Kjapp og trygg hosting for Wordpress

div spørsmål - nybegynner

fobart

New Member
- norsk marked v. internasjonalt, mindre marked men også mindre konkurranse om søkeordene?

- tiltrekke norske annonser, har .no domene noe å si? språket i innhold? har endel sider med norsk språk som likevel bare har engelske/internasjonale annonser. en annen ting er at jeg får opp mye danske annonser.

- hvordan tiltrekke spesielle annonser? f.eks. bil eller bolig? lage en bil/bolig-side? tja. hvordan foregår dette? adwords søkeordverktøy: bolig lån eller bil lån, lager en side, likevel får jeg ikke annonser fra disse opp på siden? er det noe jeg ikke har forstått?

- hvor mye kan du klikke på egne annonser før de prikker deg på ryggen? 2-3 klikk hver dag? hvordan finne ut hva annonsørene betaler. kan virke som norske annonsører betaler bra, tross mindre konkurranse?

- virker som google driver og indexerer noen nye sider, men de er ikke tilgjengelige ennå, er det slik at google indexerer ferdig før de gjør sidene/siten tilgjengelig?

- hvor mye kan man forvente å tjene gjennomsnittlig? 10 000 besøk - 3% klikk 5$/1000, 50$ kanskje, er det rimelig?

- hvor mye har domene-navnet å si? her har iallfall .no domener en fordel, ganske lett å finne brukbare domener.

- et annet spørsmål er hvorfor hovedsiden index (i et norsk språk prosjekt/folder) har norske annonser mens undersidene side1.html side2.html og andre, har engelske annonser - er det slik at google adsense prioriterer folder/index sider, eller jeg forstår ikke hvorfor. tar google hensyn til META spesifiering av språk?

det var alt for denne gang, flere spørsmål senere!
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
- norsk marked v. internasjonalt, mindre marked men også mindre konkurranse om søkeordene?

Selvfølgelig! Norge er et lite land, så det er mindre kunder og sloss om, samtidig som det er mindre konkurrenter. Det er heller ikke like utbredt, så om du bruker smart taktikk i adwords kan du kjøpe massevis billige og relevante nøkkelord (feilstavelser, domener osv).

- tiltrekke norske annonser, har .no domene noe å si? språket i innhold? har endel sider med norsk språk som likevel bare har engelske/internasjonale annonser. en annen ting er at jeg får opp mye danske annonser.
Uten å ha noe konkret fakta, så vil jeg tro mange annonsører vil ta deg mer seriøs hvis du driver en norsk side med .no domene (.com blir for mange litt feil på en norsk side, personlig er jeg litt enig i dette!). Det finnes allikevel annonsører som velger å annonsere på sider med andre språk enn engelsk, nettopp av den grunn at konkurransen er mindre.

- hvordan tiltrekke spesielle annonser? f.eks. bil eller bolig? lage en bil/bolig-side? tja. hvordan foregår dette? adwords søkeordverktøy: bolig lån eller bil lån, lager en side, likevel får jeg ikke annonser fra disse opp på siden? er det noe jeg ikke har forstått?
Lag en side relatert til innholdet, og finn ut hvilken nøkkelord som er relevante. Er det en side om bil, så kan du kanskje ta med bilmerker og modeller også? Eventuelt andre ord relatert til bil, for jeg vil tro det er flere som søker etter "bmw deler" enn det er folk som søker etter "bil". Når man søker etter ting relatert til bil, så har man som oftest en liten annelse om hva man leter etter, og det er sikkert ikke så mange som leter etter "bil"?

- hvor mye kan du klikke på egne annonser før de prikker deg på ryggen? 2-3 klikk hver dag? hvordan finne ut hva annonsørene betaler. kan virke som norske annonsører betaler bra, tross mindre konkurranse?
Dette er nok ikke noe jeg har testet på. Jeg har det som regel og aldri klikke på mine egne annonser, for det er nesten rent skummelt hvor strenge Google er på det. Men det er jo igrunn bra for annonsørene.

Norske annonsører betaler bra i forhold til hvor mange som søker på dem, hvis du sammenligner mot det engelske markedet. Det er dårlig med triks for å finne ut hvor mye annonsørene betaler, annet enn å registere seg hos adwords og teste ut nøkkelordene selv. Selv da vil det ikke bli nøyaktig, siden ingen vet hvor mange prosent Google tar osv.

- virker som google driver og indexerer noen nye sider, men de er ikke tilgjengelige ennå, er det slik at google indexerer ferdig før de gjør sidene/siten tilgjengelig
Hvordan kan Google finne en side som ikke er tilgjengelig enda? Tror ikke helt jeg forsto hva du mente..


- hvor mye kan man forvente å tjene gjennomsnittlig? 10 000 besøk - 3% klikk 5$/1000, 50$ kanskje, er det rimelig?
Det er mange faktorer som spiller inn her. Jeg har en side som nesten tredoblet klikkene etter jeg plasserte annonsene på en litt mer attraktiv plass. En annen engelsk side jeg testet så filtrerte jeg ut mange annonsører som var kjent for å betale dårlig, og da tredoblet det seg nesten der også.

Jeg har også to norske sider, hvor den ene igrunn er en MFA side, som har rundt 100 visninger daglig og tjener $15-20, mens jeg har en annen som har ca 150-250 brukere daglig (brukere, ikke visninger) som bare tjener $10.

Som sagt, mange faktorer spiller inn:
  • Plassering av annonsene
  • Innhold på siden (er det høyt betalende nøkkelord/annonser?)
  • Hvor mange annonsører det er om beinet
  • Design, integrering og brukervennlighet på siden
  • m.m..

- hvor mye har domene-navnet å si? her har iallfall .no domener en fordel, ganske lett å finne brukbare domener.
Hvor mye har domenet å si for hva? Annonsene? Jeg vil tro adsense har lettere for å vise norske annonsører på et .no domene!

- et annet spørsmål er hvorfor hovedsiden index (i et norsk språk prosjekt/folder) har norske annonser mens undersidene side1.html side2.html og andre, har engelske annonser - er det slik at google adsense prioriterer folder/index sider, eller jeg forstår ikke hvorfor. tar google hensyn til META spesifiering av språk?
Det kan være flere grunner. Kanskje var det ikke så mange annonsører for innholdet på undersiden? Eller kanskje Google ikke har rukket å finne noe bra innhold på undersidene enda. Kanskje til og med det er engelske annonsører som har valgt å vises på norske sider? Jeg synes adsense annonsene bruker å bli mer relevante etterhvert.
 

Tonny Kluften

Administrator
- hvor mye kan du klikke på egne annonser før de prikker deg på ryggen? 2-3 klikk hver dag? hvordan finne ut hva annonsørene betaler. kan virke som norske annonsører betaler bra, tross mindre konkurranse?

Regel nr1 når det gjelder adsense: De prikker deg ikke på ryggen, de kaster deg ut med en gang og du blir svartelista og får ikke ny konto. Bare glem det!!!


- hvor mye kan man forvente å tjene gjennomsnittlig? 10 000 besøk - 3% klikk 5$/1000, 50$ kanskje, er det rimelig?

Det er rimelig med 3% ctr. Men da snakker vi om 10000 unike besøkende hverdag, ikke 10000 sidevisninger.
 
Topp