Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Domenedrittsekker

Bjørn

Domenespekulant
Den dama der har jo tydeligvis ikke skjønt noen ting. Registrere firmanavn, før man gidder engang å sjekke om domenet er ledig. Mange domenenavn har selvfølgelig verdi, såfremt man får tak i gode/halvgode domener. Finnes folk over hele verden som lever av kun kjøp og salg av domener.
 

Bjørnar

Gründer
Den artikkelen er jo bare sludder, hun har blitt tråkket på tærne – og så er hun sur. Absolutt ikke noe som helst konstruktivt, regelverket er fint som det er – og noen ganger vinner man, andre ganger taper man.

Domeneklagenemda ville kanskje kunne gitt henne medhold - pga at hun faktisk har registrert firmaet, noe motparten ikke har, virker det som. Hun kan antakelig dokumentere dette også greit, med dialog med registrar osv. Dersom det ikke fører frem, ville jeg gått til en ållreit advokat for å fremme saken videre – for selv om dama gikk på en smell der, så er det jo ikke sånn at hun ikke kan ha krav på domenet.
 

Baltus

New Member
Kronikkforfatteren er flink til å skrive og dramatisere, men er helt på bærtur. Syv i stil og null i innhold! For å danne seg et bedre bilde av saken enn det hennes skriblerier bidrar til, kan det være greit med noen fakta.

Et oppslag i et register for rolleinformasjon, viser at en person med navn Anne Catharina Jacobsen er innehaver av enkeltpersonforetaket «Opplyst.No Anne Catharina Jacobsen», et selskap som ble registrert 01.04.2017. Da oppslag i rolleregisteret ikke viser andre med navn «Catharina Jacobsen», antar jeg at denne «Anne Catharina Jacobsen» er identisk med kronikkforfatteren, som skriver seg for «Catharina Jacobsen». Dessuten viser rolleinformasjonen at hun har et annet selskap, Jute AS, og på hjemmesiden for Jute AS benytter «Anne Catharina Jacobsen» navnet «Catharina Jacobsen», samt at et bilde av henne på hjemmesiden, samsvarer med bildet i kronikken. Så da er den siden av saken avklart.

Jeg gjør så et oppslag i Whois for domenenavnet opplyst.no, og får opp informasjon som viser at domenenavnet den 03.05.2015 ble registrert av et norskregistrert utenlandsk foretak, med en svenske som kontaktperson, og med postboksadresse hos et regnskapsfirma på Lillestrøm. Dette samsvarer med opplysninger i kronikken. Jeg legger derfor til grunn at det omtvistede domenenavnet er opplyst.no.

Videre undersøkelser resulterer i informasjon som indikerer at domenenavnet da hadde vært opptatt sammenhengende siden registrering i begynnelsen av februar 2007. Og registreringsdato samsvarer med at dette domenenavnet, ved oppsigelse, kunne bli ledig for nyregistrering i begynnelsen av mai måned.

Jeg kjenner noe til den svenske aktøren fra tidligere, da jeg selv har vært i en lignende situasjon som Catharina Jacobsen, der et domenenavn jeg ønsket å registrere, ble tatt av den svenske aktøren før jeg rakk å si kake. Aktøren synes å ha spesialisert seg på å registrere domenenavn som har vært i bruk til nettsider, og jeg gjetter på at formålet er å dra nytte av «juice» fra de gamle nettsidene. Kronikkforfatterens insinuasjoner om at svensken tok dette domenenavnet på grunn av at opplysninger om hennes firma fremkom i Brønnøysundregistrenes lister over nyregistrerte virksomheter, er derfor i det minste noe tvilsomme beskyldninger, og hun har ikke fremlagt noe som underbygger insinuasjonene.

Jeg regner det som sannsynlig at tidspunktet for registrering av domenenavnet, mest av alt har sammenheng med at det var nettopp da domenet ble ledig, etter å ha vært registrert sammenhengende i 10 år.

Rettigheter
Så er spørsmålet om selskapet Opplyst.No Anne Catharina Jacobsen har rett til å eie domenenavnet opplyst.no. Ved vurdering av rettigheter til navn, blir det vanligvis sett bort fra tillegg som .no og .com. Et domenenavn kan krenke rettighetene til et varemerke selv om domenenavnet inneholder endelsen «.no» og varemerket mangler denne endelsen. På den annen side skal du normalt ikke kunne tilsnike deg et domenenavn foran andre med lignende navn, ved å registrere et firmanavn som inkluderer .no-endelsen i domenenavnet.

«OPPLYST» er et alminnelig navn, uten særpreg, og som flere kan ha interesse av å benytte. Og det at du etablerer et firma hvor det alminnelige navnet «OPPLYST» inngår i navnet, gir deg ikke eierskap til domenenavnet opplyst.no. Et oppslag i Brønnøysundregistrene viser dessuten at da hun registrerte sitt nye selskap, var det allerede registrert to andre enheter som benytter «OPPLYST» som navn. Og da disse er eldre enn hennes selskap, ville disse sannsynligvis hatt bedre prioritet til navnet «OPPLYST», hvis dette hadde vært et særpreget navn, enn hennes nystartete selskapet.

Da kronikkforfatteren gir inntrykk av å være meget opptatt av andres etikk, kan det reises spørsmål ved hennes egen etikk da hun tok navnet «OPPLYST» på tross av at det allerede eksisterte et opplæringskontor med «OPPLYST» som det bærende element i navnet. Og det at hun på et svært så spinkelt og antakelig sviktende grunnlag benevner andre som «drittsekker», tyder på at hun har et stort forbedringspotensial hva gjelder egen etikk.

