Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Dropshipping

Jag har en fråga som jag inte finner svar ide andra dropshippingtrådarna.

Hur blir det om man har dropshipping och enbart beställningar på under 200 kr? Nu menar jag som företagare, säg att du har en hemsida där folk får handla för under 200 kr och på så vis undgå mva och tull, men hur blir det för företagaren?
 
Säg att jag har en vara som kostar 150 kr totalt i kina, jag får 500 kr för den av kunden på min hemsida, hur blir det då med momsen för mig som företagare här?
 
Det var en dum fråga, rätt uppenbart svar, jag försöker igen :D

Säg att kunden på min hemsida får handla för 190 kr utav en massa saker som kommer dropshippas, för detta tar jag en administrativ kostnad på låt oss säga 100 kr. Kunden får betala 290 kronor. Jag beställer varor till ett värde av 190 kr och det är ganska uppenbart att det är en dum fråga detta också, givetvis är det ingen tull och mva på detta för kunden. Dags att sova tror jag... Givetvis ska jag betala mva på omsättningen här i Norge. Men i detta fall blir det väl mycket utgående mva för mitt företag?
 
Husk at du som droppshipper ikke driver vanlig varesalg, men opptrer som en agent (du kjøper varer i andres navn). Det finnes egne lover og regler om dette i Norge som du bør sjekke opp i først (om du skal selge i Norge da).

Det finnes lite informasjon om droppshipping og plikter/rettigheter rundt dette. Men etter å ha lest loven om agentvirksomhet kan jeg ikke tro annet enn at dropshipping går under dette. Det har vært oppe på forumet før, men det har aldri blitt skikkelig avklart.
 
Husk at du som droppshipper ikke driver vanlig varesalg, men opptrer som en agent (du kjøper varer i andres navn). Det finnes egne lover og regler om dette i Norge som du bør sjekke opp i først (om du skal selge i Norge da).

Det finnes lite informasjon om droppshipping og plikter/rettigheter rundt dette. Men etter å ha lest loven om agentvirksomhet kan jeg ikke tro annet enn at dropshipping går under dette. Det har vært oppe på forumet før, men det har aldri blitt skikkelig avklart.

Jag fann lovdata om det här

Lovdata - Lov om handelsagenter og handelsreisende (agenturloven).
 
Så er spørsmålet, hvordan tolker man dette? Selve definisjonen sier at engasjementet skal være over tid, men er dette bare en lov som må omformuleres for å dekke nye teknologier og bransjer?
For definisjonen av en vanlig nettbutikk/butikk er jo handel med innkjøpte varer, så dropshipping havner litt mellom 2 stoler.

Jeg har ihvertfall sendt en mail til skatteetaten hvor jeg forklarer dropshipping konseptet og spurt hvor denne foretningsmodellen hører hjemme i lovverket.

Det vil jo gi betydelige endringer i hvordan man behandler garanti, reklamasjon og lignende.
 
Det är ju märkligt att de inte kan ha tydliga lagar och regler. Dropshipping är ju lite intressant, men jag skulle inte dropshippa tekniska prylar iallafall. För riskabelt. Hur blev det med 400 kronors gränsen? Det var väl på tal om att det skulle ändras snart.
 
Intressanta saker när man kollar en del internetbutiker här i Norge, bara googla bilden så får man upp varifrån asien de fått sina varor, det är inget nytt men det intressanta är att se på ett ungefär vilka marginaler de jobbar med, rekord jag sett hitintills är 1900 % det är marginaler som heter duga :D Nu var inte det dropshipping utan de hade lager i Norge, men det är saftigt.
 
Topp