige Tips (Nyttige tips er ikke helt oppe å gå enda. Her mangler det en del innhold som jeg ikke har fått flyttet over enda) over fra et pro premium webhotell hos ProIsp til et Professional managed WordPress abonnement hos Synthesis. Jeg har bare hatt gode erfaringer med ProIsp, men jeg følte jeg manglet litt support på det tekniske rundt sammenkoblingen av WordPress og server.

Hos Synthesis har jeg mer eller mindre full support på alt. Jeg trenger kun å tenke på websidenes innhold. Sidene har gått ekstremt opp i hastighet og gjør det 6 - 7 ganger kjappere på Pingdom.com. Også på Google pagespeed og GTMetrix har jeg fått resultater som har blitt mye bedre. Og det er allerede før jeg har begynt å optimalisere sidene for hastighet.

ProIsp serveren var plassert i Norge. Snythesis serveren står i London.

En ting er sikkert. Det lønner seg å betale litt ekstra!
 

erlsae

Medlem
Pfff, du trenger ikke å betale så mye for å få de samme spesifikasjonene som er på den VPS-serveren. Bomkjøp spør du meg, da det finnes leverandører på nett som er enda billige. Men hvis du er fornøyd...det er jo det beste :)
 

Stoppet

Banned
Eksempler og priser?
 

Tony J

Alle skal få
Også på Google pagespeed og GTMetrix har jeg fått resultater som har blitt mye bedre. Og det er allerede før jeg har begynt å optimalisere sidene for hastighet.
Pagespeed måler jo bare hvordan html, css , javascript er satt sammen. Om du flytter fra en host til en annen blir ikke dette forandret på.

Jeg har bare hatt gode erfaringer med ProIsp, men jeg følte jeg manglet litt support på det tekniske rundt sammenkoblingen av WordPress og server.

Det litt ttrist at du hovedsakelig har opplevd god support hos noen, men velger å bytte de ut fordi du ved en periode ikke får det helt til. Før eller siden vil du møte et uforutsett problem hos den nye hosten også for ingenting varer evig. Jeg håper du får like god support når ting butter imot, for her har Pro Isp kommet meg i nøden flere ganger og siden kommnikasjonen foregår på norsk gjør det ting enda lettere:)

Angående tekniske problemstillinger rundt wordpress så er det mange fagfolk på dette forumet som sikkert kunne ha hjulpet deg også :)
 

Stoppet

Banned
Problemet med hosting som ikke er managed er at supporten stopper i "overgangen" til wordpress og theme problematikk. Dette er selvfølgelig det samme over alt, men har hatt best oppfølging hos ProIsp og Syse når det gjelder delt server. Har enda ProIsp som leverandør på noen sider og anbefaler dem ofte da jeg opplever de som best i forhold til pris på delt server.

Jeg ble flyttet over på litespeed server hos ProIsp, men den funket ikke og de måtte flytte meg tlbake til vanlig server.
 

Tony J

Alle skal få
Ja, det er ofte slik med oss teknisk uvante at vi møter problemer der andre ikke ville ha forbundet problemet med support opp mot hosten. Derfor jeg ofte passer meg før jeg sender e-posten/skriver en forumtråd, om dette virkelig er hosten sitt problem, eller om jeg kunne funnet svaret en annen plass. :)
 

adeneo

Medlem
Det ser jo ut som man får en del "ekstra" hos Synthesis, men i utgangspunktet er det bare en VPS som er satt opp litt mer spesifikt for Wordpress.

Dersom man gidder å bruke litt tid på å lære seg dette, så er det egentlig ikke spesielt vanskelig.

1. Man får seg en VPS til et par hundringser i måneden, uten noe dilldall, cPanel osv. men kun med debian/ubuntu, og begynner med SSH.

2. Laster ned Putty, logger inn på VPS'en, og roter litt rundt, lærer seg cd, ls, og de enkleste kommandoene, burde ta et par timers tid, og en time eller to på å forstå hvordan Apt og pakker virker.

3. Bruker 20 minutter på å se en video på Wordpress hvordan man setter opp en VPS med NGINX/PHP-FPM, installerer programmene, "apt-get install nginx" osv. det er egentlig såre enkelt.

4. legger inn konfigurasjonene som anbefales av Wordpress og leser igjennom Codex'en

Etter å ha brukt et par dager på å rote rundt med dette, burde man ha en VPS satt opp for Wordpress, man har lært en hel masse, og klarer kanskje å fikse en del problemer selv i fremtiden, samtidig som man sparer 3-400 kroner hver måned i forhold til å betale for et webhotell spesielt satt opp for Wordpress, og en egen VPS er sannsynligvis også mye raskere.
 
Sist redigert:

Rismoen

Medlem
Dersom man gidder å bruke litt tid på å lære seg dette, så er det egentlig ikke spesielt vanskelig.

1. Man får seg en VPS til et par hundringser i måneden, uten noe dilldall, cPanel osv. men kun med debian/ubuntu, og begynner med SSH.

2. Laster ned Putty, logger inn på VPS'en, og roter litt rundt, lærer seg cd, ls, og de enkleste kommandoene, burde ta et par timers tid, og en time eller to på å forstå hvordan Apt og pakker virker.

3. Bruker 20 minutter på å se en video på Wordpress hvordan man setter opp en VPS med NGINX/PHP-FPM, installerer programmene, "apt-get install nginx" osv. det er egentlig såre enkelt.

4. legger inn konfigurasjonene som anbefales av Wordpress og leser igjennom Codex'en

Etter å ha brukt et par dager på å rote rundt med dette, burde man ha en VPS satt opp for Wordpress, man har lært en hel masse, og klarer kanskje å fikse en del problemer selv i fremtiden, samtidig som man sparer 3-400 kroner hver måned i forhold til å betale for et webhotell spesielt satt opp for Wordpress, og en egen VPS er sannsynligvis også mye raskere.

