Kjapp og trygg hosting for Wordpress

cliche hoster rasisme

Tonny Kluften

Administrator
Hva gjør man med webhoteller som hoster f.eks. rasisitiske nettsteder. Cliche Webhosting hoster norgespatriotene .org . De er klar over siden, men nekter å ta den ned. De skriver i sin TOS: "Det er herved ikke tillatt å ha rasistisk, pedofilt eller annet ulovlig materiell på disse serverne."
Allikevel vil de ikke ta ned siden før det foreligger en anmeldelse til dansk politi. De sier at de ikke vil avgjøre hva som er rasisme, duh.

Må jeg dra til Danmark å anmelde dette eller ?
 

Niclas

New Member
OMG, kan du ikke bare blogge om dette da. Og om du selv bruker Cliche kan du jo bare si opp den avtalen. Er vel helt opp til Cliche selv å bestemme hva de vil ha på sin server, men som du påpeker så virker det noe rart å ikke ta sin egen TOS på alvor.
 

Knut

Medlem
Vanskelig å si når jeg ikke vet hvilken side det dreier seg om, men sånne saker er ofte veldig vanskelige og jeg kan forstå Cliche. De er redde for å krenke ytringsfriheten kanskje.. Får de en anmeldelse og dom så er de "klarert" og ingen kan ta dem i ettertid. Å avgjøre hva som er rasisitisk og ikke kan være veldig vanskelig.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg vet ærlig talt ikke selv om denne siden kan stenges grunnet rasisme eller ikke. Jeg hadde selv gjort akkurat det samme cliche, og latt politiet ta seg av den avgjørelsen.

Greit nok at meningene deres er ekstreme, og at vi garantert kan anse dem som rasister. Men dem går vel ikke direkte til angrep på noen der inne? (Jeg er på jobb, så orker ikke lese for nøye på siden - leste bare brødtekster og overskrifter!)
 

Niclas

New Member
Ja, dette er helt opp til Cliche, akkurat slik det skal være.

Hadde jeg vært Cliche hadde jeg endret TOS, men så setter jeg alltid prinsipper foran lommebok.
 

picxx

Well-Known Member
Kan ikke se å finne denne siden noe mere rasistisk en f.eks. rights.no , nd.se , baksiden.net , fmi.as og frontnational.com
Jeg er også ganske så sikker på at alle disse hoster hos hotell hvor rasisme er en del av uønsket innhold i TOS.(Noe som går igjen hos stort sett alle hoster, ettersom det er mange land som har lover mot dette).
Ser også at siden du nevner har blitt anmeldt for rasisme, men når de ikke blir dømt for dette, betyr det vel ganske enkelt at domstolene ikke anser innholdet som rasistisk, og dermed ser jeg heller ingen grunn for hvorfor cliche skal stenge ned nettsiden.
 

picxx

Well-Known Member
Cliche driver butikk, ikke en interesseorganisasjon med standpunkt mot rasisme.
 

Christian

Medlem
Hadde jeg vært Cliche ville jeg helt klart ha sluttet å hoste norgespatriotene.org.

Det er helt riktig som picxxx skriver, de driver ikke interesseorganisasjon, men de driver butikk. Nettopp derfor er det viktig for de å ta et standpunkt i hvilke nettsider de vil assosieres med. Om siden er rasistisk i henhold til dansk lov eller ikke er absolutt likegyldig, det er imaget sitt de skal holde ved like (denne tråden hadde de sluppet, bare som et eksempel). Hvis de hadde tatt affære mot sider som de vet at veldig mange personer (potensielle kunder) er sterkt imot.

Å drive butikk handler om å tenke litt lengre enn til nesetippen.
 
Topp