Call2Action AS - styr unna

En tråd i 'Generell business' startet av JonasK, 6 Jan 2018.

1. JonasK New Member

Hei alle sammen.

Jeg er ny på forumet, og lurer på om noen andre her har erfaring med selskapet Call2Action? Ser at de har avdelinger i Stavanger, Fredrikstad og Bergen.

Jeg har snakket med to andre bedriftseiere som har inngått avtaler med disse folkene, og jeg forstår absolutt ikke hvordan faktureringen kan forsvares. Jeg føler meg lurt, og oppfølging er ikke tilstedeværende.

Kort forklart,

Jeg ønsket å promotere bedriften min litt gjennom Google AdWords. Jeg ble kontaktet av en selger fra selskapet Call2Action, som kunne skryte av gode resultater på kort tid, og store kunder. Jeg gikk inn på nettsidene, og det så i hvert fall ut som en seriøs bedrift. De hadde også en egen Google guru (tittel: Google SJEF?) som visstnok skal kunne mye om Google AdWords og andre Google produkter.

Saken er, jeg har betalt over 100.000kr for bruk på AdWords, men jeg får absolutt ikke vite hva pengene er gått til. Tror det er snakk om at ca 35% går direkte til selskapet, og resten til AdWords. Jeg måtte også betale noen tusenlapper for en rådgiver (utenom de 35%) samt binde meg opp til en 3års kontrakt.

Da jeg inngikk en avtale i førsteomgang, var det snakk om nettside og markedsføring. Nå kommer jeg meg ikke ut av "helvete" og selskapet prøver stadig vekk og tappe meg for penger. Jeg får ikke vite hva pengene mine går til, og jeg vurderer nå og sette en advokat på saken, sammen med mine to andre bekjente. Det viser seg at det er en gjenganger med skyhøye regninger, og null respons på hvor og hva pengene går til.

Jeg prøvde å finne ut hvilken type søkeord som var brukt i Google AdWords, og hva jeg faktisk betalte for.. I svar fikk jeg ett screenshot av en Google Ads tekst-annonse fra Google "Dette får du.".

Når det gjelder priser for enkle nettbutikker (maler kjøpt på themeforest?) tar de seg godt betalt. Jeg har hørt alt fra 30-50.000kr ÅRET. Jeg klarer absolutt ikke å forstå hvordan en faktura med disse enorme tallene kan være lovlig. Opplever også ett stort gjennomtrekk av folk som slutter og begynner i selskapet hele tiden.

Jeg har enda tilgode å treffe en bedrift som faktisk skryter av Call2Action. Alle har den samme historien. Dårlig resultat, skyhøye priser, bindingstid på flere år, og umulig å komme seg ut av avtaler. Jeg ble nylig "pushet" og anbefalt til å bruke over 50.000kr på youtube annonsering, selv om jeg ikke har noen video. Det var ikke noe problem, de skulle fikse "det meste" selv om jeg mener at mitt firma absolutt ikke har ett behov for noen video.

Er det normalt av leverandører som dette opptrer med disse prisene?

30-50.000kr året for en nettside (hosting eller noe sånt?)
    100.000kr på adwords for en mindre bedrift.
    50.000kr for youtube annonse
    15.000kr for å opprette facebook profil (ca det samme gjelder youtube)

En slags "rådgiver" skulle også ha godt betalt. Hvis jeg ville ha markedsføring gjennom adwords, måtte jeg "selvfølgelig" også betale en rådgiver 10-20.000kr, ellers var adwords helt unødvendig.

Er det andre her som har erfaringer rundt selskapet, eller kjenner til noen som har det? jeg føler meg lurt, og det vet jeg andre også gjør.

Stikkord: flotte søte / eller gode selgere. Skyhøye priser. Bindingstid ut i det "uendelige" som fornyes dersom du ikke sier opp avtalen de siste 2-4 månedene.

Jeg kommer til å legge ut kontraktene disse gribbene leverer rundt, så folk får opp øynene for hva dette er for noe. Så får andre også ett innblikk i hvordan dette selskapet driver å fakturer med gaffel for hver minste ting.

2. Stoppet Banned

Sjekk nå for al del at det ikke er noen klausul i fohold til offentliggjøring av kontraktene. Da kan du selv risikere å bli den store taperen her.

3. JonasK New Member

Null problem, ønsker først og fremst å høre om andre har samme erfaring som meg.. Stusser meg at jeg aldri hører noe positivt om denne bedriften (kunde-relatert).

4. barentshavet Active Member

Hei

Det kan være at Call2Action bryter en av Googles prinsipielle retningslinjer her.

"For advertisers to fully realize the benefits of advertising on Google, they need to have the right information to make informed decisions. Therefore, we require all of our third-party partners to be transparent with information that affects these decisions. In addition to meeting the requirements outlined below, third parties must make reasonable efforts to provide their customers with other relevant information when requested."

Her kan du i verste fall legge inn en klage:
    https://support.google.com/adwords/contact/thirdparty_complaint?hl=no

Du kan lese mer om retningslinjene for tredjeparter:
    https://support.google.com/adwordspolicy/answer/6086450?hl=en#trn

Du har rett til å vite hvordan bedriften jobber med din konto.

Thor Erik Just Olsen liker dette.
  5. Tonny Kluften

Tonny Kluften Administrator

En god regel. Be alltid de som jobber for deg om å jobbe på din egen adwordskonto. Avtal at du skal betale provisjonen til dem, og klikkutgiftene direkte til Google. Da er alt transparent.

Hvis et firma ikke går med på det så bør du kikke deg om etter et annet firma til å jobbe for deg.