Videre kan det påpekes at hennes selskap er et enkeltpersonforetak og at dette bare er registrert i Enhetsregisteret, og ikke i Foretaksregisteret. Så selv om navnet hadde vært noe mer særpreget enn OPPLYST, ville hennes rettigheter til navnet vært noe begrenset. Det trenger eksempelvis ikke være noe i veien for at andre registrerer et aksjeselskap som tar navnet Opplyst AS. Dette understøttes av at hennes selskap er registrert under virksomhet/bransje: «Nettsted som skal drive generell folkeopplysning». Da kan navnet OPPLYST anses for å være beskrivende ikke bare generelt, men også spesielt i forhold til hennes virksomhet. Hun vil derfor ikke ha rett på medhold i en klage på registrering av domenenavnet opplyst.no.

Jeg synes ikke at hun virker opplyst nok til å fortjene navnet OPPLYST.

Jeg vil like fullt si meg enig med kronikkforfatteren i at domeneregelverket er modent for en revisjon, men der stopper enigheten. Norge er et av landene i verden med strengest domeneregelverk, og mens det er fritt frem for nordmenn til å registrere ubegrenset med svenske domener, er det begrenset hvor mange norske domener en nordmann eller et norsk selskap kan registrere. Det norske regelverket er modent for en liberalisering, for å bringe det mer i takt med domeneregelverkene i andre land.

Jeg vet ikke om det er helt tilfeldig at Pong kommenterer denne tråden, men han er på sett og vis knyttet til denne saken, i og med at det var han som satt på domenenavnet opplyst.no frem til det ble ledig 03.05.2017. Kan kronikkforfatteren ha vært i kontakt med ham før domenenavnet ble slettet? Og til hans påstand om at et «domenenavn har lite verdi», vil jeg kort nevne at det finnes mange eksempler på det motsatte, og eksempelvis ble sex.com i sin tid omsatt for et svimlende millionbeløp. Og kredittkort.com ble for noen år siden solgt for et 5-siffret beløp – i dollar. Jeg tenker at de profesjonelle aktørene som kjøpte disse domenenavnene, gjorde det fordi de mener at navnene har mer enn «lite verdi».
 
Sist redigert:

Tonny Kluften

Administrator
Mange firmaer opplever dette som et problem, så det er et problem. Man kan ikke forvente at alle gründere tenker på domenet før det starter opp firmaet det er tusen ting å tenke på ellers når man starter firma.

Så hvordan løse problemet?
For en tid siden hadde vi her på WF omtale av et firma som kjøpte opp domener med firmanavn med det samme firmaer ble opprettet, og forlangte så 10.000 for det av firmaeieren. Når de ble omtalt her på WF inkl. navn på domenepiraten så ga de seg med det. Det er en vei å gå, å diskutere offentlig hvem disse folkene er.

Ellers så ser jeg ikke noen løsning på problemet, man kan ikke ha f.eks. en nemd som sjekker at domenet blir brukt, og i så tilfelle hvordan det ble brukt.

Men Pong har veldig rett. Et domene er ikke mer verdt enn innholdet på nettsiden. Og folk starter firmaer bare fordi et domene er ledig, det skjønner jeg ikke, et domene er i utgangspunktet ikke verdt noen ting alene. Se på youtube, hvem i all verden ville giddet å gi mer enn 50 kr for det før det ble en videodelingstjeneste?
 

Bjørn

Domenespekulant
"...Men Pong har veldig rett. Et domene er ikke mer verdt enn innholdet på nettsiden"
Så Spa.no, Hotell.no, Bil.no, Kredittkort.no ++++ er ikke verdt noenting uten innhold.. ok, det er godt å vite etter å ha levd av å kjøpe og selge domener uten innhold de siste årene.
 

Stoppet

Banned
"...Men Pong har veldig rett. Et domene er ikke mer verdt enn innholdet på nettsiden"
Så Spa.no, Hotell.no, Bil.no, Kredittkort.no ++++ er ikke verdt noenting uten innhold.. ok, det er godt å vite etter å ha levd av å kjøpe og selge domener uten innhold de siste årene.

Jeg tenker nok at det her siktes etter SEO-verdi i forhold til å nå sit publikum og ikke pengeverdien man får for å selge domenet.

Googler man på spa, så får man hvertfall ikke opp spa.no. Øverste søkeresultat er dette, og det har ikke spa i domenenavnet. Det vil nok ta mye tid og arbeid for å lage en nettside som ranker bra på spa, selv om man bruker spa.no. Så i den sammenheng har ikke spa.no noen verdi som nettside uten at innholdet er så bra at google og brukerne foretrekker denne forran andre.

Man kan selge spa.no for 1.000.000,- uten å få noen som helst trafikk til denne siden. Ergo er innholdet alfa omega. Men i markedsføringssammenheng kan det naturligvis være en liten fordel å kunne referere til spa.no.
 

Travellingman

Nettgrunder
Men hun nevnte noe om att domenet ble snappet opp om natten. Det har vel vi diskutert før her inne? Og hvorfor skjer det att tilsynelatende interessante domener forsvinner slik?

Registrarer frigjør vel ikke utgåtte domener på samme minutt som det ble registrert? Går ikke dette på dato?
 

Bjørn

Domenespekulant
Domener kan selvfølgelig kjøpes døgnet rundt - og ikke minst legger Domeneshop.no ut sine utløpte lister på natta.
 

Travellingman

Nettgrunder
Selvfølgelig kjøpes de døgnet rundt, men mener det har vært snakk om tidligere her inne att det har vært vanskelig for menigmann å få tak i domener som nettopp har utløpt....
 

Bjørn

Domenespekulant
Selvfølgelig er ikke det vanskelig.. er jo bare å følge med og være førstemann til å registrere det.. alle har like stor sjanse.. disse såkalte scriptene som enkelte haier skal ha, har jeg liten tro på fungerer særlig..
 
Topp