Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Egetutviklet CMS

kek91

Webutvikler
Hei!

Jeg har litt spørsmål ang utvikling av eget CMS.

Min første tanke var å lage et simpelt "CMS" hvor man rett og slett skriver nyheter og redigerer innhold på de forskjellige sidene osv, men jeg har lyst til å lage det enda mer funksjonelt og la brukeren opprette nye hovedsider (som for eksempel hjem, biografi etc).

I navigasjonsdelen i index filen har jeg da tenkt å kjøre et lite script som henter linkene ut i fra database.

Jeg tenkte at databasestruktren kunne være noe lignende som dette:

cms_users
cms_news (nyheter som kan inkluderes... hvor som helst, og da gjerne skilt med kategori)
cms_comments
cms_nav (navigasjons linkene, trenger egentlig ikke mer enn navn på filen så kan php scriptet gjøre resten for å finne riktig side)

I tekst editoren har jeg benyttet TinyMCE som virker ganske greit, det eneste minuset er at det genererer en STOR del feil når jeg validerer html'n :mad:

Andre ting jeg har implementert eller skal implementere:
- Opplast bilde fra lokal pc (det er ikke støttet i TinyMCE (ikke gratis versjonen i hvert fall)
- Backup av CMS databasen (av alle tabellene)
- Blokkere brukere fra å kommentere (basert på IP)
- Fjerne kommentarer
- Når man skriver nyhet kan man fylle ut både ingress + full artikkel slik at ikke nyhetssiden blir for full. Også mulighet for å skrive inn tags i bunnen
- Lagre nyheter som kladd (og selvfølgelig redigering av nyheter)
- Rediger innhold på hovedsider (som også tar en automatisk "hurtig"-backup av filen når du trykker Lagre)
- Innstillinger:
Redigere/Legge til/Fjerne brukere.
Brukere har også forskjellige rettighetsnivåer for å få tilgang til de forskjellige funksjonene. Pdd har jeg kun to, Administrator og Moderator, men hvis kunde ønsker fler er det selvsagt mulig.
Fjerne og opprette kategorier. Foreløpig er dette kun lagret i en .php fil, men jeg vil nok opprette en ny tabell dedikert til kategoriene, slik at vi kan få litt mer statistikk på hver kategori.

Og selvfølgelig en egen Hjelpe-side inne på CMS administrasjonspanelet som forklarer alle funksjonene. Det meste er dog veldig selvforklarende og enkelt.

Lurer rett og slett på om dere har noen tips på hva som BØR være med i et CMS, og om jeg har fått med det viktigste?
Prøver å holde et høyt fokus på sikkerhet og har allerede skrevet om mye av koden et par ganger :)

Takker for alle svar.
Dere kan gjerne henvise meg til Wordpress, men jeg syntes det er morsomt å ha noe å bedrive tiden med. Jeg liker ikke wordpress :rolleyes:
 

kek91

Webutvikler
Hei Tonny, takk for forslaget.
Jeg glemte å nevne det, jeg har tidligere prøvd reCAPTCHA, men det tok ikke lang tid før botene kom gjennom.
Jeg skal også lese litt mer på htaccess for å bli kvitt noen boter på den måten, men takk for tipset om Akismet :)

Personlig føler jeg at det hjelper bedre med et simpelt spørsmål "Hva er hovedstaden i norge?" enn en captcha sjekk, virker som de fleste boter klarer å lese uansett hvor vanskelige de er. (Og noen er så vanskelige at jeg faktisk har gitt opp å skrive kommentarer...)

Edit: Jeg leste ikke den siste setningen din.
Tja, jeg vet ikke om noen bedre metoder for å blokkere brukere untatt cookies. Men det er vel enda lettere å bli kvitt cookies enn å "gidde" å forandre IP.
Jeg vet ikke hvor mange som gidder å bruke en "Ban IP" funksjon, men det er i hvert fall noe jeg liker å ha mulighet til. Mulig jeg er sær :)
 
Sist redigert:

Nutz

Med lem
Lykke til med prosjektet. :)

Blokkere brukere fra å kommentere med IP tror jeg ganske enkelt jeg ville droppet.
-Heller benyttet meg av forskjellige API ala StopForumSpam, Akismet eller tilsvarende.

Edit: Oops! Ble smør på flesk dette.. Tonny var for kjapp!
 

Nutz

Med lem
Vet bare at IP et er "tapt løp" dersom du kaster deg på det. :)
De som virkelig spammer vet å bytte IP hvis de føler seg "blokkert".
 

Nutz

Med lem
Kanskje du også må ha klart for deg tidlig hvilket "template-system" du skal ha.
Bør være lett for designere å kunne lime inn "blog-blokkene" i sitt design.
 

kek91

Webutvikler
Nutz:
Jeg har gjort det veldig enkelt, for å for eksempel inkludere nyheter på en side benytter jeg bare <?php include("show_news.php"); ?>
Var det dette du tenkte på eller misforstod jeg? :)

agrimsrud, sant så sant.
Jeg er ikke 100% inni htaccess enda, men det skal jeg lære meg bedre.
Foreløpig har jeg kun fjernet filendelsen (mittdomene.no/nyheter), men jeg har ikke helt fått til å konvertere "news?articleid=123" til "news/tittel-på-nyheten".
Har funnet en del guider og tror jeg er på rett sti.

Takk for forslag :)
 
Sist redigert:

kek91

Webutvikler
TorsteinO, ja absolutt, det kan også være en god idè.
Men jeg er ikke så innihampen godt kjent med kildekoden til Wordpress, så jeg er redd for at jeg ville brukt lang tid bare på bli kjent med koden og vite hvor jeg skulle begynne.

Syntes også det er litt artig å lage ting selv :)

Men det er sant som du sier at man får mye gratis
 

kek91

Webutvikler
Pong:
Jeg har lest mye om det å skrive "rett", deriblant KISS prinsippet (Keep It Simple Stupid) og andre teknikker. Jeg prøver å holde det oversiktlig og skrive ren kode uten for mye tullball - selv om det sikkert kan hope seg opp :)

Men du har uansett en godt poeng, jeg skal lese litt mer i Wordpress og evt andre CMSer for å se hvordan deres oppsett er, lærer nok en hel del på det.

TorsteinO:
Hehe, nei det er sant. Man må selvfølgelig bruke litt tid på å sette seg inn i det.
Jeg har hørt mye godt om forumet/utviklermiljøet deres ja, virker som det er en del kompetanse der :)

Kommer nok til å bruke litt mer tid på å se på andres kode og lære litt tips :)
 
Topp