Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Clustere, sett fra Google

webmoney

Søkemotoroptimist
Linker fra andre nettsteder har forskjellig vekt/ verdi.

En ting som spiller inn, er fra-nettstedets PageRank; en link fra et PR8-nettsted har større verdi enn en link fra et PR4-nettsted.

En annen ting som har betydning, er om linken kommer fra et nettsted som omhandler det samme emnet som til-nettstedet; når jeg driver www.veitvet-bowling.no er en link fra www.bowling.no mer verdt enn en link fra www.nett-katalogen.no.

Det er det siste jeg ønsker å finne litt mer ut av: Hvordan deler Google nettsteder inn i clustere/ emner/ bransjer/ kategorier?

Å forstå dette er en forutsetning for å kunne bygge fornuftige samlinger av landingssider, fornuftige linkstrategier og mye annet.

Edit: Jeg er ikke opptatt av maskinparken til Google. Jeg vet at denne også er inndelt i "clusters", og det er dette som kommer frem om man googler google+cluster.

Det er mer ting som dette jeg er opptatt av:
SEOmoz | Using Cluster-Based Engines to Discover Keywords & Themes
 
Sist redigert:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Dette er noe jeg ogsaa har stusset over en stund! Ta f.eks reise som et eksempel! Ville det vaere noe saerlig verdi for meg og ha lenker fra et engelsk reisenettsted (travel), eller ville "reise" og "travel" bli to forskjellige kategorier?

Enn annen ting er hvis du driver en nettside om Spania. Ville lenken fra et generelt reisenettsted vaere noe ekstra verdt, da om Google klarer og se at begge deler er reisenettsteder?
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Dette er noe jeg ogsaa har stusset over en stund! Ta f.eks reise som et eksempel! Ville det vaere noe saerlig verdi for meg og ha lenker fra et engelsk reisenettsted (travel), eller ville "reise" og "travel" bli to forskjellige kategorier?

Enn annen ting er hvis du driver en nettside om Spania. Ville lenken fra et generelt reisenettsted vaere noe ekstra verdt, da om Google klarer og se at begge deler er reisenettsteder?

Et eksempel:

Hvis jeg solgte Lonely Planet-bøker og drev et nettsted i segmentet

Reiseliv > Turisme > Reiseutstyr > Reisebøker og kart

ville nok en link fra et nettsted i segmentet

Reiseliv > Turisme > Utlandet > Spania > Overnatting > Hoteller

telle mer enn en link fra

Transport > Biler > Bilimport > Audi

--

Men det er dette jeg strever med å få en oversikt over. Jeg har bare en vag anelse om at det er viktig og at jeg bør vite mer om dette.
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Jeg må skrive litt mer:

Er det hele nettsteder som får en klassifisering, eller er det individuelle nettsider?

For å ta et praktisk eksempel fra virkeligheten:

Jeg driver en humorblogg; supersurfer.no.

Er det mer "stas" å få en link fra www.sol.no/underholdning/humor/ (som er en nettside med en humorrelatert linksamling på et "allround" nettsted), eller bør man foretrekke en link fra www.humor911.no (som er et dedikert humornettsted)?

Dette spørsmålet er ikke retorisk. Jeg aner virkelig ikke. Jeg har bare på følelsen av at det er viktig.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Som sagt, så har dette lengre vært noe jeg har undret over selv. Derfor har jeg nå over de siste dagene googlet litt rundt, og kommet fram til en konklusjon, basert på egne meninger jeg har fått gjennom skummelt mye lesestoff (har desverre ikke skrevet ned referanser).

Først av alt, vil jeg presentere Google Sets, som står for størstedelen av min konklusjon.

Google kategoriserer en side etter nøkkelordene den inneholder. Google forstår ikke meningen med de forskjellige nøkkelordene, så derfor er det ikke alltid like bra, med tanke på bedre plassering i søkemotorer, at en engelsk side lenker til en norsk (ta f.eks reisesider, "travel" og "reise" ville vært to forskjellige ting hos Google). Google har alikevel gjort seg opp et "kart" over mange brukte søkeord, som ofte kan være nyttig og sjekke når du velger deg ut eventuelle lenkepartnere.

Driver du en side om Spania, så kan en lenke fra en side om Portugal være bra for deg (Hvorfor?), da dem ligger i samme "kategori". Jeg tror ikke Google forstår at dette kan være snakk om reise relaterte sider, men dem ser enkelt og greit at Spania og Portugal er av samme slag, så derfor blir lenken mer verdt.

Når det gjelder det med hvorvidt hele siden, eller de inviduelle siden blir "kategorisert", så tror jeg det er de inviduelle sidene. Hvorfor? Jo, det baserer jeg på pagerank. Pagerank gir ikke PR'en sin til en hel nettside, men de inviduelle. Jeg tror dette går igjen når det gjelder kategorisering.

Det skal også nevnes at det som sies og være mest verdt for din søkemotorposisjon, er ankerteksten til lenkene som peker til ditt nettsted. For de som ikke vet hva ankerteksten er, så er det den synlige teksten i htmlkoden for en lenke.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det er isåfall nytt for meg, og jeg har gjort ganske mye research på dette området nå!

Jeg vil tro at Google sets bruker mye av de samme algoritmene som bruker ved kategorisering, noe som tilsier at språk er forskjellig. Jeg tror ikke det finnes noe automatiske oversettelser, jeg tror kategoriseringen av bygd opp av internett, ikke Google.

Hvis ordet "reise" og "travel" ofte henger sammen, så vil også de bli lagt i samme kategori. Men ut ifra hva jeg tror, så er det ikke så ofte at engelske sider lenker tilbake til Norge, så derfor tror jeg ikke "travel" og "reise" henger så godt sammen som vi kanskje vil tro..
 
Topp