Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Domene likt firmanavn, hvordan stiller jeg juridisk?

muffins

Medlem
For ca. et halvt år siden registrerte jeg et utgått domene. Planen var å lage en side om emnet. Det er snakk om et fire bokstavers .no domene, og er et veldig vanlig generelt ord i det norske språket.

Nå i ettertid har jeg funnet ut at det faktisk finnes en liten butikk-kjede som heter akkurat det samme. Firmaet som står bak har registrert *domene* Norge AS. Firmaet ble stiftet før jeg registrerte domenet.

Idag så jeg også at jeg hadde blitt oppringt av denne butikk-kjeden. Hadde ikke mulighet til å ta telefonen, så jeg har ikke snakket med de om hva det gjelder, men jeg regner med det gjelder domenet.

Hvordan stiller jeg juridisk her? Er det bare å kaste inn håndkleet om de forlanger domenet?
 

Kassimaja

Geocacher
Hvis det er et generelt ord så stiller du nok ganske trygt. Neste gang du får en telfon så får du høre hva dem har å si. Kanskje får du et tilbud du ikke kan si nei til...

Jeg har selv hatt noen runder med et advokatkontor som på veiene av en kunde forlangte et domene av meg. Truet med det ene og detandre, men de innså nok at de ikke hadde noen sak og plutselig ble alt stille. Stå på og ikke la noen pille deg på nesen.
 

muffins

Medlem
Det var nå godt å høre. Rent hypotetisk: Hvis det kommer opp i domeneklagenemnda e.l, og det ender opp med at jeg taper saken, må jeg ut med penger for saksomkostninger og slikt, og evt ca hvor mye?
 

Santo

Active Member
Det var nå godt å høre. Rent hypotetisk: Hvis det kommer opp i domeneklagenemnda e.l, og det ender opp med at jeg taper saken, må jeg ut med penger for saksomkostninger og slikt, og evt ca hvor mye?

Dersom du taper saken i Domeneklagenemda koster deg ikke noe utover det at du mister domenet.
 
Sist redigert:
Ett av vilkårene for å miste domenet er vel at det virker realistisk at du har registrert domenet i ond tro. Og det kan jeg ikke skjønne at de skal komme fram til at du har gjort.

Jeg har gjort et forsøk på å tippe hvilket domenenavn det er snakk om, og det ser ut som om *domene* Norge AS gikk konkurs i 2006. Den eneste registrerte virksomheten som i dag heter *domene*, er en underavdeling av en helt annen klesbutikk.

De kan kanskje klage på at du ikke søkte opp ordet i varemerkeregisteret, ettersom de har registrert det som varemerke også, men ... det er et svært vanlig norsk ord det er snakk om, og det de fleste forbinder med det ordet er neppe nevnte klesbutikk. Jeg vil mene at du har en sjanse dersom dette kommer opp for domeneklagenemnda.

(Men domeneklagenemnda valgte jo å gi klager medhold i ting.no også, så man vet jo aldri helt sikkert.)
 

muffins

Medlem
Ett av vilkårene for å miste domenet er vel at det virker realistisk at du har registrert domenet i ond tro. Og det kan jeg ikke skjønne at de skal komme fram til at du har gjort.

Det er akkurat det som er greia. Jeg registrerte domenet i god tro. Jeg synes domenet var godt for å realisere en ide jeg hadde hatt en stund. Jeg sjekket også flere steder om det var noen lignende sider/firmaer, men fant lite om akkurat det.

Men men, får nå bare se hva som skjer :)
 

Gaasehud

Medlem
Som Ståle sier kan du jo hvert fall høre først om de vil komme med et tilbud eller om de bare krever domenet. Og hvis det er så generelt så er det bare å kjøre på. Mulig å få vite hvilket domene det er snakk om på PM? Ikke 100% sikker.
 
Topp