Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Dedikert server i Norge

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Har begynt å jakte litt smått etter dedikert server i det siste, da jeg har funnet ut det er på tide med en server jeg har mer kontroll over. Utgiftene på alle webhotellene mine har også begynt å nærme seg prisen av en dedikert server, så kan like så godt bare ta steget snart.

Da lurer jeg litt på hvem som er gode tilbydere her i Norge. Om noen har erfaring, og kan fortelle meg litt om kontrollpanelene som følger med hos de forskjellige hadde det også vært fint. Jeg ønsker forsåvidt bare en server hvor jeg har god kontroll over alle mine domener, epost og de typiske tingene som mysql, php osv.

Også fint om det er mulighet for oppgraderinger, da jeg fokuserer mer på en rask server enn mye båndbredde og harddiskplass.
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Er vell ikke serveren som er kostbar, men bandbredde.

Har kjørt Gigahost.no i 1,5 mnd. En rimelig hos sammenlignet med andre norske leverandører.
Har ikke så mye erfaring med de enda, men har fått et godt førsteinntrykk.
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
I de fleste tilfeller kan du velge kontrollpanel selv. Det kontrollpanelet servetheworld.no benytter er vell et som er gratis H-Sphere eller noe slikt heter det..

Directadmin eller cpanel koster vell rundt 200 kr mnd.
Har selv begge deler i drift, trives best med Directadmin. Syntes det er mer oversiktlig selv om Cpanel har flere funksjoner i kontrollpanelet sitt.
 

basicus

SEO Eggspert
Servetheworld kjører H-Sphere ja. Det er stort sett oversiktlig bortsett fra at Cron ligger gjemt under FTP av en eller annen merkelig grunn. Har til dags dato ikke funnet noe som manglet i forhold til C-Panel etter hva jeg kan erindre.

Vi kjører en managed hosting løsning, og det fungerer knirkefritt stort sett. Ellers er linjene stabile og bra - noe de har vært etter at de fikk flytta over til nytt datasenter.
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Dette er delvis off topic, og jeg ber selvfølgelig om forlatelse for det.

Men hvis man opererer flere nettsteder (som blant annet Kenneth gjør), er det ikke en fordel at nettstedene ligger på ulike servere med ulike IP-adresser?

Jeg ser for meg to argumenter som taler for dette:

1) Man kan lage sitt eget lille linkenettverk mellom disse nettstedene.
2) Dersom en IP-adresse blir svartelistet, går ikke hele nettimperiet åt skogen.

Synspunkter, gutter og jenter?
 

Tonny Kluften

Administrator
...
Men hvis man opererer flere nettsteder (som blant annet Kenneth gjør), er det ikke en fordel at nettstedene ligger på ulike servere med ulike IP-adresser?

Jeg ser for meg to argumenter som taler for dette:

1) Man kan lage sitt eget lille linkenettverk mellom disse nettstedene.
2) Dersom en IP-adresse blir svartelistet, går ikke hele nettimperiet åt skogen.

...

Linknettverk er bra, har det selv jeg.

IP-adresser blir veldig sjelden svartelistet, det eneste jeg har hørt om var en eller annen IP i India som ble svartelistet pga spam. Men dette er interessant, har du eksempler på at IP-dresser har blitt svartelistet.
 

tyr897

Medlem
Det er jo iallefall ikke noe problem med dedikert server (forsåvidt ikke webhotell heller), da man bare kan bestille så mange IP'er man bare makter :)

Et aber kan dog være at søkemotorene fort skjønner sammenhengen mellom sider som ligger på samme ip range.
 

webmoney

Søkemotoroptimist
En dedikert server koster rundt 1000 kroner måneden. En webserver med 100 MB LAMP (Linux, Apache, Mysql, PHP) får man for 35 kroner måneden på Domeneshop.

Break-even er altså rundt 30 nettsteder. Og der er vi vel snart, noen og enhver?
 
Topp