Kjapp og trygg hosting for Wordpress

DFP Small Business og Adsense

Bjørnar

Gründer
Hadde du møtt opp på seminaret i sommer, så hadde du kanskje fått svarene muhahaha.

Skal se om jeg kan finne notatene, ble brukt litt tid på det, hvis jeg ikke husker feil.
 

zapotek

Medlem
Hørt om noen som brukte det for å åpne Adsenseannonsene i et nytt browservindu, men det var visst veeeeldig på kanten av Adsense TOS.
 
Har prøvd det på et par sider og fikk da også vist annonser fra andre annonsenettverk samt annonser for andre sider jeg har. Greit å administrere, og jeg kunne eksempelvis velge antall ganger samme besøkende skulle få se samme annonse. Jeg kuttet det ut delvis på grunn av at jeg ikke klarte å få bedre inntjening på det og delvis på grunn av at det krever litt mer administrering/styring. Å finne målrettede annonser fra andre enn adsense var vanskelig på de sidene jeg valgte ut. Derfor har jeg gått tilbake til rene adsense-annonser - og det har vist seg å være best i mitt tilfelle. Jeg hadde ikke mulighet til å delta på seminaret, og kan derfor ha gått glipp av det som bør gjøres for å utnytte DFP på en god og smart måte.
 

picxx

Well-Known Member
1. Hvordan selger man egne annonser via DFP? Må annonsør kjøpe via adsense?
2. Har man mulighet til å rotere annonser fra andre annonsører?

Jeg er litt i tvil om hva jeg skal velge nå, da jeg går bort fra et nettverk jeg tidligere har hatt og skal velge et nytt. Så langt har det blitt til å sette opp OiOpublisher på hvert individuelle domene, men synes dette er dumt på litt mindre sider.
Valget står egentlig mellom hostet OpenX eller DFP. OpenX har jeg aldri likt, da jeg synes det blir for stort å tungt å administrere og DFP har jeg aldri testet.

Alternativet blir da egentlig å sette opp et nytt nettverk med OiO, men også det er noe jeg helst ville unngått, da man blir veldig sårbar hvis serveren oppsettet ligger på skulle knele. Regner med google (DFP) ikke har planer om å knele sånn rett over helga, så sånn sett føler jeg meg tryggere hos dem kontra en eller annen hostingleverandør.

Litt mere erfaringer rundt de forskjellige annonsestyringssystemene hadde vært gull for meg akkurat nå.

....og god helg til alle :)
 
Nei, annonsører må ikke kjøpe via adsense. Jeg satte inn egne annonser (bannere for andre nettsider jeg har) i DFP. Man velger da antall visninger man skal ha i kampanjen eller hvor mange klikk den skal vare. Man setter også en "verdi" på de ulike annonsene (CPM eller per klikk). Verdien på egne annonser og eksempelvis annonser fra andre nettverk bestemmer du selv ettersom du ikke betaler på annen måte enn at annonseplassen da går på bekostning av adsense-annonser. Når budsjettet du har plottet inn er brukt opp, så deaktiveres annonsen. DFP velger da andre (og visstnok de mest lønnsomme) annonsene du har valgt å vise på annonseplassen. Blir alle egne busjett brukt opp, vises adsense-annonser. Plassen står da aldri tom. Du kan enkelt gå inn i DFP for å aktivere annonser på nytt ved å sette inn nye "penger" (verdi på visninger/klikk) på kampanjene. Jeg strevde mye med å få ting til å virke, og det var mange begrep og funksjoner som jeg slet med å finne ut av. Jeg fikk ting til å fungere, men var nok ikke i nærheten av å prøve ut alle mulighetene i systemet. Men, som nevn - jeg var ikke på seminaret. Fant ut en del ved å se youtube-filmer om DFP.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Tror jeg kommer til å gå for en OiO setup, men er likevel litt intressert i hvordan DFP håndterte annonsører. Kunne de enkelt bestille en spot hvor du selv hadde annonser, eller er dette systemet utelukkende for visning av egenvalgte (og adsense) annonser? Hvilke betalingsmetoder kunne f.eks. annonsør velge mellom og hvilke valg hadde de med tanke på om de ville bestille basert på tid/visninger/klikk etc.?

Når systemet krever et seminar for å skjønne det tror jeg vel likevel neppe det er noe som står øverst på ønskelista hos meg. KISS :D
 
Topp