Kjapp og trygg hosting for Wordpress

bytte fra .com til .no

John Cecker

New Member
Hei,

Jeg har et domene som i dag kjører på .com. Domenet har gode metrics, mye organisk trafikk og er rundt 6 år gammelt.

Hvordan kan jeg gjøre det slik at jeg endrer hele domenet til .no uten å tape SEO som er bygget opp på .com? Er det i det hele tatt mulig?
 

InVert

Blogger
Min prosess når jeg gjordet dette var å sette opp en kopi av siden på nytt domene.

Så oppmelding til Google om skiftet "Use the change of address tool" https://support.google.com/webmasters/answer/83106?hl=en

Samtidig som jeg satte opp redirect på det gamle domenet til det nye. Beholdt begge domenene.

Ca 6 mnd siden nå og det ser ut til at organisk trafikk er god som før(tok noe tid før den gamle siden ble erstattet i søk), men beholder gamle domenet pga linkene inn derfra.
 

ronorio

Active Member
Fremgangsmåten over er en god løsning. Lag en klone av nettsiden på nytt domene, sørg for at alt virker som det skal og meld flytting i Google Search Console.

Det er ikke unormalt at rangeringen reduseres noe, men det normaliserer seg etter en liten stund. Det er lurt å se til at alle lenker i Google peker til det nye domenet før du tar bort redirect fra det gamle domenet.

Har du mange som lenker til deg? Da bør du kontakte de og få endret koblingene til det nye domenet.
 
Topp