Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Chat i Wordpress

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Hei igjen dere.
Nå føler jeg at jeg har spurt etter hjelp om alt jeg lurer på i forbindelse med Wordpress her, men allikevel må jeg få lov til å presse på dere ett spørsmål til.

En gang for ett par dager siden, lasta jeg ned en plugin for Wordpress som heter Wordspew.
Wordspew er en liten "live chatteboks" som du får frem på siden din.
Om du vil plassere den i footer, header eller sidepanelene, er vel faktisk mest opp til deg selv.
Det som derimot ikke er mulig med denne "chatteboksen," er vel akkurat det jeg vil bruke den til.

Hva vil jeg bruke den til?
Jeg skal forsøke med en lett forklaring, ved hjelp av to bilder:

original.png

Slik som dette ser index i bloggen ut nå. Her har det kommet en link på siden, som skal sende deg til bildet under.
Denne linken klarer jeg nok fint å legge til selv. :)

neworiginal.png

Dette er siden du skal komme innpå når du klikker på den nye linken på bildet over.
Her vil jeg altså ha en chat i midten på siden, istedenfor de nye postene i bloggen. Denne chatten er altså Wordspew. (plugin til wordpress)
Alt skal være det samme, bortsett fra selve innholdet her i midten...


Jeg har ikke mye erfaring med disse kodene enda, men jeg lærer mer for hver dag.. Dette er en av tingene jeg ikke får til... :(

Er det mye arbeid dette? Er det noen av dere på webforumet som tilfeldigvis vet hvordan dette kan gjøres?
 
Sist redigert:

Ståle

Medlem
Kunne det ikke være så lett som å lage en ny "page"? Vet ikke helt hvordan wordspew fungerer, men hvis det er en javascript kode el. så kan du jo bare prøve å lime den inn. :)
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Hehe... Jeg hadde vel faktisk glemt at det gikk an til å lage nye sider i det hele tatt... :p
Jeg forsøkte hvertfall nå å lage en ny side, men fant jo fort ut at det ikke er javascript den boksen bruker. Koden som blir brukt til å få frem boksen i side-elementer, header og footer er:

<?php if (function_exists("jal_get_shoutbox")) { ?>
<h2>Live chat</h2>
<?php jal_get_shoutbox(); ?>
<?php } ?>

Dette ble resultatet av den nye siden med koden over skrevet inn:
ITbloggen.info » Dette er den nye siden der jeg vil plassere chat….

Her får jeg frem selve overskriften som er i koden over, men jeg får rett og slett ikke frem "chatteboksen."

Hva kan grunnen til det være egentlig?
Jeg kan gjerne gi deg tilgang til serveren og adminpanelet i wordpress, om du tror du klarer å finne ut av dette.

Det jeg syns er litt rart, er jo at denne koden fungerer fint i sidebar.php, header.php og footer.php, mens den ikke fungerer i denne nye siden jeg har laget...
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Om du skal bruke php kode i poster eller sider i wordpress må du innstallere en plugin som lar deg gjøre dette. Selv bruker jeg Samsarin » Samsarin PHP Widget på noen blogger, og den gjør jobben.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg har installert det instikket i wordpress nå, men ingen forkjell kommer... :eek:
Det er jo veldig effektivt dette om du trenger php på siden, men når jeg lager en ny side og legger inn denne php-koden så er altså resultatet det samme..
Jeg har også husket og aktivere den.. :s

Er det muligens noe med den koden jeg skrev inn over jeg kan gjøre noe med?
At det er kanskje noe adresse-greier jeg må skrive inn noen steder i den koden?

Idéer?
 

picxx

Well-Known Member
Du kan ikke bruke WYSIWYG editoren når du skriver inn denne koden, du må skifte til simpelt (eller hva det heter) i innstillingene på bloggen.

edit : les readme på plugin'en.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jepp.. Det har jeg gjort.. Jeg skrev koden her:
123.png

Om du klikker linken på denne siden, vil du komme til siden jeg har laget.
Her har jeg skrevet inn koden, der koder skal skrives i en ny side / ny post.

