Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Domener - SEO

Helge

Profesjonell Googlesøker
Hei


Er det noe forskjell SEOmessigt på forskjellige .tld domener?

Jeg vet at .com/.net/.org er de beste da de er "verdensomfattende"

Og .no vil vel rangere høyere når det er snakk om norske søk ?

.me og .is er jo sluppet ut til hele verden å kjøpe, så spørsmålet er jo om de vil være bedre en bare et landsdomene som de er, eller om de vil være mer "verdensomfattende" ?

Hva mener dere om saken? er det evt noen som har prøvt ut dette ?
 

zapotek

Medlem
Mange meninger om dette. Min personlige erfaring er at det ikke har noe å si (ihvertfall ikke mye).
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
og hva med .info domener? får de minus hos google pga de er blitt brukt mye til spam?
 

Gaasehud

Medlem
Takk for at du tok dette spm fra epost til forumet, Helge! (Burde kanskje gjort det selv)

Ja, er dette om .info bare en myte? Ser sjelden disse langt oppe i resultatene, men brukernavn har jo et eksempel. :confused:
 

Fredrik

Medlem
Jeg har ikke anelse på det brukernavn sier. Men etter en rask sjekk så så jeg følgende:

Siden har PR 8. Siden er eiet av Instituto de Turismo de Espana. Minist. de Economia (TURESPANA). For meg virker dette som den spanske stat v/ turistdepartementet omtrent. Siden har videre 88 000.- innlinker og sannsynligvis fra andre med god PR (statlige?). Domenet ble opprettet i 2001.

Dermed er det vel ikke så rart om siden ranker. Da kunne siden nesten hatt adresse med endelse på .spam og allikevel ranket.
 

picxx

Well-Known Member
Erfaringsmessig spiller det null trille om du har et .com/.net/.biz/.info eller .is
Meget mulig google _også_ vektlegger dette i sine algoritmer, men om nettstedet er relevant, med god info og ikke fremstår som noe "spamdomene" vil det uansett rangere bra.

Eneste tl domenene jeg faktisk ville holdt meg unna er .mobi
 

Gaasehud

Medlem
Når vi først er inne på det, vil jeg også høre om noen har noen erfaringer med .cc og .li? Synes ofte disse er ledige, når alt annet er tatt. Hvordan er de i forhold til SEO?
 

picxx

Well-Known Member
Lurer også på hvorfor du mener det picxx?

Ikke noe direkte negativt seo messig, men domenet blir brukt hyppig i scams. Og jeg tror, om google har nedgradert noe domene, er det dette. Noen som har sette et .mobi domene ligget i toppen på google serps?
 

clinton4

Medlem
Ikke noe direkte negativt seo messig, men domenet blir brukt hyppig i scams. Og jeg tror, om google har nedgradert noe domene, er det dette. Noen som har sette et .mobi domene ligget i toppen på google serps?

Uten at jeg har noen erfaring med hverken .mobi eller .info domener, så må jeg si meg uenig. Hvis google i det hele tatt straffer noen tld'er, så vil jeg tro det er .info domener.

Baserer dette på tre ting:
- .info domener er dobbelt så billige som .mobi og er derfor mere populære blandt spammere.
- .mobi er et ganske nytt tld i forhold til .info
- Jeg har selv sett alt for mange MFA sider på .info domener.

Jeg tror faktisk .mobi domener kommer til å rangere meget bra om noen få år, kanskje ikke via normale søk via en pc, men via mobile enheter.
 

picxx

Well-Known Member
Jeg tror faktisk .mobi domener kommer til å rangere meget bra om noen få år, kanskje ikke via normale søk via en pc, men via mobile enheter.

Time will show - (friit hentet fra flåklypa) :)
 
Topp