Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Den store fradragstråden - hva kan vi sette på utgiftssiden?

peterandrej

pensjonert moderator
Ja, nå skal vi vel alle snart føre næringsoppgaven. Og, da ønsker jeg å få en debatt om hva vi kan føre opp som utgifter i regnskapet. Den kanskje eneste fordelen med eget firma er jo at vi kan utgiftsføre ting som andre ikke kan, og på den måten få firmaet til å betale for det.

Jeg ønsker eksempler på hva dere utgiftsfører, utenom de helt opplagte da selvsagt - som serverdrift, domener, datamaskiner, osv. Nei, jeg vil ha de andre greiene som dere sikkert kan skrive på firmaet.

For eksempel: Jeg er blogger, dvs at jeg må ha abonnement på konkurrentene mine - som er FHM, Mann, osv. Dette skriver jeg på firmaet, og kan trekke fra overskuddet (altså mindre til staten).

Men, kan jeg også føre opp abonnement på lokalavisen? Jeg må jo holde meg oppdatert på det som skjer, sånn at jeg kan skrive om det på bloggen min.

Andre ting:

- Jeg skriver en del om filmer. Kan jeg sette innkjøpet av DVD'er som en utgift? Det er jo vanskelig å anmelde en film uten å ha sett den..
- Jeg skriver en del om spill. Kan jeg skrive av siste Need for Speed på firmaet? Når jeg anmeldte det?
- JohnChow skriver av middagene sine ute på restaurant på firmaet. Det er derfor han har bildene fra dem på bloggen sin, det er noe i reglene at han MÅ skrive om middagene for å kunne utgiftsføre dem. Går det samme i Norge?

Ja. Dere skjønner vel hvor jeg skal med dette. Hva kan vi skrive av, og hva kan vi ikke skrive av?

Etter hva jeg forstår så er regelen sånn at hvis man har en utgift som man ikke ville hatt hvis man ikke drev firma, så kan man skrive den av som utgift - og dermed senke overskuddet - som jo er det man skatter av. Jeg vil ikke ha ulovlige greier her, eller kreative metoder, bare de lovlige og greie greiene.

Skjønner du?
 

tulling99

Medlem
Blader, aviser og sånt er ihvertfall ikke noe problem å føre opp. Mobil og internett pleier jeg å føre opp med 2/3.

Spill og dvd'er bør vel egentlig gå det også, så lenge noe er relevant, skal det ikke være noe problem.

HOHO! Hva med lærebøker i jus!??? Faen at jeg ikke har kvitteringene da.. Glad jeg sjekket ut denne tråden her iallefall.
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
J
Men, kan jeg også føre opp abonnement på lokalavisen? Jeg må jo holde meg oppdatert på det som skjer, sånn at jeg kan skrive om det på bloggen min.

Mener at du må skatte for "de første og det rimligste".

Mobil og bredbandsregningen kan selvfølgelig firmaet ta, men du vil bli fordelsbeskattett for dette (privat). Tror det er snakk om rundt 6000+ i inntekten.

Om du driver LTD/AS kan du også utgiftsføre "leie av kontor" i egen bolig om du har det. Dette er ikke mulig i et enkeltmannsforetak.
Denne posten kan jo fort bli litt "skattefrie kroner" da utleie i normal forstand er skattefritt.

Forretningsreiser kan jo også utgiftsføres, kanskje reisen kan avsluttes med en langweekend ?
 

Ståle

Medlem
Hva er det som ansees som et ok beløp å trekke fra med tanke på "kontor" hjemme?
 

Ståle

Medlem
Du trekker i fra det kontoret faktisk koster deg. Hvis du leier en 50 m2 leilighet for 10000 pr. mnd. og du bruker 10 m2 til kontor så trekker du ifra 2000 per mnd. Altså 24000 i året.

Ok, det var ikke værre nei. :) Får vel komme meg ut fra stua og inn på et eget rom da. :cool:
 

Malla

New Member
Du trekker i fra det kontoret faktisk koster deg. Hvis du leier en 50 m2 leilighet for 10000 pr. mnd. og du bruker 10 m2 til kontor så trekker du ifra 2000 per mnd. Altså 24000 i året.

E du sikker på det her? Eg mener vi undersøkte det her i fjord med regnskapsføreren vår, å fikk beskjed om at kontoret måtte ha egen inngang fra utsiden..
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det hadde jeg sjekket litt mer hvis jeg var deg.....for det er da lov å videreutdanne seg etc og få dette trukket fra!

Sjekka det en del for et par år siden, videreutdanning som firmaet betaler blir såvidt jeg skjønner noe helt annet, tror det for min del blir regnet som grunnutdanning.

Skattefradrag for utdanning / Etterutdanning / Spesielle målgrupper / Utdanningsinformasjon / Utdanning.no - Utdanning.no
Skatteetaten - U - Utdanning – tilskudd og kostnader
Få skattefri utdanning - Norgesuniversitetet
Skatteetaten - U - 7 Arbeidsgiverfinansiert utdanning

Ang. hjemmekontor er det også såvidt jeg forstår stor forskjell på om man leier eller eier, og faktisk er det mer gunstig å leie enn å eie. Eier man er det såvidt jeg skjønner ikke mer enn 1500 i året, eventuelt pluss strøm og sånt. Leier man kan man trekke fra kostnadene for den delen av boligen som blir brukt.
[naringsdrivende.no] - Hjemmekontor - fordeler, ulemper, skattefeller og skattefradrag
[naringsdrivende.no] - Hjemmekontor - fordeler, ulemper, skattefeller og skattefradrag

F***! jeg skal helt klart sette opp et LTD, ante ikke før nå at man kunne komme bedre unna med et as/ltd!

Hmmm... jeg får en ide... jeg har leid ut et rom her nå, for 6000 i mnd... så hvis jeg istedet begynner å bruke dette som kontor, og setter opp et AS/LTD... så kan jeg kanskje gå i null og slippe å leie ut siden jeg har det dokumentert at det er en realistisk pris for rommet...
 
Sist redigert:

Tonny Kluften

Administrator
Ang. hjemmekontor er det også såvidt jeg forstår stor forskjell på om man leier eller eier, og faktisk er det mer gunstig å leie enn å eie. Eier man er det såvidt jeg skjønner ikke mer enn 1500 i året, eventuelt pluss strøm og sånt. Leier man kan man trekke fra kostnadene for den delen av boligen som blir brukt.

1500 er vel standardfradrag du kan trekke fra uten å dokumentere noe, skal du trekke fra mere må du ha bilag/dokumentasjon. Men disse 1500 gjelder vel kontorutgifter? ikke leie, altså kopipapir, frimerker og lign.
 
Topp