Det følger ikke med noen readme-fil til dette instikket du linker til, men når jeg leser det som står på siden du linker til kommer jeg frem til at dette ikke har noe med php i sider og poster og gjøre.
Det eneste den kan gjøre er å lage til en widget der du kan bruke php..., og widgets kan vel bare brukes i side-elememter sånn som jeg forstår det..

Er det jeg som tar helt feil nå eller?
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
ouch!! sorry ang. den seppolaatle. Den pluginen er jo noe jeg bruker på et wp-mu oppsett for å få php inn i widget'er ja, stemmer det..

Håper det går greitt å bare fjerne den?

Mulig du heller skal ta en titt på denne:
Priyadi’s Place » Blog Archive » Wordpress PHP Exec Plugin

Beklager igjen for at jeg kasta bort en masse tid for deg.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Det går fint vettu.. Det er bare til å ta vekk igjen :p

Hmm.. Jeg har forsøkt med den også nå, men uten resultat...
Slik jeg forstår denne forklaringen på dette instikket, er at det kun åpner for php i poster, og ikke for nye sider..
Jeg har dette instikket også fremdeles aktivert i bloggen, så du ser resultatet inne på samme side som tidligere.. :p Ingen forkjell :p
 

picxx

Well-Known Member
Hvorfor ikke skaffe deg en hostet chat og bare integrere den ved hjelp av frames ? :D
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Hehe... Jeg kan vel egentlig kommentere meg selv litt her..
Jeg har sånn en fin link i signaturen min... :p
Alt jeg gjorde nå var ett kjapt søk på google, og der fant jeg en plugin som fungerte til akkurat hva jeg ville :D
Bluesome - Exec-PHP plugin for Wordpress - Med denne får du altså php til å fungere utmerket i nye poster & sider :)

- Takk for alle tips :)

Men dere.... :
Jeg bruker til vanlig Opera, og der blir denne chatten ca akkurat slik jeg vil ha den, men om jeg går inn der med Internet Explorer, blir den helt rar...
Jeg skjønner ikke hvorfor den er sånn i det hele tatt... Her ser dere selve filen jeg endrer på hele greia med:

Klikk Her
 
Sist redigert:

Gomlers

Member
En liten advarsel selv om det er off topic her bare:

Jeg legger merke til linken "Artikler (3)" på hovedsiden din.
Trykker på denne, og kommer inn til de 3 artiklene.

Her har du adsense kode i alle 3 artiklene, og det jeg vil advare om er:
Hvis du har en automatisk integrering av adsense kode i hver artikkel, så
pass på å ikke skriv mer en 3 artikler på hver side.. For hvis du skriver en
4. artikkel på samme side, så vil du vel også plassere en 4. annonse.

Google tillater kun 3 adsense banner annonser på hver side, og du har ikke
lyst til å bli eksludert fra adsense fordi du ikke følger TOS. Da vil du antakelig
slite med å noen gang bli tatt inn igjen..


PS. Bloggen din ser forresten ryddig og fin ut :)
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Veldig takknemlig for tipset.. Du skjønner det at jeg har installert en "adsense-plugin" i bloggen og den legger automatisk inn adsense i de 3 nyeste artiklene.
Jeg syns den var ganske genial egentlig :D

PS. Bloggen din ser forresten ryddig og fin ut :)

Takk. Det er vel faktisk den første bloggen jeg har satt opp, så jeg er ikke helt med på hvordan alt fungerer. Har ikke så mye erfaring med php og css skjønner du, men begynner å komme inn i det nå takket være Wordpress, og all hjelpen jeg har fått her på webforumet. :)
 

Gomlers

Member
Du skjønner det at jeg har installert en "adsense-plugin" i bloggen og den legger automatisk inn adsense i de 3 nyeste artiklene.

Definitivt en god løsning.
Håper ikke du tok meg for å være en besserwisser der,
måtte jo bare si ifra når det fort kunne se sånn ut.. :)
 
Topp