Kjapp og trygg hosting for Wordpress

CPM betalingen en spøk!?!

Msites Ltd

Livsnyter
Euroads kjører nå en CPM kampanje på et av sine programmer med en CPM på kr.3,- dvs kr. 0,003 pr visning - dette må jo være en spøk!?!

Jeg håper vi kan få en god debatt rundt dette - og da med utgangspunkt i det norske markedet.

Slik jeg ser det er dette en grov utnyttelse av norske affiliates så lenge CPM ligger mye høyere i mediabransjen ellers.

Jeg har forståelse for at man kanskje ønsker å bevege seg ned i nedre prissjiktet pga kvalitet på visninger, men så lenge det er så langt fra hva det profesjonelle markedet ligger på så er det ren utnyttelse av affailiates slik jeg ser det.

Prisen burde være minst 10 ganger så høy, og er da fremdeles under det profesjonelle markedet.

Hva er dine meninger om dette?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Det er veldig mye trafikk som blir solgt for den prisen i Norge. Det kalles ofte overskuddstrafikk, fordi trafikken kjøres på spotter som har ledig kapasitet og da er det bedre å hanke inn det lille man kan få istedenfor å la spotten stå tom.

Skulle likt å se noe dokumentasjon for at det du sier her stemmer Tonny. Selv overskuddstrafikk har sin pris.

Men, nå er det ikke overskuddstrafikk vi diskuterer her - det er faktisk en originaldeal hvor affiliates skal kjøre en kampanje med en betaling som er så dårlig at man ikke tjener penger på det.
 

Tonny Kluften

Administrator
Ring rundt til Tradedoubler og de andre og be om tilbud på overskuddstrafikk så får du dokumentasjonen din.

Ja, det er en orginaldeal, og alle annonsører står fritt til å inngå slike dealer.

Det er her var en pussig diskusjon, normalt er det du som forsvarer markedskreftene Msites og jeg som står på rettigheter :D
 

MariusB

Skaper & Idémaker
Hei Msites,

Det er riktig at en del overskuddstrafikk fra store mediehus selges til rundt denne prisen. Har faktisk hørt eksakt samme pris være nevnt av en større annonsør for noen måneder tibake siden. Prisnivået på slike "randomvisninger" har nok gått kraftig ned de siste årene. Så jeg må si meg enig i at jeg synes denne tråden var å karakterisere som ganske drøy. Spesielt med påstanden om "utnyttelse".

Det du kaller for "det profesjonelle markedet" solgte overskuddsvisninger for 2-3 øre visningen for 5 år tilbake siden til de aktørene som la inn ok budsjetter. At dette har beveget seg kraftig ned siden den tid er det ingen tvil om. Jeg er også ganske sikker på at det er ganske heftige CPC-priser ute å går hos flere av de største mediekanalene på nett, for de som tør å forhandle - og legger inn et budsjett med litt futt i.

PS! Jeg synes det faktisk er ganske ok av Euroads å ha CPM-muligheten med blant tilbudene sine.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Må igjen presisere at vi ikke snakker om overskuddsvisninger her! Så hvorfor dere vrir diskusjonen over på dette er meg uforståelig.

Og, Marius - det er CPM ikke CPC vi snakker om her.

Ta eksempelvis Dagbladet.no så snakker vi brutto CPM på NOK 100,- - 600,- - det er temmelig langt fra dette til CPM NOK 3,-

Jeg står fremdeles for at dette er utnyttelse, for skal du tjene noe penger på dette så må man ha millioner av sidevisninger.
 

Tonny Kluften

Administrator
Den som bestemmer hva som er overskuddsvisninger er den som eier nettstedet som visningene er på. Hvis man ikke har noe fornuftig å sette inn kan man få noen småpenger fra dette istedenfor å få ingenting. Om det er bryet verdt er en annen ting.

Men hvorfor er du mot akkurat dette? Det er markedskreftene og friheten for næringslivet til å tilby hva som helst samt friheten til å si nei takk til hva som helst som virker her. Dette er verdier du vanligvis bejubler og forsvarer med nebb og klør. Har du sett lyset?
 
Sist redigert:

MariusB

Skaper & Idémaker
Helt enig med Tonny. Å bruke ordet "utnyttelse" er bare tull, og som jeg sa i forrige post så er det mulighet til å få en langt lavere CPM enn det Msites nevner på flere av de større nettstedene.

PS! Jeg vet vi snakker om CPM Msites, men jeg nevnte CPC for å påpeke at mange av de store mediehusene er ganske fleksible når det kommer til å selge en del av den ledige kapasiteten som til enhver tid er på sidene deres.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Helt enig med Tonny. Å bruke ordet "utnyttelse" er bare tull, og som jeg sa i forrige post så er det mulighet til å få en langt lavere CPM enn det Msites nevner på flere av de større nettstedene.

PS! Jeg vet vi snakker om CPM Msites, men jeg nevnte CPC for å påpeke at mange av de store mediehusene er ganske fleksible når det kommer til å selge en del av den ledige kapasiteten som til enhver tid er på sidene deres.

Men, igjen - vi snakker ikke om overskuddsvisninger/kapasitet her. Skal det bli noen fornuftig diskusjon er det vel vesentlig å diskutere det samme.

Og, JA - det har alltid vært mulig å få annonsering til spottpriser - men, det er ikke deadlinetilbud/overskuddsvisninger etc vi diskuterer her. Så det ville være fint om dere holder dere til tema.
 

minime

Medlem
Jeg er ny i det gamet her egentlig. Har selv søkt på denne får en god stund siden. Fortsatt pending.
Så får vi se :) Tjener ikke fett med penger uansett
 

MariusB

Skaper & Idémaker
Det sier seg selv at denne dealen ikke er lukrativ for nettsider med få visninger, men for type sider som har veldig mange visninger i forhold til unike brukere er den gjerne mer ideell enn å bruke alle visningene på CPO-avtaler.

Og hvem sier at denne avtalen ikke kan brukes på overskuddstrafikk? Det kan den jo i høyeste grad. Enten du bruker den på plasseringer du ikke har klart å selge direkte selv, eller du setter opp bannervisningene i et annonsestyringsprogram slik at f. eks de første 3 visningene per unike daglige bruker viser en CPO-avtale du har veldig tro på. Så går resterende visninger til denne typen CPM-avtale. Har du en nettside som gir f. eks type 10+ visninger per unike bruker daglig, så er ikke det en dum løsning om du satser på affiliateinntekt. Slik kan det settes opp ved hjelp av annonsestyringsverktøy som f. eks OpenX.

Jeg synes fortsatt det er uspiselig å kalle tilbudet for "ren utnyttelse". Det er jo opp til deg som publisher å vurdere hvilke avtaler som passer best for din nettside. Her vil jo regnestykket se forskjellig ut fra side til side.
 
Topp