Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Domenenavn

Kassimaja

Geocacher
16. mai i år registrerte jeg et domenet. Navnet kan sies å være et navn ofte nevnt i en av de viktigste varegruppene i nettbutikken min. Oppdaget i dag at et firma sendte innvaremerkesøknad på det samme navnet 22. mai.

Klarer jeg ut fra at jeg registrerte domenet før søknaden ble registrert og at det har en forbindelse med innholdet i nettbutikken å holde på domenenavnet eller er det store sjanser for at jeg mister det?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hvis du var først, så var du jo først.. og når du kan relatere kjøpet til noe du jo faktisk selger - så kan de ikke si noe. Det er jo relevant for din virksomhet, ikke sant - domenenavnet?

For å si det sånn: hvis du registrerer Coca-Cola.no i den hensikt å selge det til Coca-Cola Company, så kan du fratas domenet. Men, klarer du å relatere kjøpet til en virksomhet som du har drevet en stund, så var jo du først, og da er navnet ditt.
 

Kassimaja

Geocacher
Det er sånn jeg tenkte også, men jeg ble veldig usikker når jeg så varemerkesøknaden.

Problemet oppstår som følger av en en person skriver en bok som de kaller "Galehuset" En av hovedpersonene heter Bjarne. Så tar noen å lager en film og tar utgangspunktet i boken og kaller filmen for "Bjarne på galehuset" Jeg synes filmtittelen er så bra at jeg kjøper domenenavnet og linker all trafikken fra domenet inn i min nettbutikk der jeg selger både boken og filmen.

Titlen og navnet er bare eksempler og det er ikke meningen å støte alle som heter Bjarne.
 

Kassimaja

Geocacher
Ja, det er mulig, men ikke uten litt kamp. Det genererer faktisk en del trafikk
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jo, jeg tror også du kan miste det slik du beskriver dette. Du har jo registrert et "merkenavn" noen andre har innarbeidet og selger DERES produkt via det. Går utifra at det er filmdistributøren som har registrert varenavnet.

Så ja, tror du kan miste det. Ville prøvd å kontakte filmdist. for å komme dem i møte med å foreslå at de kan få kjøpe domenenavnet for noen tusen kroner. Da får du i det minste litt igjen for det. De kan fort bite på.
 

Kassimaja

Geocacher
Det var ikke et merkenavn når jeg registrerte domene. Bare et egennnavn og et fiktivt stedsnavn satt sammen. "Filmdistributøren" har i tillegg søkt om merkevarebeskyttelse på det fiktive stedsnavnet. Det fiktive stedsnavnet er forøvring brukt i over 50 bøker de siste tiårene.

Forøvrig er det ikke noe INNARBEIDET varemerke, da det først har blitt tatt kommersielt i bruk nå i august.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Aha. Da misforstod jeg. Nei, da har du nok gode sjanser til å beholde domenet slik jeg vurderer det utifra det du skriver.
 
Topp