Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Domener med høy PR

Bjørn

Domenespekulant
Hei,

Har funnet noen ledige .no domener med god PR rank (ifølge smartpagerank.com) og har lyst å kjøpe de. Har noen spørsmål om PR:

1) Hvordan finner man egentlig ut om et domene har ekte eller falsk PR?

2) Hva er smartest å gjøre når domenet er kjøpt for å utnytte denne PRen:
a) Re-directe det rett til et av mine allerede eksisterende domener med lavere PR?
b) Bare sette opp masse reklame fra AdSense?
c) Lage en webside med noen aktuelle artikler og endel reklame fra AdSense?
d) Sette siden rett opp mot Sedo?
e) Noe annet - hvorfor?

3) Et av domenene jeg ønsker å kjøpe har tilhørt et firma registerert i Brønnøysund, men som de nå har valgt å slette og kjøpt nytt domene. Vil man kunne få problemer hvis jeg nå kjøper dette og prøve å utnytte PR til å tjene noen kroner? Jeg mener hvis firmaet har valgt å slette domene, kan de ikke komme å kreve dette tilbake i ettertid, selv om firmaet heter det samme som domenet?

Takk for alle tilbakemeldinger :)
 
Sist redigert av en moderator:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
1)
Det finnes en drøss med verktøy som sjekker dette. Blant annet: Fake PageRank Detection SEO Tool and PR Check - SEO Logs.com

2)
Nå skal det nevnes at PR oppdateres cirka hver 3 månede, så den nåværende pageranken som ikke synes for noen av dødelige kan være null. Om domenet har stått "dødt" veldig lenge er det store sjanser for at det uansett får null på neste oppdatering.

Det jeg har brukt å gjøre når jeg kjøper eldre domener er å enten bruke archive.org til å hente tilbake det gamle innholdet, stuffe litt adsense og kjøre opp siden igjen. Så lenge den betaler sin egen leie (domene og hosting) i løpet av året så er det verdt det for min del. Du kan eventuelt bruke den til å legge opp relevant innhold.

Sedo og lignende funker bare om domenet har bra med type-inn trafikk.

Du kan eventuelt bruke gamle domener med høy PR, putte på noe glupt på siden og selge tekstlenker på TLA.

3)
Om et firma gir det fra seg har dem lite dem skulle sagt. Så lenge det ikke er noe trademark greier rundt domenet..
 

Bjørn

Domenespekulant
1) Linken din Brukernavn var den eneste som funka på mitt domene. Jeg får opp at det er PR8 domene, men at det ser ut som et linket domene, dvs. annet domene som egentlig har denne PRen. Da er dette et såkalt "fake" PR domene og har egentlig ingen verdi!?

2) Kenneth: hva er TLA? Har hørt flere si sett at man bør bruke archive.org til å sette opp igjen innhold på utgått domene med høy PR, MEN.. Er ikke dette ganske risky og sette opp igjen gammelt innhold fra tidligere eier på tidligere eiers domene? Ser for meg endel problemer, hvis dette blir oppdaget :)

3) I utgangspunktet vil jeg si at et firma krav på et domene med sitt navn, hvis firmaet er registrert tidligere, enn når domenet ble registrert og hvis dette ikke er et typisk ord.. MEN hvis firmaet lar domenet sitt utløpe, vil jeg også mene at de ikke seinere kan komme tilbake og kreve det tilbake igjen! Flere som er enig?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
TLA er textlinkads - likner på google adsense, se f.ex. helt øverst på sida her. Ang. gammelt innhold... dette kommer jo an på hva du har avtalt. Har du avtalt at du har kjøpt rett til innholdet også (dvs å publisere dette), så er det ikke noe problem, men ellers kan det være veldig sketchy å publisere noe andre har laget, og det kan kjapt koste deg en god del.
 
Sist redigert:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
2) Kenneth: hva er TLA? Har hørt flere si sett at man bør bruke archive.org til å sette opp igjen innhold på utgått domene med høy PR, MEN.. Er ikke dette ganske risky og sette opp igjen gammelt innhold fra tidligere eier på tidligere eiers domene? Ser for meg endel problemer, hvis dette blir oppdaget :)

TLA er forkortelse for Text-Link-Ads. Et flott program for å selge tekstlenker. Alt jeg gjorde var å registere meg og dem har allerede solgt massevis av lenker på nettsidene mine. Jeg har ikke gjort noe som helst for å få dem solgt.

Sign gjerne opp med min affiliatelenke: TLA - Smart Link Marketing :)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
50% av lenkene er forsåvidt litt brutalt, men med tanke på at jeg ikke hadde kommet til å gjort noe for å selge de lenkene uansett så er det jo god profit!
 

picxx

Well-Known Member
3) I utgangspunktet vil jeg si at et firma krav på et domene med sitt navn, hvis firmaet er registrert tidligere, enn når domenet ble registrert og hvis dette ikke er et typisk ord.. MEN hvis firmaet lar domenet sitt utløpe, vil jeg også mene at de ikke seinere kan komme tilbake og kreve det tilbake igjen! Flere som er enig?

Som Kennet sier, all den tid firmaet ikke har tm'et navnet sitt har de overhodet ikke krav på å kjøpe dette tilbake. Også mulig et firma med et tm'et navn ikke har krav på dette all den tid de frivillig gir fra seg domenet, men det er jeg ikke sikker på.
 

OldHP

Medlem
Hei,

Har funnet noen ledige .no domener med god PR rank (ifølge smartpagerank.com) og har lyst å kjøpe de. Har noen spørsmål om PR:

1) Hvordan finner man egentlig ut om et domene har ekte eller falsk PR?

2) Hva er smartest å gjøre når domenet er kjøpt for å utnytte denne PRen:
a) Re-directe det rett til et av mine allerede eksisterende domener med lavere PR?
b) Bare sette opp masse reklame fra AdSense?
c) Lage en webside med noen aktuelle artikler og endel reklame fra AdSense?
d) Sette siden rett opp mot Sedo?
e) Noe annet - hvorfor?

3) Et av domenene jeg ønsker å kjøpe har tilhørt et firma registerert i Brønnøysund, men som de nå har valgt å slette og kjøpt nytt domene. Vil man kunne få problemer hvis jeg nå kjøper dette og prøve å utnytte PR til å tjene noen kroner? Jeg mener hvis firmaet har valgt å slette domene, kan de ikke komme å kreve dette tilbake i ettertid, selv om firmaet heter det samme som domenet?

Takk for alle tilbakemeldinger :)

Hmm.. ettersom PR ranken vil falle p.g.a at selve nettsiden ikke finnes lenger så anbefaler jeg å redirecte fra domene til et affiliate program eller best, om du har en nettside med samme innhold redirecte til den. a) Re-directe det rett til et av mine allerede eksisterende domener med lavere PR? SVAR: Ja, om nettsiden(e) dine har samme innhold, ellers blir trafikken meningsløs. Adsense gir ikke så mye utbytte i form av penger så for meg er adsense tåpelig å bruke + at man faktsk redirecter vekk(!) trafikken fra ens egen nettside.

Det beste hadde vært å prøvd å fått tak i den tidligere eieren av nettsiden og spurt om du kunne kjøpe siden, så med samme innhold som google brukte for å ranke siden så høyt kan du beholde både pr og nettside innhold, noe som langsiktig vil gi bedre resultater enn bare redirect som jeg nevnte ovenfor.

Domene kan du ikke kjøpe før eierne har ventet lenger enn siste frist med å betale, da mister de domene, noe som da fører til at hvem som helst, da forhåpentligvis du, kjøper det før alle andre.
 
Topp