Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Dropp Shipping!

trippel

New Member
Har planer om og starte en nettbutikk med dropp shipp fra kina av div ting.
Har vært i kontakt med toll regionen, dem sier jeg ikke har melde plikt til dem og ikke skal betale toll osv på varer så lenge hver pakke koster under 200 og blir sendt rett til kunden. kunden selv regnes som importør.

Men saken er følgende. kunder går inn på min nettbutikk og kjøper varer for eks kr 400.
varene bestiller jeg så fra min leverandør. di koster eks kr 100.
mellom legget mellom 400 og 100 blir da min fortjeneste.
Men kan man liksom gjøre dette, lovlig ?




Takker for svar :)
 

picxx

Well-Known Member
Porto er ikke med når man beregner om årisen er over eller under den bedritne 200.- grensa. Har derimot varen en verdi på over 200.- (om faktura ikke vedlegges blir verdivurdering satt skjønnsmessig av tollerne) vil også portoen regnes inn om det skal betales mva og toll på varen.

Likevel kan mottaker oppleve å bli balestet med 189.- (tror det var det?) for en forenklet tollbehandling, selv om varens verdi er på under 200.-
Forenklet tollbehandling er direkte oversatt at en toller har åpnet pakken og tatt en titt på varen.
 

Julian Alois Barthel

Webmaster innenfor Reise
Likevel kan mottaker oppleve å bli balestet med 189.- (tror det var det?) for en forenklet tollbehandling, selv om varens verdi er på under 200.-
Forenklet tollbehandling er direkte oversatt at en toller har åpnet pakken og tatt en titt på varen.

noe så utrolig dårlig ! Spør du meg burde man heller fått de 189 ,- tilbake... Hvis det viser seg at varen faktisk ikke har en verdi på over 200...



---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=58.465271,8.780299
 

Bjørn Andersen

Webmaster
PS. Du er norsk firma, selger du en vare til en kunde så skal det legges på norsk moms på den , uavhengig om du sender den fra kina eller oslo. Det må gjøre selv om det ikke skal fortolles ( er under 200kr for varen )
 

Bjørn Andersen

Webmaster
Dette er helt riktig.

er du helt sikker på dette...? varen er solgt fra norsk firma og ikke fra kina, dermed skulle det logisk sett være det norske firma som fortoller den, ikke det kinesiske / kunden. Kunden kjøper ikke en vare fra utlandet, han kjøper jo den fra norsk firma
 

trippel

New Member
Yeaa, tollregionen vil ikke ha noe med meg og gjøre så lenge alle pakker jeg sender fra kina går rett til kunden og holder seg under grensa. så momser jeg momsen ihjel etter at jeg har passert di utrolige 50. :)
 

nilsga

Medlem
Likevel kan mottaker oppleve å bli balestet med 189.- (tror det var det?) for en forenklet tollbehandling, selv om varens verdi er på under 200.-
Forenklet tollbehandling er direkte oversatt at en toller har åpnet pakken og tatt en titt på varen.

Dette stemmer ikke. Er varens verdi under NOK 200 i henhold til tollvesenets omregningskurser skal det uansett ikke være noen gebyrer. Hvis du får et gebyr betyr det i såfall at dokumentasjonen er upresis (vanskelig å tyde valuta, fraktkostnader etc) og at den dermed er verdisatt til mer enn 200 kr. Hvis så er tilfelle, sørg for å innhente riktig dokumentasjon og kontakt posten FØR du henter ut pakken. Da blir alle gebyrer fjernet. Dette har jeg opplevd flere ganger.
 

spikre

peterhamre.no
er du helt sikker på dette...? varen er solgt fra norsk firma og ikke fra kina, dermed skulle det logisk sett være det norske firma som fortoller den, ikke det kinesiske / kunden. Kunden kjøper ikke en vare fra utlandet, han kjøper jo den fra norsk firma

Posten driver med frakt. Det som er interessant ifm fortollingen er altså hvor varen er sendt fra, og hvor den skal til. Alt annet er faktisk helt uvesentlig.

(Tar det som en selvfølge at kunden på et tidspunkt får vite at varene sendes fra utlandet. Husk også at f.eks. "EMS-pakker" leveres på døren - ikke på postkontoret)
 

picxx

Well-Known Member
Dette stemmer ikke. Er varens verdi under NOK 200 i henhold til tollvesenets omregningskurser skal det uansett ikke være noen gebyrer. Hvis du får et gebyr betyr det i såfall at dokumentasjonen er upresis (vanskelig å tyde valuta, fraktkostnader etc) og at den dermed er verdisatt til mer enn 200 kr. Hvis så er tilfelle, sørg for å innhente riktig dokumentasjon og kontakt posten FØR du henter ut pakken. Da blir alle gebyrer fjernet. Dette har jeg opplevd flere ganger.

Joda, men du vet, når du driver med dropshipping (som TS skriver om) blir det litt dumt å sende med en faktura på 180 kroner når kjøper (som henter ut pakken) har betalt 4-500 kroner for varen. Kan nok se for meg en god del skriverier om butikken på nett, med ord som "svindel", "luereri" og "falsk" i teksten.

Har sendt en del varer selv og alltid betalt den forenklede fortollingen for kunden, selv om faktura på varen var sendt med og man må ha vært blind om man ikke skjønte beløpet. Ved tilfeller hvor varens beløp ble skjønnsmessig verdsatt av tollen til over 200.- har også moms (og evt. toll) kommet i tillegg til det forenklede tollgebyret (normalt et totalbeløp på 250-300.- ekstra).

Vet ikke hvordan "reglene" på dette er, men har selv erfart det jeg skriver, så godt mulig det er forskjeller?

De som driver dette i litt større skala har vel gjerne egen tollkonto (er det ikke tollkreditt det heter?) hvor de får fortollet pakken på eget firma før den blir sendt videre til mottaker.
 

picxx

Well-Known Member
Husk også at f.eks. "EMS-pakker" leveres på døren - ikke på postkontoret

Litt pirk, men posten norge har ikke noen ekstra service på sine EMS forsendelser lenger, hverken på utgående eller inngående post (selv om de operer med samme prisen).
Tidligere fikk man slike pakker levert på døra. I dag må man ofte hente dem sjøl på posten.
(Mulig det er forskjeller områdemessig, men mange må ihvertfall hente forsendelser selv)
 
Topp