Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Dårlig nyhet/ god nyhet

webmoney

Søkemotoroptimist
Dårlig nyhet: Sesam.no har vært offline i ettermiddag og kveld.
God nyhet: Ingen bryr seg.

Hvorfor lager ingen en søkemotor med tilsvarende "berikelser" (sesamuttrykk) som Sesam har gjort innen tv, vær, nyheter og firmaoppføringer. For å bli bedre enn Sesam, kunne tjenesten være reklamefri og firmaoppføringene gratis. Og firmaoppføringene kunne bli indeksert på Google. Og søkene kunne assisteres av "levende" mennesker. Kanskje søkesiden også kunne integreres med en stilig, reklamefri startside?

Tror jeg begynner på det prosjektet med en gang, jeg. :)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Lage egen søkemotor? Da kan dere bare gi opp alle sammen som går med den tanken. Bruk tid og krefter på noe bedre, eventuelt lag noe som kjøper resultater fra Google.

Når sesam, som er eid av Schibsted (som også eier vg, nettby osv) ikke klarer det, så er sjansene små for at mindre pengesterke og med mindre kompetanse klarer det. Da er det bedre å gjøre som Kvasir og ABC Startsiden - kjøp resultater fra Google.
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Da er det bedre å gjøre som Kvasir og ABC Startsiden - kjøp resultater fra Google.
Nettopp! Det er mitt utgangspunkt også.

Men med Google CO-OP kan man kvalitetssikre nettsteder man synes er genuint gode og sørge for at disse kommer greit fram, og eventuelt også blokkere verdilause nettsteder.

Man kan tilby live hjelp.

Kanskje man kunne invitere en glassmester, en advokat, en internettgeek, en husmor og mange andre yrkesgrupper til å betjene live hjelp? Gratis, og reklamefritt? Man tjener penger på å treffe potensielle klienter (som for eksempel advokaten) og å pushe affiliate-linker, for eksempel når man hjelper brukeren å bestille flybilletter.

Og man kan enkelt implementere alle Sesams "berikelser" som tv-info, vær-info og nyhetssøk. Det skal ta ei langhelg å implementere alt dette. Det er tross alt ikke verre enn å gi spesiell værinformasjon når noen søker "vær flisa", i tillegg til en alminnelig Google-SERP.

I tillegg kan man legge til gratis oppføringer for privatpersoner, bedrifter og andre organisasjoner som vises ved siden av Google-SERPen. Legg til så mange søkeord du vil; lag din egen infoside, legg til ubegrenset antall bilder, bli synlig på Google. Pris: kr 0,-. Kombinert med strukturerte tilbakemeldinger fra publikum. Kanskje et poengsystem? Og at bedriftssøket sorteres etter hvor mange poeng bedriften har fått? I stedet for hvem som har lagt mest penger på bordet?

Reklamebannerfritt.

Søkesiden kan "berikes" med dagens Wikipedia-oppslag, og blir dermed automatisk oppdatert og interessant. Kanskje den til og med kan brukes som startsiden på PCen?

Kanskje denne søkesiden kunne konkurrere med både Kvasir, Google og Sesam?

URLen blir findex.no.

Og jeg trenger all den hjelpen jeg kan få fra Julian, Kenneth og Brukernavn. Og dere andre.
 

Adrian

New Member
Du har nevnt denne ideen din før, og eg syns den høres meget spennende ut.
Du har her et konsept som treffer de aller fleste som ikke er PC geeker som oss, og det er mange!

Selvfølgelig vil ola normann ha hjelp til å finne det han leter etter, i stedet for å leite selv. Han får svar på minutter, i stedet for å leite i en halvtime selv.

Men viss dette skal funke, må det lages et skikkelig innbydende og bra design. Det må være mange ledige operatører/geeks, og et raskt IM system.
Helst ikke reklame (som du nevner), minimalistisk, og lett å navigere. Må ikke bli for mye dilldall.
Tenk Google, men penere. Som du også nevner, så er det stort potensialet for å utvide denne tjenesten. Kan sammle alle typer folk som kan svare på alt fra advokatspørsmål, til vaffeloppskrift.

Eg er lett med og hjelper til viss det er ønskelig.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Skeptisk....

Litt skeptisk.....men, nysgjerrig! Slike ting krever kontinuitet! Og, uten lønnede mennesker og økonomi i det er det ikke enkelt å få til dette!

Men, mitt utgangspunkt er jo den "andre" siden.......altså salg/markedsføring/produktutvikling.....er her jeg har min primærkompetanse....

Hva er det som gjør dette så mye bedre enn de andre tjenestene? Altså bortsett fra reklame som dere sier.....men, er reklame negativt?
Reklame er ikke negativt ovenfor visse målgrupper kan jeg da fortelle dere! Mange av dagens magasiner blir blant annet kjøpt omtrent kun pga reklamen som er i dem!!! Overrasket?

For mange handler det om å holde seg oppdatert på trender etc.....dette er slik en stor del av befolkningen gjør det på! Reklame fungerer som en informasjonskanal på "lik" linje med det redaksjonelle for mange.....

Det var en som sa bedre grafisk profil enn Google!?! Jeg for min del synes ikke den grafiske profilen til Google er så dårlig! Den er enkel og meget enkel å gjenkjenne!
Og, som et lite tillegg vil jeg gjerne si at innhold kommer høyere opp på listen enn grafisk profil for de fleste brukere....

Som sagt - er nysgjerrig og er åpen for å bidra med min kompetanse.
 

Adrian

New Member
No er det jo akkurat innholdet som er det geniale her!

Brukeren får den informasjonen han trenger, uten å bruke lang tid på å søke etter det.

Google har en profil som er enkel å kjenne igjen, men det betyr ikke at den er pen. Er det noen som syns Google sine sider er pene?
 
Topp