Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Domene kjøpt i god tro

Kjøpte et domene i god tro for utvikling av en nettportal. Før innkjøp gjorde jeg de vanlige kontrollene som på Brønnøysundregistrene, patent/varemerke og Google søk. Ingenting viste til at noen andre ville kunne kreve domenet.
Hadde allerede kommet i gang med planlegging av design og innhold. Men fikk beskjed om at en tidligere eier ville klage domenet inn til Norid på grunnlag av manglende opplysninger fra registrar før de mistet domene.

Han hadde foreløpig ikke lansert noe på nettsiden... men drev å utviklet en nettside.

Han tilbød meg å kjøpe domenet for 3 rettsgebyr, like mye som klage vil koste?
Men derimot når nettsiden min er utviklet og lansert, og pga en spesifikk nisje, har jeg antatt en veldig god inntekt over tid.

Nå er spørsmålet hvordan rettspraksis er om dette? Kan han vinne saken i klagenemda?
 
Takk for tilbakemeldingene.

Tenker at jeg ikke skal blande meg inn (i Norid) før jeg får en klage sendt til meg? Men når jeg får klagen, anbefales det å bruke en advokat/jurist på saken? Ev. noen å anbefale med ekspertise innenfor web/domene?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Da du signerte for domenet sa du også at domeneklagenemda kan ta denne saken.

1. Registrering av domenenavnet
Viktige moment er: god tro, andres rettigheter.
Forrige eier lot domenet gå ut. Han har fått brev fra Norid men ikke mottatt/domenet sto ikke i hans navn/han flyttet/whatever. Du har undersøkt om andre hadde rettigheter (patentstyret), så: du har registrert i god tro at det ikke var noen som hadde rett på domenet. Dermed kan ikke domeneklagenemda frata deg domenet.

2. Problemer med andres varemerker
Motparten kan alltid stevne deg - de må finne en advokat som er villig å ta saken etc. Det kan skje uansett og uavhengig av hva domeneklagenemda sier. Det er ikke sikker at en domstol ønsker ta opp saken - en advokat kan skrive en sint brev men den trenger du ikke svare på engang. "Halvparten av advokatene tar jo feil".

Ikke bry deg for mye om den stygge siden av saken.
Men du har også en mulighet å selge. Tidligere eier ønsker ha domenet..

Jeg hadde tenkt på det ihvertfall siden noen vil gi deg en god pris for et domene som ikke har kostet deg mye.
Jeg har ikke så mye tro på at et domenenavn er verdt mye, så ville det vært meg hadde jeg forhandlet. De kan gjerne få strafferabatt - ikke mye siden de ikke var veldig stygg, men det er mulig å spørre i stedet for å nevne/halvtrue med klagenemda etc. Så et sted rundt 5000-6000 (med mindre det er et veldig kjent navn).
De pengene kan du bruke på annonsering av den nye butikken.
 
Da du signerte for domenet sa du også at domeneklagenemda kan ta denne saken.

1. Registrering av domenenavnet
Viktige moment er: god tro, andres rettigheter.
Forrige eier lot domenet gå ut. Han har fått brev fra Norid men ikke mottatt/domenet sto ikke i hans navn/han flyttet/whatever. Du har undersøkt om andre hadde rettigheter (patentstyret), så: du har registrert i god tro at det ikke var noen som hadde rett på domenet. Dermed kan ikke domeneklagenemda frata deg domenet.

2. Problemer med andres varemerker
Motparten kan alltid stevne deg - de må finne en advokat som er villig å ta saken etc. Det kan skje uansett og uavhengig av hva domeneklagenemda sier. Det er ikke sikker at en domstol ønsker ta opp saken - en advokat kan skrive en sint brev men den trenger du ikke svare på engang. "Halvparten av advokatene tar jo feil".

Ikke bry deg for mye om den stygge siden av saken.
Men du har også en mulighet å selge. Tidligere eier ønsker ha domenet..

Jeg hadde tenkt på det ihvertfall siden noen vil gi deg en god pris for et domene som ikke har kostet deg mye.
Jeg har ikke så mye tro på at et domenenavn er verdt mye, så ville det vært meg hadde jeg forhandlet. De kan gjerne få strafferabatt - ikke mye siden de ikke var veldig stygg, men det er mulig å spørre i stedet for å nevne/halvtrue med klagenemda etc. Så et sted rundt 5000-6000 (med mindre det er et veldig kjent navn).
De pengene kan du bruke på annonsering av den nye butikken.

Takk for utfyllende tilbakemelding.
1) Tidligere eier må ha hatt domenet i minst ett år før det utløp (man betaler jo ofte for ett helt år om gangen). Og ila den tiden ble det aldri lansert noe nettside.
2) Det er jo ganske lite å stevne meg på... selve ordet er veldig mye brukt, både i media og det offentlige. Google Adwords viser over 2000 gjennomsnittlige antall søk per måned. Så det er et kjent ord på nettet.
3) Tidligere eier tilbød med å kjøpe domenet for kr. 5000,- . Nå blir jo dette både en forretningsmessig og prinsipiell sak. Om jeg har gjort noe galt (i ond tro), så skal jeg ikke ha betalt for å gi fra meg domenet (prinsipielt). Og jeg kjøpte domenet for å utvikle en nettportal, som jeg helt siden registrering har planlagt (forretningsmessig).
Du nevner nye butikken... ikke helt med på den? :)
 

Tonny Kluften

Administrator
Blås i prinsippene, ingen bryr seg om du har prinsipper eller ei. For my prinsipper lager bare krøll og tar unødig tid.
Hva er enklest for deg i denne saken? Og hva er du komfortabel med? Det er det viktigste.
Og kanskje han andre har dummet seg ut og latt domenet gå ut, det er lov til å dumme seg ut innimellom. Kanskje han skal få det for 5000, så kjøper du et enda bedre domene for de 5000?
Bare tenker høyt, det er mange måter å gjøre ting på.
 
Joda, det er jo forsåvidt greit. Men hvor skal grensen gå for at noen dummer seg ut? Hva om noen andre kommer med samme argument for et annet domene?
Jeg har ikke bruk for de 5000,- . Om han har rett på domenet, så er det hans. Om han hadde behov for domenet, så hadde han lansert en nettside til nå; så enkel er saken mener jeg da.
På en annen side så er jeg både utdannet og jobber innenfor den bransjen som domenenavnet tilhører. Derimot er "motparten" en webdesigner som hadde hatt domenet i lang tid (ifg det jeg fikk vite), og hadde planer om å lansere noe der i fremtiden...
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Tja... du har behov for domenet men har heller ikke lansert en nettside til nå (om det er årevis eller en måned å bli ferdig til lansering er jo uvesentlig).
Uansett: ikke uroa deg. Selv om det kommer til å gå en god stund før du har tjent inn de 5k - eller hva det måtte være.
 
Til OP:
8006750.jpg
 
Tja... du har behov for domenet men har heller ikke lansert en nettside til nå (om det er årevis eller en måned å bli ferdig til lansering er jo uvesentlig).
Uansett: ikke uroa deg. Selv om det kommer til å gå en god stund før du har tjent inn de 5k - eller hva det måtte være.

Ja, det stemmer. Jeg registrerte domenet for ca 2 uker siden. Får se hvor saken går med klagenemda.

Takk for svarene :)
 
Topp