"Bare"
 

Stoppet

Banned
Det ser jo ut som man får en del "ekstra" hos Synthesis, men i utgangspunktet er det bare en VPS som er satt opp litt mer spesifikt for Wordpress.

Dersom man gidder å bruke litt tid på å lære seg dette, så er det egentlig ikke spesielt vanskelig.

1. Man får seg en VPS til et par hundringser i måneden, uten noe dilldall, cPanel osv. men kun med debian/ubuntu, og begynner med SSH.

2. Laster ned Putty, logger inn på VPS'en, og roter litt rundt, lærer seg cd, ls, og de enkleste kommandoene, burde ta et par timers tid, og en time eller to på å forstå hvordan Apt og pakker virker.

3. Bruker 20 minutter på å se en video på Wordpress hvordan man setter opp en VPS med NGINX/PHP-FPM, installerer programmene, "apt-get install nginx" osv. det er egentlig såre enkelt.

4. legger inn konfigurasjonene som anbefales av Wordpress og leser igjennom Codex'en

Etter å ha brukt et par dager på å rote rundt med dette, burde man ha en VPS satt opp for Wordpress, man har lært en hel masse, og klarer kanskje å fikse en del problemer selv i fremtiden, samtidig som man sparer 3-400 kroner hver måned i forhold til å betale for et webhotell spesielt satt opp for Wordpress, og en egen VPS er sannsynligvis også mye raskere.

Det blir litt som å si at kjører man bil, så kan man ta et mekanikerkurs for å lære seg en del grunnleggende og spare masse på servicer. Jeg foretrekker da heller et NAF medlemskap og lar verkstedet være spesialister, så kan jeg konsentrere meg om å kjøre bilen og bli god på det :)
 

adeneo

Medlem
Det blir litt som å si at kjører man bil, så kan man ta et mekanikerkurs for å lære seg en del grunnleggende og spare masse på servicer.

Egentlig ikke verdens beste sammenligning, med dersom man driver og setter sammen og selger biler profesjonelt, så er det kanskje å greit å kunne det grunnleggende om bil, hvordan motoren virker osv.

Vi snakker om et par dager på å lære seg det absolutt grunnleggende i hvordan en Linux server fungerer, ikke at man trenger å bli ekspert, og de som driver profesjonelt med nettsider bør kanskje ha i det minste en bitteliten anelse om hvordan serveren virker, og hvordan man installerer et program på den ?
 

Stoppet

Banned
@adeneo jeg har jobbet med FTP, CPanel og noe med serveroppsett og kan en del grunnleggende, men det er ikke der jeg har interessen eller ønsker å bruke tiden. Når noe går galt eller skal justeres på server så ønsker jeg å kontakte spesialister/fagpersoner så tar de seg av dette. Så enkelt er det. Og hvis man sjekker opp litt snettsider så ser man fort at sansynligvis så er 99% av de som driver disse best tjent med å overlate serverdrift til de som kan det. Jeg har full forståelse for at du har interesse for dette, men jeg tror ikke det er mange av din type der ute :)
 

adeneo

Medlem
Jeg har egentlig ingen interesse for serverdrift, og synes det er kjedelige greier, men mener fortsatt at de som driver profesjonelt med alt av webgreier bør bruke noen dager på å lære seg det mest elementære, ettersom å kunne logge på en server og rote litt rundt i filsystemet, installere noen programmer og slikt er temmelig elementært når man skal sette opp nettsider.

Nå bruker jeg for det meste andre ting enn LAMP, slik som NGINX, Node, Cassandra, Mongo osv. og da har man jo egentlig ikke noe annet valg enn å finne ut av hvordan man setter opp serveren på egen hånd, ettersom det ikke tilbys ferdig, i det minste ikke av norske hoster.
 

erlsae

Medlem
@adeneo jeg har jobbet med FTP, CPanel og noe med serveroppsett og kan en del grunnleggende, men det er ikke der jeg har interessen eller ønsker å bruke tiden. Når noe går galt eller skal justeres på server så ønsker jeg å kontakte spesialister/fagpersoner så tar de seg av dette.

Må si meg veldig uenig i det du skriver, og heller si meg enig i adeneo. Du kommer langt med å vite de basiske kommandoene hvis du setter opp en VPS som kun kjører ubuntu/debian. For mange år siden var det første jeg kjøpte ett webhotell hos One. I dag drifter jeg en del nettsider, og har innsett at det å ha en VPS som jeg selv har kontroll over er mye mer befriende enn at alt må gå gjennom en tilbyder i forhold til spørsmål man stort sett hele tiden lurer på.
 

Stoppet

Banned
Må si meg veldig uenig i det du skriver, og heller si meg enig i adeneo. Du kommer langt med å vite de basiske kommandoene hvis du setter opp en VPS som kun kjører ubuntu/debian. For mange år siden var det første jeg kjøpte ett webhotell hos One. I dag drifter jeg en del nettsider, og har innsett at det å ha en VPS som jeg selv har kontroll over er mye mer befriende enn at alt må gå gjennom en tilbyder i forhold til spørsmål man stort sett hele tiden lurer på.

Hei.
Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan være veldig uenig i at jeg har jobbet med FTP, CPanel og serveroppsett. Ei heller at du er veldig uenig i at jeg ikke har interesse for eller ønsker å jobbe med serverproblematikk. Og jeg har vel egentlig heller ikke "spørsmål man stort sett hele tiden lurer på." Med en totalleverandør er der ikke så mye å lure på. Jeg betaler jo for at de passer på at både server og sider hele tiden kjører optimalt. Det er jo egentlig hele poenget. ;-)
 
Topp