Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Chrome snart den største søkemotoren - gamechanger?

Why Facebook needs to build a browser | The Social Analyst - CNET News


"Sometime in the next 12 months, Google Chrome will become the world's most popular browser, knocking Microsoft's Internet Explorer off the mountain it has ruled for more than a decade.

This fact should scare the pants off of Facebook. (...)

Now you may be asking yourselves: why should Facebook care about the fate of the browser market? Facebook's a social network, not a desktop software company -- why do the browser wars matter?

The answer lies in Google's ambitious plans for Google+, the company's "social spine." It's no secret that Facebook and Google are at war, and that Google would love to take the wind out of Facebook's sails. Nothing less than control of the Web (and billions in ad dollars) is at stake. (...)

Google wants to become Voltron -- each separate piece (Gmail, Chrome, Android, Google Search, and so on) is strong on its own, but combined it's unstoppable. That's why Google launched Search + Your World, and that's why Google+ integration in Chrome is inevitable."



Det ser ut som facebook er igang mht. Rockmelt: Facebook Is Taking A Special Interest In RockMelt's Social Browser | TechCrunch

Samtidig har Facebook nettopp kjøpt instagram for 1 milliard dollar, og det er bare er et spørsmål om tid før de kaster seg inn i søk.

Trenden er klar: Facebook og Google ønsker begge å utvikle komplette sosiale informasjonssystemer finansiert av skreddersydd reklame, og så avhengighetsdannende at man aldri vil komme seg ut av dem.


Google vs. Facebook: The battle is ON!
 
Sist redigert:

Erlend

Medlem
Rockmelt har jo allerede vært der en god stund, så det er jo ikke nylig at de har kommet i gang med det.
 
Rockmelt har jo allerede vært der en god stund, så det er jo ikke nylig at de har kommet i gang med det.

Men fortsatt er det jo marginalt sammenlignet med utbredelsen av chrome.

Så lenge google eier søk og webbrowsermarkedet kan de se ut til å stå sterkest i dette racet om å utvikle et "komplett sosialt system", men jeg føler man ikke kan undervurdere Facebook heller. Det heftige er all innovasjonen som pågår i forbindelse med dette, ta for eksempel project glass: Project Glass: One day... - YouTube

En ting er ihvertfall sikkert: racet som pågår nå mellom Google og Facebook og diverse andre aktører (for eksempel Amazon og Apple i forhold til bøker) kommer til å forandre hele verden.
 
For Guds skyld håper jeg at det kommer flere aktører inn på markedet.

Markedet er jo stappfullt av alle tenkelige og utenkelige startups, og alle slags konstellasjoner og samarbeidsmodeller kan oppstå mellom dem. det magler hverken på mengde brands eller generell uoversiktlighet...

Nettoeffekten er ihvertfall at internett i disse dager gjennomgår et kvantesprang mot komplette sosiale informasjonssystemer som skal dekke alle tenkelige behov, med alle tjenester skreddersydd og integrert for hver bruker. Informasjonen om hver brukers vaner og preferanser benyttes for å tilrettelegge tjenestene såvel som reklamen til denne brukerens individuelle særegenheter, noe som vil forandre alt innen reklame og markedsføring (med alt som følger med)

De komplette sosiale systemene inkluderer søk, sosialisering, informasjonssiling, nyheter, gaming, produktvurdering og utvikling, underholdning, en ny sosial vitenskap, cloud computing, økonomi, crowdsourcing & crowdfunding, kulturelle identiteter, utdanning og politikk. Hvor mange deler av vanlige menneskers hverdag dette kan berøre? Per nå virker mulighetene nesten grenseløse.

Hvilke brands som vil bli dominerende er vanskelig å si, Google og Facebook virker som de heteste navnene per nå. Det mest bemerkelsesverdige er kanskje at det nå ikke lenger er mulig å tvile på at hele den globale samfunnsstrukturen er i en radikal transformasjonsprosess. Ingen av de gamle sannhetene vil gjelde på samme måte i virkeligheten som vokser frem rundt disse sosiale systemene, alt redefineres foran øynene våre og en ny og underlig verden vokser frem.
 

adeneo

Medlem
Helt til folk flest blir drittlei av å brette ut hele livet sitt på en nettside, eller statlige organer kommer med flere lover som begrenser mengden informasjon disse selskapene kan sitte på om en enkeltperson.
 
Helt til folk flest blir drittlei av å brette ut hele livet sitt på en nettside, eller statlige organer kommer med flere lover som begrenser mengden informasjon disse selskapene kan sitte på om en enkeltperson.

For sent.

Statlig regulering av internett er vil aldri bli respektert (bare se hva som skjedde med SOPA), og folk har for lengst blitt hekta på å brette ut livet sitt på nettet (noe ingen tvinger dem til, slik ingen tvinger dem til å bruke Facebook). Og når nettoeffekten er at reklamen blir mer relevant til det folk er interessert i blir det en vinn-vinn situasjon for både brands og forbrukere. Det vil si: Brands trenger å bruke mindre ressurser på å nå forbrukere i målgruppen, og forbrukere slipper i samme grad som før å bli forstyrret av brands de ikke har interesse for. Handel vil alt i alt kunne funke mer effektivt.
 

zapotek

Medlem
De komplette sosiale systemene inkluderer søk, sosialisering, informasjonssiling, nyheter, gaming, produktvurdering og utvikling, underholdning, en ny sosial vitenskap, cloud computing, økonomi, crowdsourcing & crowdfunding, kulturelle identiteter, utdanning og politikk. Hvor mange deler av vanlige menneskers hverdag dette kan berøre? Per nå virker mulighetene nesten grenseløse.

Hvilke brands som vil bli dominerende er vanskelig å si, Google og Facebook virker som de heteste navnene per nå. Det mest bemerkelsesverdige er kanskje at det nå ikke lenger er mulig å tvile på at hele den globale samfunnsstrukturen er i en radikal transformasjonsprosess. Ingen av de gamle sannhetene vil gjelde på samme måte i virkeligheten som vokser frem rundt disse sosiale systemene, alt redefineres foran øynene våre og en ny og underlig verden vokser frem.

Scene fra Thunderpeels fremtidsscenario
Lille Per er i butikken for å handle melk og brød på oppdrag fra mor.
Ekspeditøren i kassa: -Det blir 3 likes og 1 retweet takk.
 
Topp