Liandrian og Marius_J liker dette.
  6. Marius_J

Marius_J Medlem

Det er helt sant det som Tonny skriver.

Har hendt vi skal ta over en adwords konto så viser det seg at de tar en høyre klikk pris en det "adwords" faktisk tar.

7. JonasK New Member

Dette er helt normalt. At bedrifter tar ett lite påslag (10-15%), gjør meg ingenting. Jeg ønsker at andre også skal "nyte godt" av at jeg er kunde. Problemet her blir at prisene og prosentene er sky-høye og langt utenfor hva som burde være ok. Etter å ha snakket med en jus kyndig person, ser det ut som at kontrakten ikke engang er lovlig, og bryter med norsk lov på flere punkter. Jeg kommer til å ta dette videre, men det ville vært interessant å komme i kontakt med andre personer/bedrifter som har brukt dette selskapet.

8. barentshavet Active Member

Vanlig timespris på AdWords ligger mellom 900-1600 i timen når vi snakker større selskaper, men bedrifter som målretter seg mot SMB tar ofte noe mindre - det kan gå ned til 450 kr i timen, men vanligvis ligger de på rundt 6-800+. Det går (dessverre) som regel på bekostning av seriøs kundeoppfølging ;) Hos oss betaler kundene høy timespris, men får kvalitet, erfaring og proaktiv kundebehandling tilbake. Det finnes selvfølgelig unntak og dessverre hører man ikke så ofte om dem på Webforumet, og når jeg tenker meg om hadde en gladsak om et AdWords-byrå mot SMB faktisk vært fint. :)

Det finnes utallige innlegg om "useriøse" byråer på dette forumet. Les gjerne min post før du skal velge byrå neste gang:

Kjøp av Annonsetjenester fra Solid Media AS

Marius_J liker dette.
  9. Freakshow

Freakshow New Member

Det var jo nytting info, da jeg tenkte å få til ett møte med dem.
    Noen som kan anbefale et firma da for en mindre nettbutikk, tenker bare og sette ut delen med adwords.

10. Marius_J

Marius_J Medlem

Send meg en PM :)

11. Bettina New Member

Hei JonasK,

Jeg vil gjerne komme i kontakt med deg, da jeg er i en veldig lignende sak med Call2Action.

Hei JonasK,
    Jeg har sendt deg en melding. Ta gjerne kontakt når du har sett denne.

12. Grunder82 Medlem

Call2action høres ut som et forferdelig selskap og et mareritt å være i for en småbedriftseier. Business i dag må være transparent for kunden ellers er det ikke en bedrift som varer lenge. Når driften ikke er transparent så stiller man seg jo selv spørsmålet med en gang om de driver på ærlig vis.

13. Freakshow

Freakshow New Member

Har gjort litt arbeid med å finne ut av disse firmaer som jobber med Adwords/SEO m.m. det er cowboy tilstander der ute og store firmaer ser ikke på kroner og øre slik som fleste parten av oss vanlige bedrifts eiere gjør og tillater stort sett denne kostnaden for adwords/SEO.

Min egen oppfattning er at mange av disse firmaene tar seg uanstendig godt betalt for og tweake litt på adwords og for min egen del så kutter jeg rett å slett all kontakt om jeg ikke får administrere min egen adwords konto, da dem helst vil ta over hele din adwords konto til sitt managment system, noe som egentlig stenger deg ute. Det verste med en slik ordning er at du vet egentlig ikke hvordan beløpet er delt opp og hva som er gått til google og hva firmaet tok.

Jeg har selv endel erfaring med IT og har i ett år nå betalt ett firma 1t pr mnd for og tweake litt min adwords konto, det fine er at adwords har en flott endrings logg og den følges nøye. Min klare oppfatning er at til og med denne ene timen som jeg betaler for er for mye, jeg mener og endre litt bud strategi eller annonse, keywords osv tar bare ikke en time, det er relativt fort gjort og denne timen som jeg betaler for blir eliminert straks avtalen er over.

Mitt inntrykk er rett å slett at flere firmaer i dette segmentet utnytter folks uvitenhet om disse tingene og det gir meg smaken av bedrag langt bak i ganen.

Nå det er sagt så er firmaet jeg bruker relativt OK, men reagerer på at dem er lite flinke og selge seg selv, det være seg forslag, andre ting og ta del i av digitale markedsføring osv. dem gjør sine ting på adwords kontoen min og av å til får jeg en epost med 2 linjers oppsummering av tall, men greit nok, så lenge dem fikler litt med adwords og mine konventeringer øker litt så greit nok.

Har selv vært i møte med Call2action og her sitter beløpene løst, dem får aldri kloa i min adwords konto det er helt sikkert. :)

Tonny Kluften liker dette.
  14. Tonny Kluften

Tonny Kluften Administrator

Du beskriver tilstanden blandt Adwords aktører veldig bra Freakshow. Det finnes også hederlige unntak, det skal nevnes.

Marius_J liker dette.
  15. Knut Hunderi

Knut Hunderi Medlem

Det er flere artige historier om Call2Action her i Fredrikstad :p

Uansett... hvis dere hyrer inn hjelp til hva enn det måtte være så sørg for å ha 100% eierskap til alt av Adwords, Analytics, nettside osv. FØR arbeidet starter. Få eventuelt firmaet til å opprette alt av kontoer i ditt navn.
    Å drive å "leie" dette fra slike cowboyer byr bare på problemer når man etterhvert innser at man blir lurt.

Håper ting ordner seg for deg, OP!

Del denne siden