Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Eget AS - Alternativer til OTP

nilsga

Medlem
Har etablert eget AS og prøver å finne en form for pensjonssparing som kan erstatte ordningen jeg hadde hos min tidligere arbeidsgiver. Har innhentet en del tilbud på OTP, men som eneste ansatt i eget AS har jeg vanskelig for å se at det kan lønne seg med tanke på de avsindige administrasjonsgebyrene selskapene tar. Med tanke på at gebyret spiser 5-6 prosentpoeng av en eventuell avkastning, og man betaler arbeidsgiveravgift på innskuddet, kan jeg ikke se at dette er spesielt lønnsomt? Hva gjør dere andre i samme situasjon? IPS er jo på generell basis heller ikke å anbefale... Vanlig sparing i aksjefond? Eller finnes det noen tilbydere som har en mer fornuftig tilnærming til gebyrer for OTP?
 
Som eneste ansatt i firmaet, og der du også har eierskap, kan du slippe OTP.
Refererer til OTP-loven §1, 1.ledd. bokstav b "loven gjelder for foretak som har: minst én arbeidstaker uten eierinteresse i foretaket som har en arbeidstid og lønn i foretaket som utgjør 75 prosent eller mer av full stilling"
 

Stoppet

Banned
Zero konto hos Nordnet.no
Der kan du handle fond og aksjer uten å måtte beskattes før pengene heves fra konto. Egentlig smart for dem som har OTP gjennom jobben også å ha en slik tilleggsparing :)
 

Johan

Medlem
Hva skal du med OTP? Lag et AS som investeringsselskap. Invester penge dine fornuftig. Null skatt på avkastningen. Dene kan du reinvester og reinvestere. Først når du tar det ut blir det skattet som kapitalinntekt. Mye bedre enn OTP. Nordnett løsningen som René beskriver er også en fullgod løsning, men da er investeringene låst til handel gjennom nordnett. Du kan f.eks ikke kjøpe en leilighet eller annet morro. Er du interessert et bra pensjonsopplegg så send meg en PM
 

Stoppet

Banned
Lag et AS som investeringsselskap. Invester penge dine fornuftig. Null skatt på avkastningen. Dene kan du reinvester og reinvestere. Først når du tar det ut blir det skattet som kapitalinntekt............ Du kan f.eks ikke kjøpe en leilighet eller annet morro. Er du interessert et bra pensjonsopplegg så send meg en PM

Hvor i all verden har du dette fra?
 

Johan

Medlem
Etter skattereformen i 2005 ble innført skatt på utbytte. Samtidig ble fritaksmodellen innført, som til gjengjeld medfører at aksjeselskaper ikke lenger betaler skatt på aksjeutbytter og aksjegevinster. Skattefrie utbytter og gevinster kan derfor reinvesteres for ytterligere verdiutvikling før beskatning skjer. Etter skattereformen er det derfor hensiktsmessig i de fleste sammenhenger å gjøre sine aksjeinvesteringer gjennom et investeringsselskap. Det fins noen unntak knyttet til aksjeselskap hjemmehørende utenfo EØS/EU området. Det betyr at tar du gevinst f.eks ved å selge et selskap som eies av investeringsselskapet ditt kan du ta gevinster og reinvestere i f.eks eiendom uten at gevinsten beskattes. Du må selvfølgelig betale formueskatt av dette.
P.s
Skattereformen medførte også at du ikke lenger kan kostnadsføre tap ved aksjesalg

P.s 2
Av samme grunn er det lurt for de av dere som lager nøkkelferdige nettbutikker å selge det som AS eid av et holdingselskap og ikke selge domene og teknisk løsning.
 
Sist redigert:
Topp